Październik: na rynku aut jesień

W Stanach nastąpił w październiku spadek sprzedaży mimo rabatów, w Niemczech i Francji nastała jesień, jedynie południe Europy kupuje nadal nowe samochody.

Publikacja: 07.11.2016 11:50

Październik: na rynku aut jesień

Foto: Wikimedia

Na rynku amerykańskim nastąpił w październiku spadek sprzedaży nowych samochodów o 6 proc. do 17,9 mln w skali rocznej — wynika z danych biuletynu WardsAuto.

General Motors zanotował spadek o 1,7 proc., mniejszy od spodziewanego, bo klienci kupowali Furgointeki (pickup trucks) i pojazdy sportowo-użytkowe. Np. Chevrolet Tahoe, Suburban i GMC Yukon zyskały łącznie 69 proc. Fiat Chrysler wypadł gorzej – spadek wyniósł 10 proc. z powodu Jeepa (-7 proc.), a zwłaszcza jednego modelu – Cherokee, (-23 proc.).

Ford odroczył publikację danych miesiąca z powodu pożaru w centrali w Dearborn. Analitycy spodziewali się jednak zmniejszenia sprzedały o 9-12 proc. Ostatecznie podał, że sprzedaż zmalała o 12 proc. do 188 813, choć modelu Transit wzrosła o 9 proc. do 10 202, a furgonetek serii F o 0,1 proc. do 65 542 – do najlepszego wyniku od października 2004.

Warunki gospodarcze są jednak dobre, firmy zakładają więc tylko lekki spadek wobec rekordowego 2015 r. – stwierdziła wiceprezes Nissana ds. sprzedaży, Judy Wheeler. Jej marka zmniejszyła sprzedaż o 2,2 proc., ale zwiększyła o 13 proc. sprzedaż pickupów i SUV.

Toyota, trzecia na rynku amerykańskim, zmniejszyła sprzedaż o 8,7 proc., Honda o 4,4 proc., ale zwiększyła o 5 tys. liczbę sprzedanych furgonetek i SUV.

Porównania z październikiem 2015 wypadają źle, bo w bieżącym roku było 2 dni robocze mniej. Nie pomogły zatem znaczne rabaty, portal TrueCar ocenia, że skoczyły o 16 proc. do ok. 3600 dolarów na każde sprzedane auto.

Europa Zachodnia

W Europie zachodniej nastąpił spadek o 1 proc. do 13,4 mln pojazdów na skutek gorszej sprzedaży w Niemczech (-5,6 proc.) i Francji (-4), podczas gdy wzrost nastąpił w W. Brytanii (1,4), Włoszech (9,8) i Hiszpanii (4). – wynika z danych LMC Automotive.

Po dobrym wrześniu, gdy nastąpił wzrost o 6,6 proc. wyniki października rozczarowały – stwierdził analityk LMC, Emiliano Lewis. Niemniej jednak wszystkie rynki zmierzają do wzrostu w całym roku, także brytyjski, który na razie nie wykazuje konsekwencji wyniku referendum – dodał Lewis. LMC obniżyła jednak spodziewany roczny wzrost w Europie z 5,9 do 5,7 proc. do 13,9 mln pojazdów.

Niemcy

Na największym rynku europejskim nastąpił spadek sprzedaży o 5,6 proc. do 262 700 pojazdów – podał federalny urząd motoryzacji KBA. Po 10 miesiącach rynek wykazuje jednak wzrost o 4,9 proc.

Organizacja producentów VDA wyjaśniła, że październikowy spadek wynika z tego, że w miesiącu było 2 dni robocze mniej. Zdaniem szefa organizacji importerów VDIK, Reinharda Zirpela nadal istnieje pozytywna tendencja, w dalszym ciągu osoby fizyczne dużo kupują, mimo dominacji na rynku klientów flotowych.

Najpopularniejsza na rynku jest marka VW, mimo spadku udziału rynkowego do 18,8 proc. z 19,7. Marki segmentu premium zmniejszyły sprzedaż odpowiednio Audi o 2,9, BMW o 3,5 i Mercedes-Benz o 2,4 proc. Udział Opla zmalał o 0,1 proc.

Poprawiły się za to renault (+3,4), Peugeot (+11,7), Jaguar (+116,4), Alfa Romeo (+79,2) i Toyota (+12,3).

W. Brytania

Sprzedaż na Wyspach nowych samochodów zwiększyła się o 1,4 proc. do 180 168, bo większy popyt firm pokrył z naddatkiem spadek o 1,1 proc. zainteresowania klientów indywidualnych siódmy kolejny miesiąc — wynika z danych organizacji branżowej SMMT.

W 2015 r. sprzedaż osiągnęła rekordowy poziom 2,63 mln pojazdów dzięki niskim stopom procentowym, SMMT zakłada dla bieżącego roku rynek 2,68 mln sztuk, ale w 2017 spodziewa się spadku o ok. 5 rpoc. na skutek mniejszej siły nabywczej w wyniku deprecjacji funta.

Francja

Organizacja producentów CCFA podała, że sprzedaż zmalała o 4 proc. do 155 202 nowych samochodów osobowych, ale po 10 miesiącach rynek zwiększył się o 4,7 proc. do 1 657 652 pojazdów.

Sprzedaż firm francuskich zmniejszyła się o 7,3 proc., bo grupa Renaulta zanotowała spadek o 9,2 proc. (Renault -12,2, Dacia +3,7, ale Nissan -18), a PSA o -4,2 proc. Peugeota, -5,6 proc. Citroena i -26 proc. DS. Firmy zagraniczne prawie nie odczuły zmiany (-0,2 proc.).

Diesel traci nadal popularność, po 10 miesiącach ma 52,33 proc. rynku wobec 57,76 proc. rok wcześniej. Popularność napędu benzynowego rośnie z kolei — z 38,16 proc. do 43,74 — wynika z danych DataNeo.

Włochy

Rynek w tym kraju nie odczuwa wahań sezonowych. Sprzedaż nowych samochodów skoczyła o 9,8 proc. do 146 632 dając od początku roku poprawę o 16,7 proc. do 1 553 394 – podała organizacja producentów ANFIA.

W październiku włoskie marki zwiększyły sprzedaż o 12,8 proc. do 41 720 pojazdów i udział w rynku do 28,4 proc. z 27,7 rok wcześniej, a po 10 miesiącach poprawiły się o 19,6 proc. do 452 238. Fiat Chrysler (bez Ferrari i Maserati) zwiększył sprzedaż o 12,4 proc. do 41 407 i po 10 miesiącach o 19,5 proc. do 449 780. Firmy zagraniczne osiągnęły wzrost o 8,6 proc. do 104 912 pojazdów.

Najbardziej popularnymi autami miesiąca były Fiat Panda (11 655), Lancia Ypsilon (5446) i Ford Fiesta (3735).

Hiszpania

Po doskonałym sierpniu i wrześniu (wzrosty o ponad 14 proc.) październik zakończył się zwiększeniem sprzedaży tylko o 4 proc. do 83 248 nowych samochodów. Po 10 miesiącach rynek wzrósł o 10,8 proc. do 957 468 – podała organizacja ANFAC.

Był to najlepszy październik od 2009 r., ale rynek był mały w porównaniu z sytuacją sprzed kryzysu. Wygaśniecie rządowego programu PIVE dopłat za złomowanie (2000 euro) spowodowało, że sprzedaż samochodów prywatnym użytkownikom zmalała po raz pierwszy w tym roku o 2,3 proc.

Rynek utrzymał jednak tendencję wzrostową dzięki dobrej sytuacji w turystyce i odnawianiu floty przez firmy rent-a-car. Ich zakupy skoczyły o 36,7 proc.

Najbardziej popularnymi markami były Renault dzięki Mégane i Clio (6676 sztuk, +4,9 proc.), przed SEAT (6321, +22,6), Peugeotem (6027, -7,7) i VW (5974, -6,1). Największy spadek zanotował Citroen – o 24 proc. do 3623 sztuk.

ANFAC potwierdziła prognozę rocznej sprzedaży ok 1,1mln pojazdów.

Na rynku amerykańskim nastąpił w październiku spadek sprzedaży nowych samochodów o 6 proc. do 17,9 mln w skali rocznej — wynika z danych biuletynu WardsAuto.

General Motors zanotował spadek o 1,7 proc., mniejszy od spodziewanego, bo klienci kupowali Furgointeki (pickup trucks) i pojazdy sportowo-użytkowe. Np. Chevrolet Tahoe, Suburban i GMC Yukon zyskały łącznie 69 proc. Fiat Chrysler wypadł gorzej – spadek wyniósł 10 proc. z powodu Jeepa (-7 proc.), a zwłaszcza jednego modelu – Cherokee, (-23 proc.).

Pozostało 92% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana