Honda – Yamaha: współpraca rywali

Honda Motor i Yamaha Motor ogłosiły o połączeniu sił w projektowaniu motorowerów na krajowy rynek, kończąc dekady rywalizacji i konsolidując produkcję w reakcji na malejący rynek

Publikacja: 05.10.2016 18:15

Honda, największa na świecie marka pod względem sprzedaży jednośladów podała, że zacznie pod koniec 2018 r. w swej fabryce na południu Japonii produkcję na wewnętrzny rynek motorowerów Yamahy z silnikami 50 ccm opartych na platformie produkcyjnej małych modeli Hondy.

Obie firmy połączą swe zasoby, aby ograniczył rosnące koszty projektowania nowych jednośladów i dotrzymać tempa coraz surowszym przepisom o emisji spalin, bo sprzedaż takich pojazdów w Japonii maleje. – Spowolnienie na tym rynku obserwowane od kilku lat spowodowało, że prowadzenie takiego biznesu przez obie firmy stało się bardzo trudne, więc takie partnerstwo ma swoje zalety – wyjaśnił dziennikarzom dyrektor generalny Hondy, Shinji Aoyama.

Obie firmy będą nadal sprzedawać je odrębnie, partnerstwo ograniczy się do Japonii. Największym rynkiem dla nich jest poza własnym krajem Azja, gdzie rosnący popyt na lekkie jednoślady coraz większej klasy średniej stworzył największy teren walki konkurencyjnej.

Dyrektor generalny Yamahy, Katsuaki Watanabe wyjaśnił, że posiadanie umowy z Hondą o produkowaniu przez nią modeli Yamahy będzie bardziej atrakcyjne kosztowo od obecnego rozwiązania – reprodukowania ich na Tajwanie i sprowadzania do kraju.

Obie firmy zapowiedziały wspólne unowocześnienie wzajemnych modeli dostawczych, Honda może je również produkować dla partnera, obie rozważą współpracę nad wersjami elektrycznymi.

Partnerstwo z konieczności, czyli kooperencja jest zupełnym zaprzeczeniem dotychczasowej ostrej rywalizacji Hondy, lidera w Japonii i drugiej w kraju Yamahy, sięgającej lat 80, gdy obie firmy wypuściły kilkadziesiąt modeli jednośladów i walczyły cenami i siecią dystrybucji o udział w rynku. – Nie ma absolutnie urazu czy złej woli z tamtego okresu – zapewnił Watanabe.

Od 1980 r. sprzedaż motocykli i motorowerów w Japonii zmalała mocno, bo w szybko starzejącym się społeczeństwie nie było na nie popytu, a w ostatnich latach młodsi Japończycy nie byli też zainteresowani ich posiadaniem. W roku do 31 marca 2015 sprzedaż zmalała o 10,6 proc. do 373 tys. drugi kolejny rok, a w 1995 r. sprzedano ich 1,2 mln.

Jednoślady są kluczową częścią gamy produktów obu firm, choć krajowy rynek przyczynia się w małym stopniu do ich globalnych przychodów.

Honda, największa na świecie marka pod względem sprzedaży jednośladów podała, że zacznie pod koniec 2018 r. w swej fabryce na południu Japonii produkcję na wewnętrzny rynek motorowerów Yamahy z silnikami 50 ccm opartych na platformie produkcyjnej małych modeli Hondy.

Obie firmy połączą swe zasoby, aby ograniczył rosnące koszty projektowania nowych jednośladów i dotrzymać tempa coraz surowszym przepisom o emisji spalin, bo sprzedaż takich pojazdów w Japonii maleje. – Spowolnienie na tym rynku obserwowane od kilku lat spowodowało, że prowadzenie takiego biznesu przez obie firmy stało się bardzo trudne, więc takie partnerstwo ma swoje zalety – wyjaśnił dziennikarzom dyrektor generalny Hondy, Shinji Aoyama.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana