Jaki leasing?

Przedsiębiorcy mogą wybierać spośród dwóch rodzajów leasingu.

Publikacja: 20.06.2016 11:47

Jaki leasing?

Foto: Bloomberg

Od kilku lat klienci firm leasingowych mogą wybierać między dwiema ofertami: leasingiem tradycyjnym z wykupem auta za przysłowiową złotówkę, oraz leasingiem z dużą wartością wykupu. W obu przypadkach raty leasingowe można wliczyć w koszt uzyskania przychodu, co zatem przesądza o wyborze jednej z tych ofert i jakie rozwiązanie jest najkorzystniejsze?

Jakie finansowanie?

Odpowiedź na powyższe pytanie zależy od oczekiwań klienta i jego polityki finansowej. Jeżeli ma fundusze na zwiększenie aktywów, może wybrać leasing klasyczny. Natomiast jeżeli potrzebuje niskiej raty miesięcznej, może skorzystać z ofert firm leasingowych, które w klasycznym leasingu operacyjnym znacznie zwiększają ratę końcowa (wykup za np. 20-30 proc.).

– Jednak musimy pamiętać, że koszt całkowity będzie większy (wpłata początkowa, raty finansowe, ewentualne raty eksploatacyjne, wykup) oraz po okresie umowy zaangażować znaczne środki w wykup, które mogłyby być ulokowane np. w inwestycje – ostrzega członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych Marcin Pawłowski, którego firma 4optima specjalizuje się w optymalizacji kosztów floty.

Wybierając ofertę z niską ratą miesięczną można też skorzystać z leasingu z dużą wartością wykupu. Ta oferta przypomina najem długoterminowy, a jej niskie raty wynikają z wysokiej wartości końcowej samochodu, dzięki czemu różnica między ceną nowego pojazdu i 3-letniego (z reguły tyle trwa umowa) nie jest duża.

Właśnie tę różnicę spłaca użytkownik. Im wyższa wartość końcowa, tym niższe są całkowite koszty użytkowania samochodu.

– Wartość rezydualna jest kluczowym elementem całkowitych kosztów użytkowania pojazdu – zaznacza kierownik Działu Badania Rynku EurotaxGlass’s Polska Bartłomiej Binkiewicz.

W najważniejszych segmentach B, C czy D stanowi ona około połowy wszystkich kosztów użytkowania.

Leasing z dużą wartością wykupu jest szczególnie korzystny dla nabywców mających limit miesięcznej raty, którzy nie są ograniczeni ceną samochodu. Otrzymują wówczas stałe koszty eksploatacji i w ten sposób zapewniają sobie kontrolę wydatków.

Lepiej wyposażone samochody

Z takiego rodzaju finansowania najchętniej korzystają małe firmy, co potwierdzają wyniki badania. Z ankiety wynika, że w grupie firm zatrudniających od 6 do 50 osób leasing w z dużą wartością wykupu wybrała blisko połowa respondentów, gdy po klasyczny leasing sięgnęła jedna trzecia. Właściciele właśnie tych podmiotów doceniali małe obciążenie kapitału obrotowego zakupem samochodów.

Zdecydowanie się na ofertę leasingową z wysoką wartością końcową (w programie Audi Financial Services) przynosi także kolejne skutki: ułatwia decyzję o wyborze marki Audi i to zazwyczaj lepiej wyposażonych samochodów. Z cennikowych trzech tys. zł za np. diodowe reflektory, w przypadku rat miesięcznych cena maleje do 20 zł.

Niska rata i niewielkie obciążenie miesięcznego budżetu ułatwia nabycie nowego samochodu, co potwierdzone jest w kolejnym punkcie badania: klienci korzystający z leasingu z wysokim RV częściej decydują się na samochód nowy niż użytkownicy leasingu klasycznego.

Jednocześnie firmy decydujące się na leasing z wysoką wartością rezydualną rozpatrywały znacznie szerszy wachlarz możliwości finansowania: od gotówki poprzez formy mieszane po wynajem krótko- i długoterminowy.

Oferta skrojona na miarę

Firmy korzystające z leasingu z dużą wartością wykupu mogą wykupić także kontrakt serwisowy. Wówczas za stałą opłatę otrzymują obsługę aut i pozbywają się ryzyka niespodziewanych wydatków. Użytkownik sam wybiera autoryzowany warsztat w którym serwisuje samochód.

Wraz z finansowaniem kupowane jest także assistance. Ta oferta skrojona jest na miarę, według indywidualnych potrzeb klienta zapewnienia mobilności. Niektórzy leasingobiorcy mogą pod tym pojęciem rozumieć zapewnienie samochodu zastępczego, inni hotel, a jeszcze inni holowanie.

Przedsiębiorcy decydując się na wybór leasingu z dużą wartością wykupu muszą wiedzieć czego oczekują od finansowania i w jaki sposób będą użytkowali auto. Taka postawa odzwierciedlona jest także w badaniach. W tej grupie 41 proc. wskazało na samodzielną decyzję, a 40 proc. na sprzedawcę w salonie, gdy w leasingu klasycznym ponad połowa klientów polegała na rekomendacji pracownika salonu.

W obu grupach udział doświadczeń i rad rodziny i znajomych był zauważalny (8 proc. dla firm decydujących się na leasing klasyczny i 11 proc. na nowoczesne finansowanie).

Mężczyźni z dużych miast

Z najnowszego badania wynika, że po leasing z dużą wartością wykupu chętniej sięgają młodzi mężczyźni z dużych miast niż kobiety. 83 proc. respondentów płci męskiej wybierało wspomniany leasing, gdy na klasyczny (z niską wartością wykupu) decydowało się 75 proc. respondentów. Wśród kobiet odsetki wynosiły odpowiednio 17 i 25 proc.

W podziale na miejsce zamieszkania na przeciwległych krańcach wyników znaleźli się mieszkańcy wsi i dużych miast. O ile na wsi 27 proc. respondentów wybrało klasyczny leasing, zaś 19 proc. sięgnęło po leasing z wysoką wartością końcową, to w dużych miastach 22 proc. wybrało nowoczesne finansowanie, a 9 proc. – leasing klasyczny.

Wśród obywateli miasta stołecznego 56 proc. badanych wyrażało chęć skorzystania z leasingu z wysoką wartością końcową, gdy w miastach mających do 20 tys. mieszkańców ten odsetek sięgał 24 proc.

Od kilku lat klienci firm leasingowych mogą wybierać między dwiema ofertami: leasingiem tradycyjnym z wykupem auta za przysłowiową złotówkę, oraz leasingiem z dużą wartością wykupu. W obu przypadkach raty leasingowe można wliczyć w koszt uzyskania przychodu, co zatem przesądza o wyborze jednej z tych ofert i jakie rozwiązanie jest najkorzystniejsze?

Jakie finansowanie?

Pozostało 93% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana