Mniejsze apanaże szefa Renault

Renault podał o zmniejszeniu ruchomej części wynagrodzenia prezesa Carlosa Ghosna w 2016 r., uwzględniając negatywne głosowanie akcjonariuszy i opinię organizacji pracodawców

Publikacja: 28.07.2016 16:54

Mniejsze apanaże szefa Renault

Foto: Bloomberg

Rada administracyjna firmy samochodowej postanowiła obniżyć zmienne wynagrodzenie prezesa ze 150 do 120 proc. płacy zasadniczej. Uzależniła je w 85 procentach od kryteriów ilościowych i w 35 procentach od jakościowych, ale może ono dojść do 180 proc. w  razie nadzwyczajnych wyników finansowych całej grupy.

Płatność części zmiennej wynagrodzenia  będzie następować w 25 procentach w gotówce i w 75 proc. akcjami; długoterminowe elementy i płaca zasadnicza nie ulegają zmianie.

Carlos Ghosn postanowił z własnej inicjatywy przekazywać co roku milion euro ze  swego zmiennego wynagrodzenia Fundacji Renaulta, która pomaga młodym ludziom we Francji mającym problemy i uczestniczy w międzynarodowych programach oświatowych.

Rada administracyjna postanowiła utrzymać wynagrodzenie 7,2 mln euro Ghosnowi za 2015 r. mimo negatywnego wyniku głosowania akcjonariuszy na WZA 23 kwietnia. Komitet ds. kierowania firmami organizacji pracodawców Afep-Medef zalecił w komunikacie w maju firmie samochodowej dokonanie znaczących zmian w sposobie wynagradzania swego szefa.

Lepsze półrocze

Odrębnie Renault ogłosił bilans półrocza, świadczący o dużej poprawie. Obroty zwiększyły się o 13,5 proc. do 25,18 mld euro dziki większej sprzedaży, wyższym cenom i szerszej działalności na rzecz swych partnerów, Nissana i Daimlera. Marża operacyjna wzrosła do 6,1 proc. z 4,9 proc. rok temu do poziomu najwyższego od 2000 r.

– Renault wypadł lepiej niż zakładano w części operacyjnej dzięki wolumenowi sprzedaży i miksowi cen, ale niepokoi brak większych redukcji kosztów – stwierdził pewien analityk. – Liczby Renaulta są dobre, ale nie takie jak w  PSA – dodał Georges Dieng z  Natixis. Grupa z Sochaux podwoiła swój zysk netto i zapowiedziała zmniejszenie  o dodatkowe 200 mln euro swych kosztów stałych w tym roku.

Koszty nowości

Renault podkreślił, że działania oszczędnościowe ucierpiały z powodu większych nakładów na prace badawczo-rozwojowe, zwłaszcza na usprawnienie emisji spalin diesli oraz kosztów prac nad dużą liczbą nowości. Grupa przystąpiła do odmłodzenia gamy kolejnymi wersjami Clio, Kadjara i taniego Kwida, następnie Megane i Scenica oraz wprowadziła pierwsze pick-upy.

Stąd oszczędności wyniosły zaledwie 6 mln euro po 6 miesiącach. Nowa dyrektor finansowa Clotide Delbos powiedziała analitykom, że cięcia kosztów w całym roku będą mniejsze niż w 2015 r., wyniosą ok.350 mln euro, a grupa zrealizuje łącznie 1,8 mld w latach 2014-16.

Renault potwierdził założenia dla całego roku: wzrost obrotów i marży operacyjnej. Rynek europejski zwiększy się o co najmniej 5 proc., światowy o 1,7 a nie o 2 proc. z powodu ograniczeń w Algierii.

Francuzi będą zasilać do końca roku w kapitał rosyjski AwtoWAZ, co pozwoli skonsolidować go z Renaultem, nie dostrzegli dotąd skutków Brexitu na rynku brytyjskim, poza osłabieniem funta. – Nie zmieniliśmy naszej polityki – odparła C.Delbos zapytana o ewent. podwyżki cen na Wyspach.

Rada administracyjna firmy samochodowej postanowiła obniżyć zmienne wynagrodzenie prezesa ze 150 do 120 proc. płacy zasadniczej. Uzależniła je w 85 procentach od kryteriów ilościowych i w 35 procentach od jakościowych, ale może ono dojść do 180 proc. w  razie nadzwyczajnych wyników finansowych całej grupy.

Płatność części zmiennej wynagrodzenia  będzie następować w 25 procentach w gotówce i w 75 proc. akcjami; długoterminowe elementy i płaca zasadnicza nie ulegają zmianie.

Pozostało 84% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana