Lynk & Co 01 – chiński SUV zawojuje świat?

Koncern Geely, właściciel Volvo, uruchomił markę. Lynk & Co, która zamierza być realnym zagrożeniem dla największych graczy na rynku. W Berlinie pokazano model 01, który będzie produkowany w Chinach i stamtąd trafi na Stary Kontynent i resztę świata.

Publikacja: 21.10.2016 21:21

Lynk & Co 01 – chiński SUV zawojuje świat?

Foto: moto.rp.pl

Chińczycy wprowadzają na rynek nową markę, która ich zdaniem nawiąże bezpośrednią rywalizację na większości kluczowych rynków. Samochody od Lynk & Co. będą tańsze od Volvo, ale nie będą im ustępować pod względem technologii. Firma zaprezentowała na razie tylko model 01, ale już niebawem pojawią się trzy kolejne samochody. Wspólnym mianownikiem będzie kompatybilność z najnowszymi rozwiązaniami oraz pełna integracja z internetem. Twórcy marki określają nowy samochód mianem „smartfona na kółkach”.

Inżynierowie stworzyli oprogramowanie, które zostanie udostępnione potencjalnym producentom oprogramowania. Do współpracy zaproszono firmę Microsoft oraz Alibaba Group. Obaj giganci z branży IT dostarczą odpowiednich rozwiązań oraz aplikacji, które zwiększą możliwości samochodu. Programiści pracujący dla Geely stworzyli interfejs, który będzie umożliwiał komunikację pomiędzy różnymi modelami tej marki.

Dość oryginalnie wyglądające nadwozie skrywa pod sobą płytę podłogową CMA (Compact Modular Architecture) stworzoną przez Volvo. Na tej samej konstrukcji będą bazować nowe modele szwedzkiego producenta z Serii 40. Poza prezentowanym SUV-em w ciągu trzech najbliższych lat pojawią się jeszcze: sedan, hatchback i crossover.

Model 01 będzie konkurował z takimi modelami jak Mitsubishi ASX czy Nissan Qashqai. Auto ma 453 cm długości, 185,5 cm szerokości oraz 165,4 cm wysokości. Stylistyka nadwozia wyróżnia się dość znacznie, ale przednie reflektory oraz maska przypominają trochę Porsche Macan. Chińczycy są znani z tego, że potrafią się bardzo mocno inspirować zachodnią konkurencją.

Pod maską tego modelu pojawią się dwie jednostki pochodzące od Volvo: 1,5 oraz 2,0. Za przekazywanie napędu będzie odpowiadać skrzynia dwusprzęgłowa. W zależności od wersji auto może być napędzane na przednią lub obie osie. Wszystkie modele od Lynk & Co. mają być dostępne w wersji hybrydowej oraz elektrycznej. Na ich premierę będziemy musieli jeszcze chwilę poczekać.

Koncern Geely w kwestii sprzedaży samochodów zamierza pójść drogą Tesli. Nie będzie typowych salonów, ale punkty sprzedaży. Jednak firma stawia w dużej części na sprzedaż online. Nie będzie to jedyna możliwość zakupu. Klienci będą mogli skorzystać z leasingu, a także wypożyczyć samochód na określony czas na zasadzie car-sharingu. W tym celu powstanie dedykowana platforma cyfrowa.

Sprzedaż modelu 01 rozpocznie się w Chinach już w 2017 roku. Do Europy zawita dopiero rok później, a następnym przystankiem będą Stany Zjednoczone. Na razie chińska marka wzbudza mieszane uczucia, ale wystarczy przypomnieć sobie, jaki progres w ostatnich latach poczyniły marki koreańskie. Już dzisiaj spokojnie mogą stawiać czoła europejskim konkurentom.

Chińczycy wprowadzają na rynek nową markę, która ich zdaniem nawiąże bezpośrednią rywalizację na większości kluczowych rynków. Samochody od Lynk & Co. będą tańsze od Volvo, ale nie będą im ustępować pod względem technologii. Firma zaprezentowała na razie tylko model 01, ale już niebawem pojawią się trzy kolejne samochody. Wspólnym mianownikiem będzie kompatybilność z najnowszymi rozwiązaniami oraz pełna integracja z internetem. Twórcy marki określają nowy samochód mianem „smartfona na kółkach”.

Pozostało 80% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką