Ford: podwojony zysk, rekordowa marża

Ford zwiększył w I kwartale zysk netto ponad dwukrotnie i osiągnął bezprecedensową marżę operacyjną dzięki popularności w Ameryce Płn. furgonetek F-150 o dużej rentowności i poprawie wyników finansowych w Europie

Publikacja: 30.04.2016 15:50

Ford: podwojony zysk, rekordowa marża

Foto: Bloomberg

Ford: podwojony zysk, rekordowa marża

Ford zwiększył w I kwartale zysk netto ponad dwukrotnie i osiągnął bezprecedensową marżę operacyjną dzięki popularności w Ameryce Płn. furgonetek F-150 o dużej rentowności i poprawie wyników finansowych w Europie

Zysk netto skoczył o 113 proc. do 2,45 mld dolarów ze 1,3 mld rok wcześniej, czyli do 68 centów za akcję. Zysk operacyjny wyniósł 3,1 mld dolarów w Ameryce Płn, a rekordowa marża 12,9 proc. na tym rynku pozwoliła dojść do też rekordowego zysku brutto 3,8 mld. Było to możliwe dzięki doskonalej sprzedaży pojazdów sportowo-użytkowych, vanów Transit i furgonetek F-150.

Jego konkurenci General Motors i Fiat Chrysler uzyskali w tym regionie marże 8,7 i 7,2 proc. i zysk odpowiednio 1,95 mld dolarów i 478 mln euro (539,4 mln dol.). Ford prześcignął ponadto GM wielkością obrotów i zysków.

W Europie koncern wypracował zysk 434 mln dolarów, najlepszy od 2008 r. dzięki niższym kosztom i korzystniejszemu miksowi droższych modeli. Zysk w Azji-Pacyfiku podwoił się ponad dwukrotnie do 220 mln w dużej mierze na skutek uzyskania w Chinach zysku brutto 443 mln. Ford stracił w Ameryce Płd. 256 mln dolarów z powodu ciągłej recesji w Brazylii, 14 mln na Bliskim Wschodzie i w Afryce z powodu tanich paliw i niepokojów politycznych.

Prezes Mark Fields uznał bilans kwartalny za absolutnie wspaniały początek roku. Istotnie, był najlepszy w 112-letniej historii koncernu.

Dyrektor finansowy Bob Shanks oświadczył dziennikarzom, że koncern potwierdza prognozę rocznej marży zysku 9,5 proc. lub więcej w Ameryce Płn. wobec 10,2 proc. z ubiegłego roku. Także rocznego zysku brutto na poziomie ubiegłorocznego rekordowego 10,8 mld dolarów albo nawet większego. Drugie półrocze nie będzie tak dobre jak pierwsze z powodu postojów fabryk w Stanach latem i pod koniec roku — dodał.

Te dobre wyniki wielkiej trójki z Detroit są konsekwencją rosnącej sprzedaży nowych samochodów i furgonetek po wyższych cenach w sytuacji, gdy sprzedaż ratalna jest rekordowo nisko oprocentowana. Mimo przenoszenia coraz więcej produkcji do Meksyku każdy z tych koncernów inwestuje miliardy dolarów w stanie Michigan i w okolicy, tworzy tysiące miejsc pracy po zawarciu nowych porozumień ze związkiem zawodowym UAW.

– Dziś wiele zmieniło się — uważa analityk z Edmunds.com, Jessica Caldwell. — Producenci zróżnicowali swe portfele produktów i wygląda na to, że restrukturyzacja, jakkolwiek bolesna, dała naprawdę rezultaty.

Ford: podwojony zysk, rekordowa marża

Ford zwiększył w I kwartale zysk netto ponad dwukrotnie i osiągnął bezprecedensową marżę operacyjną dzięki popularności w Ameryce Płn. furgonetek F-150 o dużej rentowności i poprawie wyników finansowych w Europie

Pozostało 89% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana