Martin Winterkorn, którego rezygnację uznano za honorową, pozostał prezesem Porsche Automobil Holding SE, który ma ponad 52 proc. udziałów w Grupie Volksagena, więc de facto nadal ma ogromny wpływ na to co dzieje się w koncernie. Ostatnie udziały holding odkupił od Suzuki 26 września zwiększając pakiet akcji z 50,7 do 52,2 proc. Wpływy nie okazały się jednak wystarczające , aby rada spełniała jego roszczenia finansowe. Według nieoficjalnych informacji, kiedy w ostatni piątek Winterkorn domagał się wypłaty – zgodnie z kontraktem – wynagrodzenia do końca 2016 roku, rada odpowiedziała negatywnie.
Nowy szef grupy, były prezes Porsche AG, Matthias Mueller zarzeka się, że prześwietli firmę, dojdzie do korzeni skandalu i zapewni najwyższe kryteria zarządzania w VW. – Kiedy tylko zapoznamy się z faktami,będziemy mogli odpowiedzieć na wszystkie pytania- mówił w poniedziałek Peter Thul,rzecznik grupy. – Prowadzone są bardzo dociekliwe dochodzenia i koncentrujemy się jednocześnie na rozwiązaniach technologicznych tak w przypadku naszych klientów, jak i dilerów – dodał. Niemiecki rząd dał Volkswagenowi czas do 7 października,aby ujawnił kiedy zamierza zagwarantować spełnienie przez swoje auta zgodnych ze specyfikacją norm spalin. – To kwestia kilku dni- zapewnił Peter Thul, rzecznik VW.
Nadal jednak nie została udzielona odpowiedź na wątpliwości dotyczące aplikacji produkowanej przez niemieckiego Boscha, o której informował on w ostatni wtorek, że „była ona produkowana na zamówienie Volkswagena i według specyfikacji Volkswagena”. Teraz okazuje się, że Bosch, ostrzegał klienta,że aplikacja może być używana jedynie do testów, a nie użytkowana w eksploatowanych autach, ale na swoje pisma nie dostał odpowiedzi.
Wyłonienie nowego szefa Grupy VW z wewnątrz przedsiębiorstwa,oznacza,że „Forteca VW” nie zostanie naruszona. Tyle,że po zmianach wprowadzonych przez Muellera będzie ona bardziej przejrzysta, bo wyraźniejsze będą podziały regionalne, a konkretni ludzie mają odpowiadać za konkretne marki. – Nie może być sytuacji, w której problemy nie są dyskutowane, tylko utajniane – mówił Berthold Huber, p.o. przewodniczącego rady nadzorczej.
Na razie widać przesunięcia na poszczególnych stanowiskach. Prezesa marki Seat, Juergena Stackmanna, zastąpił Włoch Luca de Meo, kiedyś pupilek dyr. generalnego Fiata Chryslera, Sergio Marchionne. Stackmann zajmie miejsce Christiana Klingera, który miał inną,niż szefowie wizję strategii. Na miejsce Muellera prezesem Porsche zostanie Oliver Blume.