Ford: podwojony zysk, rekordowa marża

Ford zwiększył w I kwartale zysk netto ponad dwukrotnie i osiągnął bezprecedensową marżę operacyjną dzięki popularności w Ameryce Płn. furgonetek F-150 o dużej rentowności i poprawie wyników finansowych w Europie

Publikacja: 30.04.2016 15:50

Ford: podwojony zysk, rekordowa marża

Foto: Bloomberg

Ford: podwojony zysk, rekordowa marża

Ford zwiększył w I kwartale zysk netto ponad dwukrotnie i osiągnął bezprecedensową marżę operacyjną dzięki popularności w Ameryce Płn. furgonetek F-150 o dużej rentowności i poprawie wyników finansowych w Europie

Zysk netto skoczył o 113 proc. do 2,45 mld dolarów ze 1,3 mld rok wcześniej, czyli do 68 centów za akcję. Zysk operacyjny wyniósł 3,1 mld dolarów w Ameryce Płn, a rekordowa marża 12,9 proc. na tym rynku pozwoliła dojść do też rekordowego zysku brutto 3,8 mld. Było to możliwe dzięki doskonalej sprzedaży pojazdów sportowo-użytkowych, vanów Transit i furgonetek F-150.

Jego konkurenci General Motors i Fiat Chrysler uzyskali w tym regionie marże 8,7 i 7,2 proc. i zysk odpowiednio 1,95 mld dolarów i 478 mln euro (539,4 mln dol.). Ford prześcignął ponadto GM wielkością obrotów i zysków.

W Europie koncern wypracował zysk 434 mln dolarów, najlepszy od 2008 r. dzięki niższym kosztom i korzystniejszemu miksowi droższych modeli. Zysk w Azji-Pacyfiku podwoił się ponad dwukrotnie do 220 mln w dużej mierze na skutek uzyskania w Chinach zysku brutto 443 mln. Ford stracił w Ameryce Płd. 256 mln dolarów z powodu ciągłej recesji w Brazylii, 14 mln na Bliskim Wschodzie i w Afryce z powodu tanich paliw i niepokojów politycznych.

Prezes Mark Fields uznał bilans kwartalny za absolutnie wspaniały początek roku. Istotnie, był najlepszy w 112-letniej historii koncernu.

Dyrektor finansowy Bob Shanks oświadczył dziennikarzom, że koncern potwierdza prognozę rocznej marży zysku 9,5 proc. lub więcej w Ameryce Płn. wobec 10,2 proc. z ubiegłego roku. Także rocznego zysku brutto na poziomie ubiegłorocznego rekordowego 10,8 mld dolarów albo nawet większego. Drugie półrocze nie będzie tak dobre jak pierwsze z powodu postojów fabryk w Stanach latem i pod koniec roku — dodał.

Te dobre wyniki wielkiej trójki z Detroit są konsekwencją rosnącej sprzedaży nowych samochodów i furgonetek po wyższych cenach w sytuacji, gdy sprzedaż ratalna jest rekordowo nisko oprocentowana. Mimo przenoszenia coraz więcej produkcji do Meksyku każdy z tych koncernów inwestuje miliardy dolarów w stanie Michigan i w okolicy, tworzy tysiące miejsc pracy po zawarciu nowych porozumień ze związkiem zawodowym UAW.

– Dziś wiele zmieniło się — uważa analityk z Edmunds.com, Jessica Caldwell. — Producenci zróżnicowali swe portfele produktów i wygląda na to, że restrukturyzacja, jakkolwiek bolesna, dała naprawdę rezultaty.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana