Rekordowa sprzedaż aut

W I połowie tego roku zarejestrowano w Polsce 210 728 samochodów osobowych. To prawie o jedną piątą więcej niż przed rokiem.

Publikacja: 06.07.2016 20:05

Sprzedaż wyjeżdzającej z Gliwic Astry wzrosła w czerwcu o 44 proc.

Sprzedaż wyjeżdzającej z Gliwic Astry wzrosła w czerwcu o 44 proc.

Foto: materiały prasowe

Tylko w czerwcu przybyło 38,5 tys. sztuk, czyli o 26,9 proc. więcej niż rok temu i o 16,9 proc. więcej niż w maju. Jeśli sytuacja na rynku się nie zmieni, to według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego tegoroczna sprzedaż może przekroczyć 420 tys. aut.

500+ samochody

Czy to efekt programu 500+? Raczej nie, bo w tym roku w sprzedaży nowych aut nadal największy udział mają firmy, których udział w ogólnych rejestracjach sięgnął już ponad 70 proc. Wśród nich są firmy zajmujące się leasingiem, które mają w tej chwili na swoim koncie już 43 proc. całego rynku leasingowego. Oprócz nich są również rejestracje własne dilerów i innych podmiotów sprzedających auta. Ich udział w rynku wynosi 13,5 proc. – Ale trzeba przyznać, że liczba rejestracji klientów indywidualnych wzrosła w I półroczu i w samym czerwcu 2016 r. – mówi Dariusz Balcerzyk z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Jego zdaniem efekt 500+, jeśli będzie odczuwalny na rynku samochodów, to raczej używanych. – Jeśli auto kosztuje na przykład 20 tys. złotych, a ktoś ma 5 tys. środków własnych, to kwota z rządowej dopłaty na dziecko akurat mu wystarczy na spłatę rat – dodaje.

Wśród indywidualnych nabywców nowych aut najbardziej popularna jest Toyota, za nią Opel. Natomiast – co zaskakuje – traci lider całego rynku Skoda, która w czerwcu zanotowała w tym segmencie 7,8-procentowy spadek sprzedaży. Za nią plasują się Volkswagen i Kia – ze wzrostem sprzedaży.

W całkowitym rankingu sprzedaży nie doszło do zmian. Niezagrożona jest pozycja Skody. Za nią jest Toyota, dalej Volkswagen i Opel, a za nim Renault i Kia.

Niekwestionowanym liderem rynku, jeśli chodzi o konkretny model, pozostaje Skoda Octavia (prawie 7 tys. sztuk w I półroczu), za nią Fabia – 5,2 tys. Trzeci jest Volkswagen Golf ze sprzedażą do końca czerwca na poziomie 4,6 tys. aut. Czwarta w tym rankingu jest gliwicka Astra (jej sprzedaż tylko w czerwcu wzrosła o ponad 44 proc). – To dla nas najlepszy czerwiec od 2000 roku, czyli od 16 lat . A nowa Astra radzi sobie znakomicie. Po pierwszym półroczu ten model jest liderem na rynku klientów indywidualnych cieszy się – Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland. – Teraz skupiamy się już na drugim półroczu. Właśnie zaczynamy przyjmowanie zamówień na minivana Zafira, a jesienią w salonach Opla pojawi się najnowsza wersja kompaktowego SUV-Mokka X. To auto będzie wyposażone w „szepczący” silnik Diesla najnowszej generacji 1,4 Direct Injection Turbo oraz – do wyboru – silnik benzynowy.

Najszybsi w sprzedaży

W rankingu marek, których sprzedaż wzrasta w najszybszym tempie, uwagę zwraca Audi – o 35,6 proc. – To efekt powodzenia naszych dwóch modeli wprowadzonych w końcu 2015 roku A4 i Q7 – mówi Leszek Kempiński, rzecznik Audi w Polsce. – Ale także naszego własnego systemu finansowania zakupu aut w leasingu z wysoką wartością końcową.

Szybko rośnie też sprzedaż szwedzkiego Volvo, którego rejestracje w I półroczu w Polsce zwiększyły się o 28,8 proc. To ewidentnie efekt powodzenia największego SUV – XC90. Na to auto jest popyt nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie, i w tej chwili stanowi już 20 proc. całej sprzedaży Volvo. – Na razie nie emocjonujemy się dobrymi wynikami. Jesteśmy dopiero w połowie drogi do odbudowania sprzedaży, będziemy mieli nowe modele – powiedział „Rzeczpospolitej” Hakan Samuelsson, prezes Volvo. Jego zdaniem takim modelem w przyszłości może być XC40, który pojawi się w 2017 roku.

Wzrost sprzedaży aut osobowych w Polsce wpisuje się w trend europejski. Z pierwszych informacji z rynku niemieckiego wynika, że w I półroczu 2016 sprzedaż wzrosła o 8 proc. do 1,73 mln aut. To rokuje, że uda się w całym roku znaleźć nabywców nawet na 3,3 mln nowych aut.

Podobnie jest we Francji, gdzie sprzedaż wyniosła 1,143 mln i była o 12,4 proc. większa niż przed rokiem.

Tylko w czerwcu przybyło 38,5 tys. sztuk, czyli o 26,9 proc. więcej niż rok temu i o 16,9 proc. więcej niż w maju. Jeśli sytuacja na rynku się nie zmieni, to według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego tegoroczna sprzedaż może przekroczyć 420 tys. aut.

500+ samochody

Pozostało 93% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana