200 mln kary za wadliwie poduszki Takaty

Amerykański urząd bezpieczeństwa transportu drogowego NHTSA wymierzył japońskiemu producentowi poduszek powietrznych Takata łączną grzywnę 200 mln dolarów i polecił zaprzestanie używania azotanu amonowego do produkcji generatorów gazu

Publikacja: 04.11.2015 18:12

200 mln kary za wadliwie poduszki Takaty

Foto: Bloomberg

Grzywna została podzielona na dwie części. Takata zapłaci 70 mln dolarów w sześciu ratach do października 2020, a pozostałe 130 mln będzie zależeć od tego, czy nie narazi się urzędowi kolejnymi naruszeniami przepisów o bezpieczeństwie w transporcie drogowym.

Potencjalna grzywna 200 mln dolarów jest większa od orzeczonych 130 mln dolarów wobec Fiata Chryslera. Jest z kolei skromna w porównaniu z karami innych urzędów centralnych w Stanach; np.urząd ochrony środowiska EPA morze ukarać Volkswagena kilkoma miliardami dolarów za oprogramowanie fałszujące emisję spalin.

NHTSA oświadczył teraz, że prawdopodobnie substancja chemiczna powodowała wybuchowe aktywowanie poduszek, co doprowadziło do 7 przypadków utraty życia i 100 odniesienia obrażeń w USA. Zarzucił Takacie dostarczanie wybiórczych, niepełnych albo niedokładnych danych od 2009 r. do chwili obecnej.

Zdaniem urzędu milionów samochodów wyposażonych w poduszki Takaty nie uda się naprawić do końca 2019 r. z powodu braku dostatecznej liczby generatorów gazu do wymiany.

Japończycy oświadczyli, że z całą pewnością przestana do końca 2018 r. używać azotanu amonowego w swych generatorach gazu.

Reakcja Hondy

Honda Motor zareagowała nietypowo oświadczając, że jest głęboko zaniepokojona dowodami sugerującymi, że Takata źle interpretowała albo manipulowała danymi z testów niektórych generatorów gazu. Oświadczyła, że przekazała amerykańskiemu urzędowi informacje zawarte na milionach stron wewnętrznych dokumentów Takaty, jakie japoński dostawca sporządził w związku z procesami w Stanach.

Honda dodała, że objęła akcja przywoławczą 6,3 mln swych samochodów w USA, wymieniła generatory gazu w ponad 40 procentach. Zapowiedziała ponadto, że w nowych modelach nie będzie stosować generatorów Takaty w poduszkach z przodu samochodu. r

Grzywna została podzielona na dwie części. Takata zapłaci 70 mln dolarów w sześciu ratach do października 2020, a pozostałe 130 mln będzie zależeć od tego, czy nie narazi się urzędowi kolejnymi naruszeniami przepisów o bezpieczeństwie w transporcie drogowym.

Potencjalna grzywna 200 mln dolarów jest większa od orzeczonych 130 mln dolarów wobec Fiata Chryslera. Jest z kolei skromna w porównaniu z karami innych urzędów centralnych w Stanach; np.urząd ochrony środowiska EPA morze ukarać Volkswagena kilkoma miliardami dolarów za oprogramowanie fałszujące emisję spalin.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego