BMW: lekki wzrost rocznego zysku

BMW podwyższył prognozę rocznego zysku brutto, bo liczy na popyt na nowości i na mniejsze koszty prac R&D, mimo jego spadku w III kwartale z powodu kosztów nowych technologii.

Publikacja: 08.11.2017 09:15

BMW: lekki wzrost rocznego zysku

Foto: Bloomberg

Drugi na świecie producent aut segmentu premium zakłada teraz wzrost tego zysku o 5-10 proc. wobec 2016 r., a dotąd mówił o 1-5 proc. BMW spodziewa się też wzrostu obrotów o 1-5 proc., wcześniej zakładał 5-10 proc., z powodu niepewności politycznej i mało korzystnych kursów walutowych.

Popytem cieszą się auta nowej wersji serii 5 i serii 4, które pojawiły się na tym w bieżącym roku, a ma dojść SUV X3. Grupa z Monachium pracująca nad obniżeniem kosztów projektowych liczy na nowy rekord dostaw w tym roku.

Jej zysk brutto zmalał w III kwartale o 5,9 proc. do 2,42 mld euro, blisko najniższej prognozy analityków 2,41 mld, marża operacyjna do 8,3 proc z 8,5 rok wcześniej (zakładano 8-10) i była mniejsza niż w Audi (8,9) i w Mercedesie (9,2).

Rosnące koszty nowych modeli i technologii zaważą na zyskach do końca roku, w III kwartale zysk operacyjny BMW zmalał o 3 proc., bo grupa inwestowała, aby gonić Mercedes-Benza, który prześcignął ją w 2016 r. w sprzedaży na świecie. Firma wydaje na technologie elektryczne i autonomiczne, także na unowocześnianie tradycyjnych modeli, uprzedziła więc, że koszty X3 po liftingu, który trafi do salonów w listopadzie i całkowicie nowych X2 i X7 wpłyną na wyniki IV kwartału.

– Znaczące nakłady na R&D będą konieczne obecnie i w następnych latach — stwierdził szef pionu finansowego Nicolas Peter podczas przedstawiania bilansu kwartalnego. Grupa mająca też marki Mini i Rolls-Royce zwiększyła te nakłady w ciągu 9 miesięcy o ponad jedną piątą do 4,1 mld euro — dodał. Przewiduje, że IV kwartał będzie trudny, podobnie jak VW i Audi, które też odnawiają gamę modeli kompaktowych i luksusowych.

– BMW przywykł do bycia we własnej lidze, ale w tych dniach ma do czynienia z całkowicie innym rodzajem konkurencji Mercedesa, Audi i Land Rovera, innych mniejszych graczy i oczywiście Tesli — stwierdził analityk z Bernsteina, Max Warburton. — Konkurencyjne warunki BMW zmieniły się i to jest oczywiste w liczbach III kwartału — dodał.

Prezes Harald Krüger poinformował z kolei, że BMW zatrudnił kancelarią prawną do pomocy w wewnętrznym śledztwie w sprawie zarzucanej zmowy kartelowej BMW, Daimlera i Volkswagena i będzie potrzebne więcej czasu na wyciąganie wniosków. Postępowanie potrwa kilka tygodni i może przeciągnąć się do przyszłego roku — stwierdził.

Dyrektor Peter dodał, że odpisy z III kwartału nie mają związku z zarzutami, ale z kwestiami patentów i dostaw.

Drugi na świecie producent aut segmentu premium zakłada teraz wzrost tego zysku o 5-10 proc. wobec 2016 r., a dotąd mówił o 1-5 proc. BMW spodziewa się też wzrostu obrotów o 1-5 proc., wcześniej zakładał 5-10 proc., z powodu niepewności politycznej i mało korzystnych kursów walutowych.

Popytem cieszą się auta nowej wersji serii 5 i serii 4, które pojawiły się na tym w bieżącym roku, a ma dojść SUV X3. Grupa z Monachium pracująca nad obniżeniem kosztów projektowych liczy na nowy rekord dostaw w tym roku.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana