Proces o kradzież modelu Land Rovera

Jaguar Land Rover pozwał w sądzie chińską Jiangling Motor za skopiowanie modelu Evoque Range Rovera. To rzadko spotykany przypadek firmy zagranicznej, którą atakuje za kradzież na największym rynku świata.

Publikacja: 05.06.2016 11:42

Proces o kradzież modelu Land Rovera

Foto: materiały prasowe

Rzecznik JLR należącej do hinduskiej Tata Motors wyjaśnił w krótkiej informacji elektronicznej, że sąd rejonowy w pekińskiej dzielnicy Chaoyang otrzymal pozew wobec Jiangling dotyczący praw autorskich i nieuczciwej konkurencji. Nie chciał ujawnić niczego więcej.

Pozew dotyczy pojazdu sportowo-użytkowego X7 produkcji Landwind należącej do Jangling, będącego kopią modelu Evoque, pierwszego samochodu JLR wyprodukowanego w Chinach, który znalazł się na rynku w ubiegłym roku — powiedziała osoba znająca postępowanie sądowe, której nie wolno rozmawiać z mediami i nie mogiła ujawnić się. Rzecznik Landwind odmówił wypowiedzi.

Mimo powszechnego i często bezczelnego kopiowania modeli światowe firmy samochodowe nie podejmują na ogół kroków prawnych w Chinach, bo uważają, że mają małe szanse wygrania z lokalnymi firmami. Proces może być także zły dla wizerunku marki, jeśli chińskie społeczeństwo uzna, że zagraniczna firma próbuje znęcać się nad miejscowym konkurentem.

Jeśli JLR wygra tę sprawę, może to skłonić innych do podejmowania podobnych kroków, a to przyspieszy większe przestrzeganie praw do własności intelektualnej — stwierdził Chen Jihong, pekiński prawnik z kancelarii Zhong Lun.

Bliskie podobieństwo

Landwind pokazał nową wersję swego SUV X7 w listopadzie 2014, wywołując krytyczne opinie z powodu uderzającego podobieństwa do Evoque, importowanej wersji będącej w sprzedaży w Chinach. Oba pojazdy mają podobny wygląd, dach i okna zwężają się z przodu ku tyłowi, tylne lampy są niemal identyczne, podobnie jak boczne przetłoczenia karoserii. Osłona chłodnicy w X7 jest nieco bardziej zaokrąglona niż w Evoque. Niewielkie różnice można praktycznie zlikwidować powszechnie dostępnymi zestawami: grillem Range Rovera, nazwą i plakietkami Land Rovera umieszczonymi na X7. Takie zestawy kosztują 128 juanów (19,43) w portalu handlowym Taobao Alibaby.

X7 kosztuje mniej więcej jedną trzecią tego co Evoque, ale jest gorszy technologicznie i pod względem osiągów — uważa dyrektor „Automotive Foresight”, Yale Zhang.

Rzecznik JLR poinformował, że Jiangling dostał sądowy zakaz sprzedawania X7 w Brazylii, gdzie ostatnio wybrał importera. Osoba znająca najnowszą sprawę w sądzie dodała, że obie firmy prowadzą rozmowy, co Landwind może i czego nie może zrobić w zakresie wszelkich zmian w stylizacji X7.

Sprzedaż JLR w Chinach zmalała o jedną piątą w I kwartale ubiegłego roku, gdy zaczął sprzedaż Evoque produkowanego w tym kraju, po wzroście o 36 proc. rok wcześniej w tym samym okresie. W styczniu-marcu 2016 sprzedaż wzrosła o 19 proc.

Proces sądowy będzie długi i żmudny. Honda potrzebowała 12 lat, aby wygrać w Chinach z mało znaną miejscową firmą, która skopiowała jej handlowy szlagier, SUV CR-V — wynika z informacji agencji Xinhua, potwierdzonej przez rzecznika japońskiej firmy. A sąd przyznał jej tylko 16 mln juanów (2,43 mln dolarów), podczas gdy występowała o 300 mln.

Rzecznik JLR należącej do hinduskiej Tata Motors wyjaśnił w krótkiej informacji elektronicznej, że sąd rejonowy w pekińskiej dzielnicy Chaoyang otrzymal pozew wobec Jiangling dotyczący praw autorskich i nieuczciwej konkurencji. Nie chciał ujawnić niczego więcej.

Pozew dotyczy pojazdu sportowo-użytkowego X7 produkcji Landwind należącej do Jangling, będącego kopią modelu Evoque, pierwszego samochodu JLR wyprodukowanego w Chinach, który znalazł się na rynku w ubiegłym roku — powiedziała osoba znająca postępowanie sądowe, której nie wolno rozmawiać z mediami i nie mogiła ujawnić się. Rzecznik Landwind odmówił wypowiedzi.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana