SUV-em nie tylko w teren

Sprzedaż aut terenowo-rekreacyjnych rośnie dużo szybciej niż rynek.

Publikacja: 22.02.2016 21:00

SUV-em nie tylko w teren

Foto: materiały prasowe

Według międzynarodowej firmy analitycznej Jato Dynamics w 2015 roku sprzedaż samochodów typu SUV wzrosła na rynku europejskim o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosła 3,05 mln sztuk. To przeszło dwukrotnie szybszy wzrost niż całego rynku: jak informuje organizacja europejskich producentów ACEA, rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie w ub.r. wzrosły bowiem o 9,3 proc. w ujęciu rocznym, do 17,3 mln sztuk. W rezultacie SUV-y stały się tylko nieco mniej popularne niż auta kompaktowe, wypracowując 22-proc. udział w całym europejskim rynku, o 2 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej i o 5 pkt proc. lepszy niż w roku 2013.

Podobnie jest w Polsce, gdzie samochody terenowo-rekreacyjne są popularne jak nigdy dotąd. Jak podaje Instytut Samar, w ubiegłym roku rejestracje takich aut sięgnęły 85,2 tys. sztuk i wzrosły o ponad 16 proc. w porównaniu z rokiem 2014. Tylko w grudniu liczba rejestracji nowych SUV-ów podskoczyła o przeszło jedną trzecią, przekraczając 10,2 tys.

Dlaczego SUV-y tak się dobrze sprzedają? – Są wygodne, bezpieczne, duże, a więc widoczne na drodze. Budzą respekt innych kierowców – tłumaczą eksperci. Ale fenomen tego typu aut zaczął być z powodzeniem wykorzystywany także w dużo mniejszych modelach. Niemal każdy producent oferuje już małego SUV-a lub crossovera za przystępną cenę, a ich udział w całkowitej sprzedaży będzie się systematycznie powiększał. Widać to już w statystykach: z danych Samaru wynika, że z całości ubiegłorocznej sprzedaży segmentu pojazdów terenowo-rekreacyjnych 47,7 tys. aut stanowiły SUV-y klasy kompakt, 17,1 tys. – małe, 13,1 tys. tego typu aut sprzedano w klasie średniej, a niecałe 7,2 tys. – w klasie wyższej.

W niektórych markach SUV-y to motor napędowy sprzedaży. Prawdziwy boom przeżywa Volvo: – W ubiegłym roku stanowiły one 59 proc. naszej sprzedaży – mówi Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland. Na przeszło 6,8 tys. rejestracji aut tej marki blisko 2,9 tys. przypadło na model XC60, zarazem najpopularniejsze auto segmentu premium w Polsce. Sprzedano także ponad 700 sztuk największego Volvo – XC90 oraz 471 sztuk modelu XC 70. Równie dużym powodzeniem cieszą się SUV-y BMW, które w ub.r. stanowiły przeszło połowę sprzedaży marki. – Naszym bestsellerem okazał się model X5 – mówi Katarzyna Gospodarek z BMW Polska. Z kolei w ubiegłorocznej sprzedaży Mercedesa drugi pod względem popularności okazał się crossover GLA.

Najpopularniejszym samochodem w segmencie rekreacyjnych terenówek jest jednak kompaktowy Nissan Qashqai. Według Samaru w ub.r. jego sprzedaż podskoczyła o przeszło jedną piątą. – To duży sukces, zważywszy na fakt, że segment małych SUV-ów i crossoverów jest drugi co do wielkości na polskim rynku, z 66 modelami ponad 30 marek – podkreśla Dorota Pajączkowska, rzecznik polskiego oddziału Nissan Sales CEE.

W górę poszybowała sprzedaż wprowadzonego w ub.r. na rynek nowego SUV-a Hyundai – modelu Tucson, dużym powodzeniem cieszy się Kia Sportage czy Toyota RAV4. Bardzo wysoką sprzedaż – w grudniu ub.r. drugi wynik sprzedażowy po Qashqai – ma niedroga Dacia Duster. Coraz większą popularność zdobywają małe SUV-y, które mają co prawda nieco mniejszą użyteczność niż modele w wyższych klasach, ale stają się modne. Jednym z rynkowych przebojów w tej grupie jest Jeep Renegade, który w ub.r. znalazł przeszło tysiąc nabywców. Udanym modelem okazał się także jego bliźniak – Fiat 500X.

O tym, że SUV-y nie muszą się kojarzyć z terenem, świadczą przykłady marek luksusowych. W Porsche lokomotywą sprzedaży od dawna jest Cayenne, a niedawno dołączył jeszcze Macan. Rywala tych aut pokaże wkrótce Maserati. Natomiast całą gamę nowych SUV-ów, dużych i małych, będzie można zobaczyć w marcu podczas salonu w Genewie.

Opinia

Dariusz Balcerzyk, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Dawniej samochody typu SUV kojarzyły się raczej z ciężkimi terenówkami przeznaczonymi do jazdy w trudnych warunkach. Dzisiaj ta kategoria pojazdów ma dużo szersze znaczenie. Samochody terenowo-rekreacyjne są znacznie bardziej uniwersalne. Z jednej strony mają lekko podniesione zawieszenie, napęd na cztery koła i mogą sprawnie poruszać się po lekkim terenie. Z drugiej – równie dobrze radzą sobie w codziennym użytkowaniu, jeździ się nimi wygodnie po mieście i na autostradach. Kierowca w aucie typu SUV siedzi wyżej niż w samochodzie osobowym, ma dzięki temu lepszą widoczność. To dlatego m.in. te samochody uważane są za bezpieczne, przez co często na ich zakup decydują się kobiety podróżujące z dziećmi.

Według międzynarodowej firmy analitycznej Jato Dynamics w 2015 roku sprzedaż samochodów typu SUV wzrosła na rynku europejskim o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosła 3,05 mln sztuk. To przeszło dwukrotnie szybszy wzrost niż całego rynku: jak informuje organizacja europejskich producentów ACEA, rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie w ub.r. wzrosły bowiem o 9,3 proc. w ujęciu rocznym, do 17,3 mln sztuk. W rezultacie SUV-y stały się tylko nieco mniej popularne niż auta kompaktowe, wypracowując 22-proc. udział w całym europejskim rynku, o 2 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej i o 5 pkt proc. lepszy niż w roku 2013.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana