Rzecznik JLR należącej do hinduskiej Tata Motors wyjaśnił w krótkiej informacji elektronicznej, że sąd rejonowy w pekińskiej dzielnicy Chaoyang otrzymal pozew wobec Jiangling dotyczący praw autorskich i nieuczciwej konkurencji. Nie chciał ujawnić niczego więcej.
Pozew dotyczy pojazdu sportowo-użytkowego X7 produkcji Landwind należącej do Jangling, będącego kopią modelu Evoque, pierwszego samochodu JLR wyprodukowanego w Chinach, który znalazł się na rynku w ubiegłym roku — powiedziała osoba znająca postępowanie sądowe, której nie wolno rozmawiać z mediami i nie mogiła ujawnić się. Rzecznik Landwind odmówił wypowiedzi.
Mimo powszechnego i często bezczelnego kopiowania modeli światowe firmy samochodowe nie podejmują na ogół kroków prawnych w Chinach, bo uważają, że mają małe szanse wygrania z lokalnymi firmami. Proces może być także zły dla wizerunku marki, jeśli chińskie społeczeństwo uzna, że zagraniczna firma próbuje znęcać się nad miejscowym konkurentem.
Jeśli JLR wygra tę sprawę, może to skłonić innych do podejmowania podobnych kroków, a to przyspieszy większe przestrzeganie praw do własności intelektualnej — stwierdził Chen Jihong, pekiński prawnik z kancelarii Zhong Lun.
Bliskie podobieństwo
Landwind pokazał nową wersję swego SUV X7 w listopadzie 2014, wywołując krytyczne opinie z powodu uderzającego podobieństwa do Evoque, importowanej wersji będącej w sprzedaży w Chinach. Oba pojazdy mają podobny wygląd, dach i okna zwężają się z przodu ku tyłowi, tylne lampy są niemal identyczne, podobnie jak boczne przetłoczenia karoserii. Osłona chłodnicy w X7 jest nieco bardziej zaokrąglona niż w Evoque. Niewielkie różnice można praktycznie zlikwidować powszechnie dostępnymi zestawami: grillem Range Rovera, nazwą i plakietkami Land Rovera umieszczonymi na X7. Takie zestawy kosztują 128 juanów (19,43) w portalu handlowym Taobao Alibaby.