Polskie opony dostaną potężny zastrzyk gotówki

Prawie 200 milionów euro zainwestuje w Polsce firma Bridgestone. To jeden z największych w świecie producentów opon.

Publikacja: 17.10.2017 08:03

Polskie opony dostaną potężny zastrzyk gotówki

Foto: Bloomberg

Inwestycje zaplanowano w trzech kluczowych zakładach firmy w Europie: w Poznaniu, Stargardzie oraz hiszpańskim Burgos. Wszystkie trzy zakłady zostaną rozbudowane. W Polsce koncern wyłoży na inwestycje 194 miliony euro. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup nowoczesnego wyposażenia i zwiększenie wydajności linii produkcyjnych, co pozwoli także rozszerzyć gamę produkowanych opon. Ocenia się, że zastosowanie najnowszych technologii pozwoli zwiększyć możliwości wytwórcze zakładów o jedną piątą.

– Rosnący popyt na nasze opony wymógł realizację dalszych inwestycji. To ważny krok w umocnieniu obecności Bridgestone w regionie, który zapewni dostępność produktów dla naszych partnerów – powiedział Paolo Ferrari, prezes Bridgestone EMEA. Inwestycje mają być zrealizowane w ciągu pięciu lat.

Grupa Bridgestone posiada w Polsce 4 fabryki. Dwa z zakładów produkcyjnych, w Poznaniu i Stargardzie Szczecińskim są jednymi z najnowocześniejszych fabryk opon do samochodów osobowych i ciężarowych w Europie. Pozostałe dwie fabryki, czyli Bridgestone Diversified Products Poland w Żarowie na Dolnym Śląsku i Firestone Industrial Products Poland w Wolsztynie zajmują się produkcją wyrobów gumowych.

W Poznaniu na powierzchni 26,6 hektara produkowane są opony do samochodów osobowych. Do najważniejszych odbiorców należy BMW, Volkswagen, Daimler i Opel. Kompleks przemysłowy zatrudniający obecnie prawie 2 tys. osób był rozbudowywany kilkakrotnie. Dziennie jest tu produkowanych ponad 31 tys. opon.

Rozbudowywana była także fabryka w Stargardzie. Zakład koncentruje się na produkcji ogumienia dla samochodów o dużym tonażu. Z linii produkcyjnych schodzą przede wszystkim opony do ciągników siodłowych, naczep, a także do autobusów produkowanych przez Daimlera, MAN-a, Volvo i Scanię. Wielkość dziennej produkcji to 4 tys. opon oraz prawie 9 ton pasów bieżnika.

Motoryzacja jest branżą, do której napływa obecnie duża ilość zagranicznych inwestycji. Według danych opublikowanych w czerwcu przez Agencję Rozwoju Przemysłu, zapowiedziane w sektorze motoryzacyjnym w 2016 roku przedsięwzięcia, których wartość szacuje się na ok. 3 mld zł, mogą spowodować wzrost produkcji sprzedanej branży o 1,5-2 proc. To przełoży się na wzrost zatrudnienia w samej branży o ok. 1,7 proc., a w całym przemyśle o 0,1 proc. Tylko w zakładach firm Borgers, Carcoustic, Hutchinson, Ideal, Ifa oraz Sekonix, które zostały uruchomione w pierwszym półroczu 2017 r. docelowo zostanie zatrudnionych co najmniej 2350 osób. Kolejnych kilka tysięcy trafi do zakładów, których budowa w tym roku dopiero się rozpoczęła, w tym do fabryki firmy Kongsberg w Brześciu Kujawskim, czy powstającej w Jaworze fabryki silników koncernu Daimler.

Inwestycje zaplanowano w trzech kluczowych zakładach firmy w Europie: w Poznaniu, Stargardzie oraz hiszpańskim Burgos. Wszystkie trzy zakłady zostaną rozbudowane. W Polsce koncern wyłoży na inwestycje 194 miliony euro. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup nowoczesnego wyposażenia i zwiększenie wydajności linii produkcyjnych, co pozwoli także rozszerzyć gamę produkowanych opon. Ocenia się, że zastosowanie najnowszych technologii pozwoli zwiększyć możliwości wytwórcze zakładów o jedną piątą.

Pozostało 82% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana