Wzrost wyniósł 2,5 proc. — podała organizacja producentów CCFA, co oznacza wyraźne pogorszenie wobec 10,6 proc. w styczniu rok temu. Rynek odzyskał wyraźnie naturalny poziom 2 mln pojazdów rocznie, który osiągał do początku kryzysu w 2009 r. — Jesteśmy już na wysokim poziomie, więc nie należy spodziewać się takich wzrostów co miesiąc jak w ubiegłym roku. Rynek zachowuje jednak solidne podstawy, można być optymistą co do całego 2018 r. — stwierdzi dyrektor Obserwatorium Cetelem sektora motoryzacji.
Dla 2018 r. zakłada wzrost sprzedaży o 3,8 proc. do 2,2 mln pojazdów. CCFA jest bardziej ostrożna, przewiduje w najlepszym razie lekką poprawę, w najgorszym — zastój.
Wzrost w styczniu zapewniła Grupa PSA osiągając skok o 18,5 proc. dzięki Peugeotowi (+10,5), Citroenowi (+2,72) i Oplowi (dołożył grupie 5500 samochodów), bo marka premium DS nadal wypada źle, zmniejszyła sprzedaż o 13,7 proc. do niecałych 1500 aut. Grupa Renaulta osiągnęła wzrost o 2,9 proc., dzięki Daci (+14,3), bo główna marka (-0,7) odczuła skutki doskonałego stycznia w 2017 r. Grupa Volkswagena zanotowała poważny spadek o 14,3 proc., tylko Seat, Skoda i Porsche spisały się dobrze notując wzrost sprzedaży od 4,4 do 19,6 proc.
Diesel nadal traci
Dieselgate w Volkswagenie powoduje dalszy spadek popularności napędu na olej. Udział takich samochodów w rynku zmalał w styczniu do 41 proc. z niemal 50 rok wcześniej, do najniższego poziomu od początku lat 2000, gdy dominował we Francji. Skorzystał na tym napęd benzynowy, udział tych pojazdów zwiększył się z 46,3 do 52,6 proc., a napędu hybrydowego (benzyna–elektryczny) z 4,3 do 5,3 proc.
Sprzedaż aut tylko elektrycznych zmalała do 0,8 proc. rynku z 1,5 rok temu, bo wtedy była rekordowa, napędu benzynowo-gazowego zwiększyła się czterokrotnie, ale jego udział w rynku jest znikomy (0,09) i pewnie długo taki pozostanie. Producenci zwracają jednak coraz większą uwagę na sprężony gaz ziemny (LNG), który daje mnie spalin od płynnego gazu (butanu, propanu) i jest dostępny dla każdego rodzaju transportu. A rząd przygotowuje plan masowego korzystania z tego nośnika do 2022 r., może to ogłosić na początku bieżącego roku.