Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w ubiegłym miesiącu zarejestrowano 1347 nowych motocykli. I choć jest to trzeci rezultat sierpnia na przestrzeni ostatnich 12 lat, to jednak z bardzo głębokim spadkiem w ujęciu rok do roku: aż o jedną trzecią, czyli o 676 sztuk.

Osiągnięty rezultat plasuje się w połowie dystansu między wysokimi wynikami sierpnia z ostatnich dwóch lat, kiedy rejestracje osiągały 2,0-2,1 tys. sztuk, a przeciętnymi z lat wcześniejszych, w których w sierpniu rejestrowano od 0,8 tys. do 1 tys. szt. Z perspektywy ostatnich dwóch lat, uspokojenie tej części rynku przyniósł już początek obecnego roku. – Nie jest to zaskoczeniem po dużej liczbie rejestrowanych motocykli w grudniu, kiedy zarejestrowano ponad 5 tys. sztuk, co było związane z wejściem na początku obecnego roku wyższych wymagań normy Euro 4, przy rejestracji – komentują eksperci PZPM.

W rezultacie od stycznia sprzedano 11,0 tys. nowych maszyn, o jedną trzecią (5,8 tys.) mniej niż rok wcześniej. Najpopularniejszą marką pozostał Romet Motors, pomimo dużego, przeszło 39-procentowego spadku. Kolejne dwie marki w rankingu najbardziej popularnych – Yamaha i Honda także zmniejszyły sprzedaż. Wyniki poprawiło natomiast zajmujące czwarte miejsce BMW: rejestracje przekroczyły 1,2 tys. sztuk i wzrosły o prawie 27 proc. W pierwszej dziesiątce znalazła się tylko jeszcze jedna marka, która zwiększyła sprzedaż – to Harley-Davidson z 508 rejestracjami i 4,5-procentowym wzrostem w ujęciu rok do roku.

Rosnąca sprzedaż BMW i Harley-Davidsona potwierdza zmianę trendu na polskim rynku motocyklowym. Coraz słabiej sprzedają się maszyny niedrogie, z małymi silnikami, a coraz lepiej te z pojemnościami powyżej 750 centymetrów sześciennych. Według PZPM, 125-tki mają 55,4-procentowy udział w rynku, o 14,8 pkt. proc. mniejszy niż rok temu. Z kolei udział największych motocykli zwiększył się z 16,6 do 26,4 proc.

Ta sytuacja zarysowała się już w połowie ub. roku, a więc w szczycie motocyklowego sezonu. W całym 2016 roku sprzedaż 125-tek zwiększyła się o 8,3 proc., podczas gdy największych maszyn z silnikami powyżej 750 cm podskoczyła o 11,6 proc.