Amerykański koncern rozpoczął produkcję w Opolu

W Opolu finał prestiżowej amerykańskiej inwestycji.

Publikacja: 21.07.2016 18:30

W czwartek uruchomiono tam fabrykę koncernu Global Steering Systems, która będzie produkować elementy układów kierowniczych do samochodów. Warty 27 mln złotych zakład, którego budowę rozpoczęto w maju ub. roku, powstał na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (WSSE). Docelowo ma zatrudniać przeszło 200 pracowników.

Inwestycja w Opolu to drugi etap ekspansji firmy poza Stanami Zjednoczonymi. Global Streering Systems niedawno uruchomił fabrykę w Chinach. Równolegle do zakładu w Opolu budowany jest obiekt w Brazylii. – Będziemy przykładem inwestora, który angażuje się w sprawy obywateli oraz dba o interesy pracowników i parterów biznesowych – zapowiadał przed rokiem prezes GSS Europe, Larry Finnell. Przyznał, że firma rozważała pod europejską lokalizację także Rumunię oraz Hiszpanię.

O wyborze Polski zadecydowały bonusy jakie daje Wałbrzyska Strefa, a także dostępność wykwalifikowanych kadr. WSSE należy do największych specjalnych stref ekonomicznych w Polsce. Obejmuje prawie 3 tysiące hektarów gruntu w 48 miejscowościach. W końcu ubiegłego roku na jej obszarze prowadziły działalność 183 firmy, które zainwestowały przeszło 20 mld złotych i zatrudniają ponad 41,3 tys. pracowników.

Motoryzacja to jedna z najważniejszych branż rozwijanych na terenie strefy. Branża szczególnie mocno w porównaniu do innych sektorów przyciąga do Polski zagraniczne inwestycje. Dzięki temu, obok sektora nowoczesnych usług dla biznesu, jest się jednym z kluczowych pracodawców w polskiej gospodarce. Szacuje się, że przemysł motoryzacyjny przyczynia się do utrzymania przeszło 760 tys. miejsc pracy, a w branżach z nim powiązanych pracuje kolejne 600 tys. osób.

Inwestorzy motoryzacji cenią WSSE, a przez to nie tylko Opole, ale także Dolny Śląsk. Region cały czas utrzymuje wysoki poziom atrakcyjności inwestycyjnej także dzięki tworzeniu warunków do współpracy firm już tu działających. W branży motoryzacyjnej znaczącym przedsięwzięciem będzie inwestycja niemieckiej firmy Borgers AG. Za 220 mln zł zbuduje ona w Złotoryi fabrykę tekstyliów dla producentów samochodów. Borgers jest dostawcą m.in. obić siedzeń samochodowych, podsufitek oraz elementów tłumiących do wnętrz pojazdów. Produkuje m.in. dla Volkswagena, Daimlera, BMW, Volvo, GM oraz PSA i ma oddziały w Niemczech, Belgii, Czechach, a także w USA i w Chinach. Zakład w Złotoryi jest pierwszą inwestycją koncernu w Polsce. Borgers stanie się największym pracodawcą w powiecie złotoryjskim. Dla Złotoryi inwestycja ma kapitalne znaczenie – w powiecie złotoryjskim poziom bezrobocia sięga 25 proc.

Dwie koreańskie firmy z sektora automotive – KCP oraz ILP -zainwestują w Żarowie. KCP jest częścią koreańskiego koncernu specjalizującego się w produkcji elementów odlewanych z aluminium, wykorzystywanych m.in. w komponentach zawieszenia oraz przekładni. Z kolei ILP jest spółką firmy Il Ryung, specjalizującej się w produkcji elementów układów kierowniczych, jak przeguby, drążki oraz wały kolumny kierowniczej. Obie firmy zadeklarowały inwestycje warte łącznie ok. 60 milionów złotych. To pierwsze koreańskie inwestycje w Żarowie, gdzie do tej pory ulokowało się 13 inwestorów w branżach: motoryzacyjnej, AGD, ceramicznej, włókienniczej oraz spożywczej. Wartość planowanych inwestycji sięga 1,1 mld złotych, a przewidywane zatrudnienie przekracza 2140 osób.

W czwartek uruchomiono tam fabrykę koncernu Global Steering Systems, która będzie produkować elementy układów kierowniczych do samochodów. Warty 27 mln złotych zakład, którego budowę rozpoczęto w maju ub. roku, powstał na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (WSSE). Docelowo ma zatrudniać przeszło 200 pracowników.

Inwestycja w Opolu to drugi etap ekspansji firmy poza Stanami Zjednoczonymi. Global Streering Systems niedawno uruchomił fabrykę w Chinach. Równolegle do zakładu w Opolu budowany jest obiekt w Brazylii. – Będziemy przykładem inwestora, który angażuje się w sprawy obywateli oraz dba o interesy pracowników i parterów biznesowych – zapowiadał przed rokiem prezes GSS Europe, Larry Finnell. Przyznał, że firma rozważała pod europejską lokalizację także Rumunię oraz Hiszpanię.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana