USA
Po trzech miesiącach spadku listopad okazał się dobrym miesiącem, sprzedaż wzrosła o 3,6 proc. do 1,379 mln samochodów, przekraczając dotychczasowy rekord tego miesiąca 1,328 mln z 2011 r. W skali rocznej dalom 17,83 mln sztuk — ustępując tylko sprzedaży w październiku (17,98 mln sztuk). Sprzedaż krzyżówek i pickupów wzrosła o 8.6 proc., z kolei popyt na tradycyjne samochody osobowe zmalał o 3,9 proc. Po 11 miesiącach rynek wynosił 15 851 mln sztuk.
Na ten wynik złożyło się uspokojenie po wyborach prezydenckich, dwa dni robocze więcej oraz promocje i rabaty oferowane przed Czarnym Piątkiem. — Wszystkie wskaźniki świadczą, że gospodarka amerykańska wzbudza znacznie większy optymizm. Sektor motoryzacji może osiągnąć rekordową sprzedaż albo bliską rekordu — stwierdził główny ekonomista w General Motors, Mustafa Mohatarem.
Zachęty do kupna, włącznie z umowami z okazji święta Dziękczynienia wzrosły o 13 proc. względem 2015 r., ale zmalały w porównaniu z październikiem — wynika z danych TrueCar. Rabaty były hojniejsze na nie sprzedane jeszcze pojazdy roku modelowego 2016. Niektóre pickupy Chevroleta Silverado i SUV Suburbban można było kupić taniej o 10 tys. dolarów. Niektóre salony Hyundaia obniżyły ceny o 21-40 proc., a w Czarny Piątek dawały podarunkową kartę Visa ze 100 dolarami za kupno nowego modelu.
Po 11 miesiącach rynek jest większy o 6418 sztuk niż w 2015 r. Jeśli tendencja utrzyma się, to 2016 r. będzie pierwszym od 100 lat, gdy wzrost z roku na rok trwał przez kolejne 7 lat. Ostatnio 9-letni okres takiego wzrostu zanotowano w 1917 r.
GM zwiększył sprzedaż o 10,2 proc. do 252 644 sztuk, przy średniej cenie 35 800 dolarów, o 4 tys. większej od średniej w branży. Ford poprawił się o 5,1 proc. do 197 574, Fiat Chrysler zmniejszył o 14,3 proc. do 160 827 (Jeep -47 proc., Dodge -21, Fiat -15, Ram +12), Toyota zwiększyła o 4,3 proc. do 197 645, Nissan o 7,5 proc. do 115 136, Volkswagen skoczył o 24,2 do 29, 672, Porsche o 23 proc., Kia o 15,3, Subaru o 15,3 (rekordowe 51 308 szt.), Honda o 6,5 proc.