Październik: na rynku aut jesień

W Stanach nastąpił w październiku spadek sprzedaży mimo rabatów, w Niemczech i Francji nastała jesień, jedynie południe Europy kupuje nadal nowe samochody.

Publikacja: 07.11.2016 11:50

Październik: na rynku aut jesień

Foto: Wikimedia

Na rynku amerykańskim nastąpił w październiku spadek sprzedaży nowych samochodów o 6 proc. do 17,9 mln w skali rocznej — wynika z danych biuletynu WardsAuto.

General Motors zanotował spadek o 1,7 proc., mniejszy od spodziewanego, bo klienci kupowali Furgointeki (pickup trucks) i pojazdy sportowo-użytkowe. Np. Chevrolet Tahoe, Suburban i GMC Yukon zyskały łącznie 69 proc. Fiat Chrysler wypadł gorzej – spadek wyniósł 10 proc. z powodu Jeepa (-7 proc.), a zwłaszcza jednego modelu – Cherokee, (-23 proc.).

Ford odroczył publikację danych miesiąca z powodu pożaru w centrali w Dearborn. Analitycy spodziewali się jednak zmniejszenia sprzedały o 9-12 proc. Ostatecznie podał, że sprzedaż zmalała o 12 proc. do 188 813, choć modelu Transit wzrosła o 9 proc. do 10 202, a furgonetek serii F o 0,1 proc. do 65 542 – do najlepszego wyniku od października 2004.

Warunki gospodarcze są jednak dobre, firmy zakładają więc tylko lekki spadek wobec rekordowego 2015 r. – stwierdziła wiceprezes Nissana ds. sprzedaży, Judy Wheeler. Jej marka zmniejszyła sprzedaż o 2,2 proc., ale zwiększyła o 13 proc. sprzedaż pickupów i SUV.

Toyota, trzecia na rynku amerykańskim, zmniejszyła sprzedaż o 8,7 proc., Honda o 4,4 proc., ale zwiększyła o 5 tys. liczbę sprzedanych furgonetek i SUV.

Porównania z październikiem 2015 wypadają źle, bo w bieżącym roku było 2 dni robocze mniej. Nie pomogły zatem znaczne rabaty, portal TrueCar ocenia, że skoczyły o 16 proc. do ok. 3600 dolarów na każde sprzedane auto.

Europa Zachodnia

W Europie zachodniej nastąpił spadek o 1 proc. do 13,4 mln pojazdów na skutek gorszej sprzedaży w Niemczech (-5,6 proc.) i Francji (-4), podczas gdy wzrost nastąpił w W. Brytanii (1,4), Włoszech (9,8) i Hiszpanii (4). – wynika z danych LMC Automotive.

Po dobrym wrześniu, gdy nastąpił wzrost o 6,6 proc. wyniki października rozczarowały – stwierdził analityk LMC, Emiliano Lewis. Niemniej jednak wszystkie rynki zmierzają do wzrostu w całym roku, także brytyjski, który na razie nie wykazuje konsekwencji wyniku referendum – dodał Lewis. LMC obniżyła jednak spodziewany roczny wzrost w Europie z 5,9 do 5,7 proc. do 13,9 mln pojazdów.

Niemcy

Na największym rynku europejskim nastąpił spadek sprzedaży o 5,6 proc. do 262 700 pojazdów – podał federalny urząd motoryzacji KBA. Po 10 miesiącach rynek wykazuje jednak wzrost o 4,9 proc.

Organizacja producentów VDA wyjaśniła, że październikowy spadek wynika z tego, że w miesiącu było 2 dni robocze mniej. Zdaniem szefa organizacji importerów VDIK, Reinharda Zirpela nadal istnieje pozytywna tendencja, w dalszym ciągu osoby fizyczne dużo kupują, mimo dominacji na rynku klientów flotowych.

Najpopularniejsza na rynku jest marka VW, mimo spadku udziału rynkowego do 18,8 proc. z 19,7. Marki segmentu premium zmniejszyły sprzedaż odpowiednio Audi o 2,9, BMW o 3,5 i Mercedes-Benz o 2,4 proc. Udział Opla zmalał o 0,1 proc.

Poprawiły się za to renault (+3,4), Peugeot (+11,7), Jaguar (+116,4), Alfa Romeo (+79,2) i Toyota (+12,3).

W. Brytania

Sprzedaż na Wyspach nowych samochodów zwiększyła się o 1,4 proc. do 180 168, bo większy popyt firm pokrył z naddatkiem spadek o 1,1 proc. zainteresowania klientów indywidualnych siódmy kolejny miesiąc — wynika z danych organizacji branżowej SMMT.

W 2015 r. sprzedaż osiągnęła rekordowy poziom 2,63 mln pojazdów dzięki niskim stopom procentowym, SMMT zakłada dla bieżącego roku rynek 2,68 mln sztuk, ale w 2017 spodziewa się spadku o ok. 5 rpoc. na skutek mniejszej siły nabywczej w wyniku deprecjacji funta.

Francja

Organizacja producentów CCFA podała, że sprzedaż zmalała o 4 proc. do 155 202 nowych samochodów osobowych, ale po 10 miesiącach rynek zwiększył się o 4,7 proc. do 1 657 652 pojazdów.

Sprzedaż firm francuskich zmniejszyła się o 7,3 proc., bo grupa Renaulta zanotowała spadek o 9,2 proc. (Renault -12,2, Dacia +3,7, ale Nissan -18), a PSA o -4,2 proc. Peugeota, -5,6 proc. Citroena i -26 proc. DS. Firmy zagraniczne prawie nie odczuły zmiany (-0,2 proc.).

Diesel traci nadal popularność, po 10 miesiącach ma 52,33 proc. rynku wobec 57,76 proc. rok wcześniej. Popularność napędu benzynowego rośnie z kolei — z 38,16 proc. do 43,74 — wynika z danych DataNeo.

Włochy

Rynek w tym kraju nie odczuwa wahań sezonowych. Sprzedaż nowych samochodów skoczyła o 9,8 proc. do 146 632 dając od początku roku poprawę o 16,7 proc. do 1 553 394 – podała organizacja producentów ANFIA.

W październiku włoskie marki zwiększyły sprzedaż o 12,8 proc. do 41 720 pojazdów i udział w rynku do 28,4 proc. z 27,7 rok wcześniej, a po 10 miesiącach poprawiły się o 19,6 proc. do 452 238. Fiat Chrysler (bez Ferrari i Maserati) zwiększył sprzedaż o 12,4 proc. do 41 407 i po 10 miesiącach o 19,5 proc. do 449 780. Firmy zagraniczne osiągnęły wzrost o 8,6 proc. do 104 912 pojazdów.

Najbardziej popularnymi autami miesiąca były Fiat Panda (11 655), Lancia Ypsilon (5446) i Ford Fiesta (3735).

Hiszpania

Po doskonałym sierpniu i wrześniu (wzrosty o ponad 14 proc.) październik zakończył się zwiększeniem sprzedaży tylko o 4 proc. do 83 248 nowych samochodów. Po 10 miesiącach rynek wzrósł o 10,8 proc. do 957 468 – podała organizacja ANFAC.

Był to najlepszy październik od 2009 r., ale rynek był mały w porównaniu z sytuacją sprzed kryzysu. Wygaśniecie rządowego programu PIVE dopłat za złomowanie (2000 euro) spowodowało, że sprzedaż samochodów prywatnym użytkownikom zmalała po raz pierwszy w tym roku o 2,3 proc.

Rynek utrzymał jednak tendencję wzrostową dzięki dobrej sytuacji w turystyce i odnawianiu floty przez firmy rent-a-car. Ich zakupy skoczyły o 36,7 proc.

Najbardziej popularnymi markami były Renault dzięki Mégane i Clio (6676 sztuk, +4,9 proc.), przed SEAT (6321, +22,6), Peugeotem (6027, -7,7) i VW (5974, -6,1). Największy spadek zanotował Citroen – o 24 proc. do 3623 sztuk.

ANFAC potwierdziła prognozę rocznej sprzedaży ok 1,1mln pojazdów.

Na rynku amerykańskim nastąpił w październiku spadek sprzedaży nowych samochodów o 6 proc. do 17,9 mln w skali rocznej — wynika z danych biuletynu WardsAuto.

General Motors zanotował spadek o 1,7 proc., mniejszy od spodziewanego, bo klienci kupowali Furgointeki (pickup trucks) i pojazdy sportowo-użytkowe. Np. Chevrolet Tahoe, Suburban i GMC Yukon zyskały łącznie 69 proc. Fiat Chrysler wypadł gorzej – spadek wyniósł 10 proc. z powodu Jeepa (-7 proc.), a zwłaszcza jednego modelu – Cherokee, (-23 proc.).

Pozostało 92% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska