Mniej aut w styczniu we Francji

Sprzedaż nowych samochodów we Francji zwolniła tempo w styczniu, a diesle nadal traciły popularność zwiększając szanse napędu alternatywnego.

Publikacja: 03.02.2018 10:37

Mniej aut w styczniu we Francji

Foto: Bloomberg

Wzrost wyniósł 2,5 proc. — podała organizacja producentów CCFA, co oznacza wyraźne pogorszenie wobec 10,6 proc. w styczniu rok temu. Rynek odzyskał wyraźnie naturalny poziom 2 mln pojazdów rocznie, który osiągał do początku kryzysu w 2009 r. — Jesteśmy już na wysokim poziomie, więc nie należy spodziewać się takich wzrostów co miesiąc jak w ubiegłym roku. Rynek zachowuje jednak solidne podstawy, można być optymistą co do całego 2018 r. — stwierdzi dyrektor Obserwatorium Cetelem sektora motoryzacji. 

Dla 2018 r. zakłada wzrost sprzedaży o 3,8 proc. do 2,2 mln pojazdów. CCFA jest bardziej ostrożna, przewiduje w najlepszym razie lekką poprawę, w najgorszym — zastój.

Wzrost w styczniu zapewniła Grupa PSA osiągając skok o 18,5 proc. dzięki Peugeotowi (+10,5), Citroenowi (+2,72) i Oplowi (dołożył grupie 5500 samochodów), bo marka premium DS nadal wypada źle, zmniejszyła sprzedaż o 13,7 proc. do niecałych 1500 aut. Grupa Renaulta osiągnęła wzrost o 2,9 proc., dzięki Daci (+14,3), bo główna marka (-0,7) odczuła skutki doskonałego stycznia w 2017 r. Grupa Volkswagena zanotowała poważny spadek o 14,3 proc., tylko Seat, Skoda i Porsche spisały się dobrze notując wzrost sprzedaży od 4,4 do 19,6 proc.

Diesel nadal traci

Dieselgate w Volkswagenie powoduje dalszy spadek popularności napędu na olej. Udział takich samochodów w rynku zmalał w styczniu do 41 proc. z niemal 50 rok wcześniej, do najniższego poziomu od początku lat 2000, gdy dominował we Francji. Skorzystał na tym napęd benzynowy, udział tych pojazdów zwiększył się z 46,3 do 52,6 proc., a napędu hybrydowego (benzyna–elektryczny) z 4,3 do 5,3 proc.

Sprzedaż aut tylko elektrycznych zmalała do 0,8 proc. rynku z 1,5 rok temu, bo wtedy była rekordowa, napędu benzynowo-gazowego zwiększyła się czterokrotnie, ale jego udział w rynku jest znikomy (0,09) i pewnie długo taki pozostanie. Producenci zwracają jednak coraz większą uwagę na sprężony gaz ziemny (LNG), który daje mnie spalin od płynnego gazu (butanu, propanu) i jest dostępny dla każdego rodzaju transportu. A rząd przygotowuje plan masowego korzystania z tego nośnika do 2022 r., może to ogłosić na początku bieżącego roku. 

Dobry rok 2017

W ubiegłym roku sprzedano we Francji ponad 2,11 mln pojazdów, o 4,7 proc. więcej niż w 2016 r., a udział diesli zmalał po raz pierwszy do 2000 r. poniżej 50 proc. Osiągnięty wynik był lepszy od prognoz samych producentów, którzy spodziewali się poprawy o 3-4 proc.

Firmy francuskie zwiększyły sprzedaż o 7 proc., firmy zagraniczne o ponad 2 proc. Grupa PSA potwierdziła swój prymat krajowy osiągając ponad 10 proc. i udział w rynku prawie 30 proc. Grupa Renaulta zanotowała wzrost o 3 proc. Wśród rywali zagranicznych grupa VW zyskała 1,4 proc. korzystając z dynamiki Seata i Skody, Toyota wypadła najlepiej ze wzrostem sprzedaży o 13,6 proc., Nissan poprawił się o 1,5 proc. Niemieckie firmy premium mogą być zadowolone: Daimler osiągnął 7 proc., a BMW 2,4 proc.

Sprzedaż pojazdów z dieslami zmalała w całym roku do 47,3 proc. rynku, spadając po raz pierwszy poniżej symbolicznej granicy 50 proc. W najlepszym 2012 r. na diesle przypadało trzy czwarte rynku. Udział silników benzynowych wyniósł 47,6 proc., hybrydowych 3,8 proc., a całkowicie elektrycznych 1,2 proc. — wynika z danych CCFA.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń