Renault-Nissan czwartą grupą na świecie

Renault- Nissan sprzedały w 2015 r. 8,53 mln pojazdów (+1 proc.), bo rekordowa sprzedaż w USA, Chinach i Europie zniwelowała zapaść w Rosji i Brazylii

Publikacja: 06.02.2016 09:23

Renault-Nissan czwartą grupą na świecie

Foto: Bloomberg

W 2015 r. światową czołówkę tworzyły Toyota (10,15 mln), Volkswagen (9,93 mln) i General Motors (9,8 mln), ale wspólny wynik Renaulta, Nissana i AwtoWAZ pozwoliły sojuszowi francusko-japońskiemu umocnić się na czwartym miejscu z liczbą 8 528 887 pojazdów.

Renault dostarczył 33 proc. całości: 2 801 592 szt. (+3,3 proc.), w tym, 550 920 samochodów Dacia (+7,7), Nissan — 5 421 804 (+2,1), czyli 63,5 proc. łącznej puli, w tym 1 215 250 Infiniti (+16), a AwtoWAZ 305 491 (-31,5). Firma japońska jest bardzo obecna w Stanach (1 484 918 szt, +7,1 proc.), w Chinach (1 250 073, +6,3 proc.) i w Japonii (589 046, -12,1 proc.), Renaulta nie ma za Atlantykiem, w Chinach uruchomił kilka dni temu pierwszą montownię.

Sojusz Renault-Nissan sprzedał na świecie 85 tys. samochodów elektrycznych, o 2,5 proc. więcej niż w 2014 r. Sprzedaż Leafa zmalała o 9,8 proc., a aut Renaulta skoczyła o 45 proc., ale Japończycy oferują swe auto od 2010 r., Francuzi zaczęli później.

W latach 2005-15 sojusz zwiększył sprzedaż na świecie o 40 proc., co jest dużym osiągnięciem ze względu na rozmiary kryzysu finansowego, który dotknął sektor motoryzacji. Dzięki układowi 2 partnerów sojusz jest obecny w najważniejszych regionach świata: Renault w Europie i Ameryce Płd., Nissan — w USA, Chinach i w Japonii.

W ciągu minionej dekady rosło znaczenie firmy japońskiej, która zwiększała procentowy udział w łącznej sprzedaży, ale o strategii decydowali Francuzi. To było przyczyną napięć w stosunkach, gdy rząd Francji w 2015 r. zwiększył udziały w Renault, aby blokować decyzje strategiczne sojuszu niekorzystne dla Francji.

Nissanowi nie podobała się rola uboższego krewnego, zagroził wypowiedzeniem warunków sojuszu z 2002 r., ale po negocjacjach wszystkich zainteresowanych doszło do kompromisu. Rząd obiecał ograniczyć swe wpływy w Renault.

W 2015 r. światową czołówkę tworzyły Toyota (10,15 mln), Volkswagen (9,93 mln) i General Motors (9,8 mln), ale wspólny wynik Renaulta, Nissana i AwtoWAZ pozwoliły sojuszowi francusko-japońskiemu umocnić się na czwartym miejscu z liczbą 8 528 887 pojazdów.

Renault dostarczył 33 proc. całości: 2 801 592 szt. (+3,3 proc.), w tym, 550 920 samochodów Dacia (+7,7), Nissan — 5 421 804 (+2,1), czyli 63,5 proc. łącznej puli, w tym 1 215 250 Infiniti (+16), a AwtoWAZ 305 491 (-31,5). Firma japońska jest bardzo obecna w Stanach (1 484 918 szt, +7,1 proc.), w Chinach (1 250 073, +6,3 proc.) i w Japonii (589 046, -12,1 proc.), Renaulta nie ma za Atlantykiem, w Chinach uruchomił kilka dni temu pierwszą montownię.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera