Polski rynek nowych aut nadal rośnie

Od stycznia do lipca liczba rejestrowanych samochodów osobowych i dostawczych przekroczyła 276 tys.

Publikacja: 03.08.2016 19:39

Polski rynek nowych aut nadal rośnie

Foto: Bloomberg

To o 17 proc. więcej niż w pierwszych siedmiu miesiącach ubiegłego roku. Sam lipiec, choć w porównaniu z czerwcem słabszy ze względu na wakacje i mniejszy popyt na samochody, okazał się najlepszym lipcem w obecnej dekadzie.

Według Instytutu Samar rynek samochodów osobowych zwiększył się w lipcu r./r. o 5,4 proc. Zarejestrowanych zostało prawie 31,3 tys. nowych aut. Od stycznia liczba rejestracji przekroczyła 242 tys., co daje 16,6-proc. wzrost w porównaniu z tym samym okresem przed rokiem. Według organizacji europejskich producentów ACEA na koniec pierwszego półrocza Polska była siódmym europejskim rynkiem w sprzedaży nowych aut osobowych.

Wraz ze wzrostem sprzedaży zwiększa się także reeksport. Według Samaru w samym lipcu zwiększył się r./r. o przeszło jedną trzecią. Faktyczna wielkość wywozu samochodów za granicę może być jeszcze większa, bo część firm zajmujących się tego typu działalnością uwzględniana jest w grupie klientów indywidualnych, w rezultacie dane dotyczące wywozu aut pojawiają się z opóźnieniem.

W okresie styczeń–lipiec prawie cała piętnastka najpopularniejszych marek (poza Nissanem) odnotowała wzrost sprzedaży. Największą dynamiką mogą się pochwalić Dacia i Mazda, które zwiększyły liczbę rejestrowanych samochodów odpowiednio o 35,5 i 35 proc. Bardzo dobrze radził sobie Volkswagen, który sprzedał o prawie 24 proc. więcej aut niż rok wcześniej i z udziałem rynkowym na poziomie 9,95 proc. dogania wicelidera rankingu popularności – Toyotę. Pierwsza jest Skoda: w ciągu siedmiu miesięcy sprzedała ponad 35,5 tys. samochodów i poprawiła ubiegłoroczny wynik o 13,2 proc.

Minione miesiące okazały się bardzo dobre dla marek premium. BMW zwiększyło ubiegłoroczną sprzedaż o 26,4 proc., Mercedes o 27 proc., natomiast Audi o 32,7 proc.

W rankingu modeli liderem, pozostaje Skoda: pierwsze miejsce zajmuje Octavia (ponad 9,8 tys. rejestracji), a drugie Fabia. Tuż za nią uplasował się produkowany w Gliwicach Opel Astra. Jego sprzedaż zwiększyła się o prawie 37 proc. Pierwszą dziesiątkę zdominowały auta małe i kompaktowe, a jedynym reprezentantem klasy średniej jest na ósmym miejscu Volkswagen Passat ze wzrostem sprzedaży o prawie jedną czwartą.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana