SUV-em nie tylko w teren

Sprzedaż aut terenowo-rekreacyjnych rośnie dużo szybciej niż rynek.

Publikacja: 22.02.2016 21:00

SUV-em nie tylko w teren

Foto: materiały prasowe

Według międzynarodowej firmy analitycznej Jato Dynamics w 2015 roku sprzedaż samochodów typu SUV wzrosła na rynku europejskim o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosła 3,05 mln sztuk. To przeszło dwukrotnie szybszy wzrost niż całego rynku: jak informuje organizacja europejskich producentów ACEA, rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie w ub.r. wzrosły bowiem o 9,3 proc. w ujęciu rocznym, do 17,3 mln sztuk. W rezultacie SUV-y stały się tylko nieco mniej popularne niż auta kompaktowe, wypracowując 22-proc. udział w całym europejskim rynku, o 2 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej i o 5 pkt proc. lepszy niż w roku 2013.

Podobnie jest w Polsce, gdzie samochody terenowo-rekreacyjne są popularne jak nigdy dotąd. Jak podaje Instytut Samar, w ubiegłym roku rejestracje takich aut sięgnęły 85,2 tys. sztuk i wzrosły o ponad 16 proc. w porównaniu z rokiem 2014. Tylko w grudniu liczba rejestracji nowych SUV-ów podskoczyła o przeszło jedną trzecią, przekraczając 10,2 tys.

Dlaczego SUV-y tak się dobrze sprzedają? – Są wygodne, bezpieczne, duże, a więc widoczne na drodze. Budzą respekt innych kierowców – tłumaczą eksperci. Ale fenomen tego typu aut zaczął być z powodzeniem wykorzystywany także w dużo mniejszych modelach. Niemal każdy producent oferuje już małego SUV-a lub crossovera za przystępną cenę, a ich udział w całkowitej sprzedaży będzie się systematycznie powiększał. Widać to już w statystykach: z danych Samaru wynika, że z całości ubiegłorocznej sprzedaży segmentu pojazdów terenowo-rekreacyjnych 47,7 tys. aut stanowiły SUV-y klasy kompakt, 17,1 tys. – małe, 13,1 tys. tego typu aut sprzedano w klasie średniej, a niecałe 7,2 tys. – w klasie wyższej.

W niektórych markach SUV-y to motor napędowy sprzedaży. Prawdziwy boom przeżywa Volvo: – W ubiegłym roku stanowiły one 59 proc. naszej sprzedaży – mówi Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland. Na przeszło 6,8 tys. rejestracji aut tej marki blisko 2,9 tys. przypadło na model XC60, zarazem najpopularniejsze auto segmentu premium w Polsce. Sprzedano także ponad 700 sztuk największego Volvo – XC90 oraz 471 sztuk modelu XC 70. Równie dużym powodzeniem cieszą się SUV-y BMW, które w ub.r. stanowiły przeszło połowę sprzedaży marki. – Naszym bestsellerem okazał się model X5 – mówi Katarzyna Gospodarek z BMW Polska. Z kolei w ubiegłorocznej sprzedaży Mercedesa drugi pod względem popularności okazał się crossover GLA.

Najpopularniejszym samochodem w segmencie rekreacyjnych terenówek jest jednak kompaktowy Nissan Qashqai. Według Samaru w ub.r. jego sprzedaż podskoczyła o przeszło jedną piątą. – To duży sukces, zważywszy na fakt, że segment małych SUV-ów i crossoverów jest drugi co do wielkości na polskim rynku, z 66 modelami ponad 30 marek – podkreśla Dorota Pajączkowska, rzecznik polskiego oddziału Nissan Sales CEE.

W górę poszybowała sprzedaż wprowadzonego w ub.r. na rynek nowego SUV-a Hyundai – modelu Tucson, dużym powodzeniem cieszy się Kia Sportage czy Toyota RAV4. Bardzo wysoką sprzedaż – w grudniu ub.r. drugi wynik sprzedażowy po Qashqai – ma niedroga Dacia Duster. Coraz większą popularność zdobywają małe SUV-y, które mają co prawda nieco mniejszą użyteczność niż modele w wyższych klasach, ale stają się modne. Jednym z rynkowych przebojów w tej grupie jest Jeep Renegade, który w ub.r. znalazł przeszło tysiąc nabywców. Udanym modelem okazał się także jego bliźniak – Fiat 500X.

O tym, że SUV-y nie muszą się kojarzyć z terenem, świadczą przykłady marek luksusowych. W Porsche lokomotywą sprzedaży od dawna jest Cayenne, a niedawno dołączył jeszcze Macan. Rywala tych aut pokaże wkrótce Maserati. Natomiast całą gamę nowych SUV-ów, dużych i małych, będzie można zobaczyć w marcu podczas salonu w Genewie.

Opinia

Dariusz Balcerzyk, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Dawniej samochody typu SUV kojarzyły się raczej z ciężkimi terenówkami przeznaczonymi do jazdy w trudnych warunkach. Dzisiaj ta kategoria pojazdów ma dużo szersze znaczenie. Samochody terenowo-rekreacyjne są znacznie bardziej uniwersalne. Z jednej strony mają lekko podniesione zawieszenie, napęd na cztery koła i mogą sprawnie poruszać się po lekkim terenie. Z drugiej – równie dobrze radzą sobie w codziennym użytkowaniu, jeździ się nimi wygodnie po mieście i na autostradach. Kierowca w aucie typu SUV siedzi wyżej niż w samochodzie osobowym, ma dzięki temu lepszą widoczność. To dlatego m.in. te samochody uważane są za bezpieczne, przez co często na ich zakup decydują się kobiety podróżujące z dziećmi.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana