Jaki leasing?

Przedsiębiorcy mogą wybierać spośród dwóch rodzajów leasingu.

Publikacja: 20.06.2016 11:47

Jaki leasing?

Foto: Bloomberg

Od kilku lat klienci firm leasingowych mogą wybierać między dwiema ofertami: leasingiem tradycyjnym z wykupem auta za przysłowiową złotówkę, oraz leasingiem z dużą wartością wykupu. W obu przypadkach raty leasingowe można wliczyć w koszt uzyskania przychodu, co zatem przesądza o wyborze jednej z tych ofert i jakie rozwiązanie jest najkorzystniejsze?

Jakie finansowanie?

Odpowiedź na powyższe pytanie zależy od oczekiwań klienta i jego polityki finansowej. Jeżeli ma fundusze na zwiększenie aktywów, może wybrać leasing klasyczny. Natomiast jeżeli potrzebuje niskiej raty miesięcznej, może skorzystać z ofert firm leasingowych, które w klasycznym leasingu operacyjnym znacznie zwiększają ratę końcowa (wykup za np. 20-30 proc.).

– Jednak musimy pamiętać, że koszt całkowity będzie większy (wpłata początkowa, raty finansowe, ewentualne raty eksploatacyjne, wykup) oraz po okresie umowy zaangażować znaczne środki w wykup, które mogłyby być ulokowane np. w inwestycje – ostrzega członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych Marcin Pawłowski, którego firma 4optima specjalizuje się w optymalizacji kosztów floty.

Wybierając ofertę z niską ratą miesięczną można też skorzystać z leasingu z dużą wartością wykupu. Ta oferta przypomina najem długoterminowy, a jej niskie raty wynikają z wysokiej wartości końcowej samochodu, dzięki czemu różnica między ceną nowego pojazdu i 3-letniego (z reguły tyle trwa umowa) nie jest duża.

Właśnie tę różnicę spłaca użytkownik. Im wyższa wartość końcowa, tym niższe są całkowite koszty użytkowania samochodu.

– Wartość rezydualna jest kluczowym elementem całkowitych kosztów użytkowania pojazdu – zaznacza kierownik Działu Badania Rynku EurotaxGlass’s Polska Bartłomiej Binkiewicz.

W najważniejszych segmentach B, C czy D stanowi ona około połowy wszystkich kosztów użytkowania.

Leasing z dużą wartością wykupu jest szczególnie korzystny dla nabywców mających limit miesięcznej raty, którzy nie są ograniczeni ceną samochodu. Otrzymują wówczas stałe koszty eksploatacji i w ten sposób zapewniają sobie kontrolę wydatków.

Lepiej wyposażone samochody

Z takiego rodzaju finansowania najchętniej korzystają małe firmy, co potwierdzają wyniki badania. Z ankiety wynika, że w grupie firm zatrudniających od 6 do 50 osób leasing w z dużą wartością wykupu wybrała blisko połowa respondentów, gdy po klasyczny leasing sięgnęła jedna trzecia. Właściciele właśnie tych podmiotów doceniali małe obciążenie kapitału obrotowego zakupem samochodów.

Zdecydowanie się na ofertę leasingową z wysoką wartością końcową (w programie Audi Financial Services) przynosi także kolejne skutki: ułatwia decyzję o wyborze marki Audi i to zazwyczaj lepiej wyposażonych samochodów. Z cennikowych trzech tys. zł za np. diodowe reflektory, w przypadku rat miesięcznych cena maleje do 20 zł.

Niska rata i niewielkie obciążenie miesięcznego budżetu ułatwia nabycie nowego samochodu, co potwierdzone jest w kolejnym punkcie badania: klienci korzystający z leasingu z wysokim RV częściej decydują się na samochód nowy niż użytkownicy leasingu klasycznego.

Jednocześnie firmy decydujące się na leasing z wysoką wartością rezydualną rozpatrywały znacznie szerszy wachlarz możliwości finansowania: od gotówki poprzez formy mieszane po wynajem krótko- i długoterminowy.

Oferta skrojona na miarę

Firmy korzystające z leasingu z dużą wartością wykupu mogą wykupić także kontrakt serwisowy. Wówczas za stałą opłatę otrzymują obsługę aut i pozbywają się ryzyka niespodziewanych wydatków. Użytkownik sam wybiera autoryzowany warsztat w którym serwisuje samochód.

Wraz z finansowaniem kupowane jest także assistance. Ta oferta skrojona jest na miarę, według indywidualnych potrzeb klienta zapewnienia mobilności. Niektórzy leasingobiorcy mogą pod tym pojęciem rozumieć zapewnienie samochodu zastępczego, inni hotel, a jeszcze inni holowanie.

Przedsiębiorcy decydując się na wybór leasingu z dużą wartością wykupu muszą wiedzieć czego oczekują od finansowania i w jaki sposób będą użytkowali auto. Taka postawa odzwierciedlona jest także w badaniach. W tej grupie 41 proc. wskazało na samodzielną decyzję, a 40 proc. na sprzedawcę w salonie, gdy w leasingu klasycznym ponad połowa klientów polegała na rekomendacji pracownika salonu.

W obu grupach udział doświadczeń i rad rodziny i znajomych był zauważalny (8 proc. dla firm decydujących się na leasing klasyczny i 11 proc. na nowoczesne finansowanie).

Mężczyźni z dużych miast

Z najnowszego badania wynika, że po leasing z dużą wartością wykupu chętniej sięgają młodzi mężczyźni z dużych miast niż kobiety. 83 proc. respondentów płci męskiej wybierało wspomniany leasing, gdy na klasyczny (z niską wartością wykupu) decydowało się 75 proc. respondentów. Wśród kobiet odsetki wynosiły odpowiednio 17 i 25 proc.

W podziale na miejsce zamieszkania na przeciwległych krańcach wyników znaleźli się mieszkańcy wsi i dużych miast. O ile na wsi 27 proc. respondentów wybrało klasyczny leasing, zaś 19 proc. sięgnęło po leasing z wysoką wartością końcową, to w dużych miastach 22 proc. wybrało nowoczesne finansowanie, a 9 proc. – leasing klasyczny.

Wśród obywateli miasta stołecznego 56 proc. badanych wyrażało chęć skorzystania z leasingu z wysoką wartością końcową, gdy w miastach mających do 20 tys. mieszkańców ten odsetek sięgał 24 proc.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana