Dalsze zaostrzanie norm emisji, coraz większy udział aut z napędem hybrydowym i poprawa funkcjonalności silników elektrycznych – to kierunki, w jakich będzie podążać motoryzacja w 2016 r. W tradycyjnych napędach też będą kontynuowane zmiany: zmniejszanie pojemności silników czy stosowanie systemów odłączania cylindrów. Zmieniać się będą proporcje sprzedaży aut benzynowych i z silnikiem wysokoprężnym.
Afera Volkswagena z fałszowaniem testów czystości spalin może przyspieszyć stopniowe ograniczanie udziału diesli. Coraz więcej miast zapowiada zakazy wjazdu do centrum posiadaczom takich pojazdów, jeśli nie spełniają one nowszych norm emisji. Jednocześnie pojawiają się udogodnienia dla posiadaczy aut przyjaznych dla środowiska. Samochody elektryczne mogą np. wjeżdżać do zamkniętych stref, bezpłatnie parkować czy korzystać z pasów ruchu dla autobusów i taksówek.
Na polskim rynku najbardziej widocznym kierunkiem proekologicznych zmian jest rosnący udział pojazdów z napędem hybrydowym. Według Jacka Pawlaka, prezesa Toyota Motor Poland (TMP), najbliższa przyszłość motoryzacji będzie stała pod znakiem dalszej ekspansji tego rodzaju napędu. – Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin stawiają pod ścianą silniki Diesla, a auta elektryczne pozostaną przez najbliższe lata niszą z powodu wciąż niedoskonałej technologii akumulatorów i wyłącznie miejskiego zasięgu – uważa Pawlak. TMP jest w Polsce liderem w sprzedaży hybryd. Importer sprzedał w tym roku przeszło 5,2 tys. takich samochodów. – W 2016 rok wchodzimy z kolejnymi premierami hybrydowymi i jeszcze bardziej ambitnymi planami sprzedażowymi dla tej grupy aut: 10 tys. hybrydowych toyot i lexusów – zapowiada Pawlak.
Hybrydy z wtyczką
Stopniowo będzie się zwiększać liczba sprzedawanych hybryd typu plug-in – ładowanych z gniazdka, od których już tylko krok do samochodów wyłącznie na prąd. Hybrydy plug-in oferują to, czego pojazdy w pełni elektryczne jeszcze nie dają: daleki zasięg i funkcjonalność napędu tradycyjnego połączoną z niskim zużyciem paliwa.
W Europie najbardziej popularnym z tego typu aut jest Mitsubishi Outlander PHEV. To zarazem pierwszy na rynku hybrydowy SUV ze stałym elektrycznym napędem na cztery koła i generatorem prądu. Do tej pory Mitsubishi sprzedał na Starym Kontynencie 50 tys. sztuk, a model PHEV stanowi już przeszło połowę całej europejskiej sprzedaży outlandera.