General Motors wychodzi z Indii i RPA

General Motors zamierza zaprzestać w tym roku sprzedaży samochodów w Indiach, sprzeda działalność w RPA, bo w ramach nowej strategii skupi się na mniejszej liczbie bardziej rentownych rynków

Publikacja: 20.05.2017 11:04

General Motors wychodzi z Indii i RPA

Foto: Bloomberg

Koncern z Detroit odpisze w bilansie II kwartału 500 mln dolarów na restrukturyzację w Indiach, RPA i Singapurze. Anuluje większość inwestycji 1 mld dolarów, jaką planował na nową linię produkcji tanich samochodów w Indiach. Ok. 200 mln dolarów będzie kosztem gotówkowym. Wszystkie te działania zapewnią oszczędności 100 mln dolarów rocznie w dziale międzynarodowym GM, który w 2016 r. stracił ok. 800 mln.

Przewodniczący rady dyrektorów Dan Ammann powiedział dziennikarzowi Reutera, że najnowsze działania restrukturyzacyjne i seria wcześniejszych decyzji o wyjściu z nierentownych rynków pozwolą koncernowi skupić gotówkę, działania inżynieryjne i czas członków wyższego kierownictwa na rozwijanie koncernu tam, gdzie ma silną pozycję, w Chinach, w Ameryce Płn., w segmencie furgonetek i pojazdów sportowo-użytkowych, bo GM spodziewa się zalewu modeli. GM zainwestuje też ok. 600 mln dolarów rocznie w parce nad pojazdami autonomicznymi i w usługi transportowe.

Koncern podobnie jak Ford stwierdził, że coraz więcej kosztuje konkurowanie na wschodzących rynkach poza Chinami. W 2016 r. sprzedał w Indiach i RPA łącznie zaledwie 49 tys. pojazdów. W 2015 r. ogłosił, że do 2020 r. chce podwoić w Indiach udział rynkowy do 3 proc. lub więcej, ale w ostatnim roku do 31 marca ten udział zmalał poniżej 1 proc. z 1,17 w 2016 r., bo koncern sprzedał tylko 25 823 auta

Prezes Mary Barra udała się w 2015 r. do Delhi, aby ogłosić tam plan zainwestowania 1 mld dolarów w stworzenie nowej linii montażu aut Chevroleta zaprojektowanych w ramach programu Globalny Wschodzący Rynek (GEM). Od tamtej pozy sprzedaż w Indiach zmalała, koncernowi nie udało się nawiązać walki z liderem Maruti Suzuki India. Teraz zakończy w 2017 r. sprzedaż Chevroletów, będzie je produkować jedynie na eksport w ostatniej fabryce w Talegaon, 100 km na południowy wschód od Mumbaju. Zatrudnia w nim teraz ok. 2500 ludzi, zakład może wypuszczać 130 tys. aut rocznie. Drugi zakład w Halol w stanie Gudżarat zostanie sprzedany chińskiemu partnerowi ze spółki j. v. SAIC Motor.

GM zachowa też ośrodek projektowo-inżynieryjny w Bangalore.

Sektor motoryzacji w Indiach osiąga obroty 93 mld dolarów, 7, 1 proc. PKB i niemal połowę produkcji przemysłowej, zatrudnia łącznie 29 mln ludzi w montowniach i u kooperantów.

Program GEM za 5 mld dolarów realizowany z partnerem, SAIC pozostaje w mocy, przewiduje się sprzedaż ok. 2 mln pojazdów rocznie na świecie głównie w Ameryce Łacińskiej, Meksyku i w Chinach.

Pożegnanie z RPA

GM poinformował o zaprzestaniu produkcji samochodów Chevroleta w RPA i o sprzedaniu fabryki w tym kraju Isuzu Motors wraz z udziałem 30 proc. w spółce ciężarówkowej z japońską firmą. Isuzu zgodziła się w lutym odkupić od GM udział 57,7 proc. w spółce j. v. w Kenii.

Koncern zmniejszy ponadto obsadę w centrali działu międzynarodowego w Singapurze, zatrudniającej obecnie ok. 200 ludzi.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana