Zimowe przygotowanie samochodu

W trosce o bezpieczeństwo swoje i bliskich warto przygotować samochód do zimy.

Publikacja: 14.12.2015 08:49

Jesienne przeglądy są dobrą okazją do przygotowania auta na zimę

Jesienne przeglądy są dobrą okazją do przygotowania auta na zimę

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Odmrażacz do szyb i zamków, skrobaczka już przydają się zmotoryzowanym. Wyjeżdżając w tereny mniej uczęszczane lub na kilka dni warto mieć linkę holowniczą, a nawet woreczek z piaskiem i łopatkę do śniegu. Nie należy także zapominać o wymianie płynu w spryskiwaczach na zimowy, sprawnych wycieraczkach i akumulatorze. Nie polecamy także smarowania „na wszelki wypadek” zamków – potraktowane smarem lub preparatem potrafią zamarznąć. Warto jednak posmarować silikonowymi preparatami uszczelki drzwi, aby nie przymarzały.

Pamiętajmy, że jazda nieodśnieżonym autem to mandat 500 zł. Jednocześnie odśnieżając nie uruchamiajmy silnika. Po pierwsze zimny na jałowym biegu nie rozgrzeje się, po drugie praca silnika na postoju trwającym ponad minutę to mandat 100 zł.

Akumulator to podstawa

W większości samochodów akumulatory są bezobsługowe, jednak nawet one wymagają co jakiś czas kontroli. Stan akumulatora oceni elektryk i zarekomenduje ewentualną wymianę. On także zmierzy napięcie na zaciskach akumulatora przy pracującym silniku. W ten sposób oceni pracę układu ładowania. Prawidłowe napięcie wynosi od 13,7 do 14,5 V. Za samo sprawdzenie warsztat z reguły nie pobiera opłaty.

Sprawny rozruch wyziębionego silnika w dużej mierze zależy od akumulatora, który także jest czuły na temperatury. Jeżeli przyjmiemy, że w temperaturze +25 stopni C akumulator ma 100 proc. pojemności, to przy 0 stopni C traci nawet 20 proc., a na 18-stopniowym mrozie ma zaledwie połowę pojemności.

Akumulator zapewnia energię dla rozrusznika, a w przypadku silników benzynowych także dla układu zapłonowego. Mechanicy apelują, aby kontrolować stan świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia, gdzie może pojawiać się przebicie, szczególnie gdy na przewodach pojawia się wilgoć lub szron.

Paliwo i inne płyny

Właśnie z powodu zimowych warunków lepiej wykonywać przeglądy techniczne jesienią. Wymienić olej silnika, filtry (oleju, paliwa i powietrza) – te działania sprawią, że opory ruchu silnika będą mniejsze, a zatem i jego rozruch stanie się łatwiejszy.

Podczas przeglądu należy również sprawdzić jakość płynu w chłodnicy, szczególnie jeśli jego wiek zbliża się do pięciu lat. Temperatura zamarzania płynu powinna wynosić -37 stopni C i jego krzepliwość można sprawdzić w warsztacie glikometrem.

Płyn w spryskiwaczach to banalna, choć ważna rzecz – jeżeli zamarznie, jazda może stać się niemożliwa. W takiej sytuacji auto trzeba wstawić do ciepłego warsztatu, bo na dolewkę koncentratu już jest zbyt późno. Lepiej także nie używać spryskiwacza, gdy układ jest zamarznięty, bo można jedynie uszkodzić elektryczną pompkę.

Wreszcie paliwo – w przypadku diesla lepiej sprawdzić w jakiej temperaturze następuje zablokowanie zimnego filtra (CFPP). Do 1 października sprzedawany jest olej napędowy letni, w którym parafina wytrąca się i blokuje filtr już przy 0 stopni C. Do 15 listopada w handlu znajduje się paliwo przejściowe (CFPP przy 15 stopniach mrozu), a po tej dacie do 1 marca na stacjach powinien być oferowany ON zimowy, z temperaturą blokowania filtra -20 stopni C. Paliwa premium, jak np. Verva mają mrozoodporność podniesioną do -32 st. C.

W nagłych wypadkach, jeżeli nadchodzi mróz, a zbiornik jest niemal pełen letniego paliwa, można dodać depresator lub do 5 proc. benzyny. Te dodatki pomagają zanim na filtrze wytrąci się parafina.

Zimowe opony

Kluczowy dla bezpieczeństwa jest dobór opon. W zimowe warto wyposażyć auto już wtedy, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej +7 stopni Celsjusza. Opony zimowe w niskich temperaturach zachowują wyższą od letnich elastyczność, a zatem i przyczepność. „Zimówki” wykorzystują inne od letnich mieszanki gumowe, które zawierają więcej naturalnego kauczuku. Inna jest także konstrukcja bieżnika opon zimowych, która zapewnia lepszą przyczepność nie tylko na suchej nawierzchni, ale także na lodzie, śniegu i błocie pośniegowym. Głębokość zimowego bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm.

Założenie właściwych opon nie zwalnia z obowiązku kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Zbyt niskie stwarza ryzyko poślizgu, traci także precyzja prowadzenia, która może okazać się kluczowa przy wyprowadzaniu auta z niekontrolowanej sytuacji. Niedostateczne ciśnienie powoduje szybsze zużywanie boków opon i nadmierne rozgrzewanie gumy. Po ostygnięciu guma na stałe twardnieje, przez co opona zimowa traci swoje właściwości. Niedopompowane opony zwiększają zużycie paliwa.

Zbyt wysokie ciśnienie powoduje natomiast zmniejszenie kontaktu z jezdnią, przez co rośnie ryzyko poślizgu. Szybciej zużywa się środkowa część bieżnika i wyraźnie pogarsza amortyzacja. O kontroli ciśnienia lepiej pamiętać przed wyruszeniem w trasę, jako że badać ciśnienie należy gdy opony są zimne. – Warto mieć świadomość, że najczęstszą przyczyną awarii na drodze są uszkodzenia opon – stwierdza rzeczoznawca techniki samochodowej i ruchu drogowego z SOS PZMot Ryszard Ciechański.

Aby uniknąć uszkodzenia opon, należy uważać na dziury w jezdni o ostrych krawędziach i ostrożnie najeżdżać na krawężniki.

Sezonowa wymiana opon jest także dobrym momentem do kontroli stanu ogumienia. Sposób ścierania się bieżnika świadczy o geometrii kół. Jeżeli jest nieprawidłowo ustawiona, auto będzie ściągać, co może prowadzącego zaskoczyć nawet podczas lekkiego hamowania na śliskiej nawierzchni. Kontrolując ogumienie pamiętajmy też o oponie zapasowej.

Rozruch z kabla

1. Wyłączyć silnik auta dawcy

2. Połączyć plus akumulatora auta biorcy do akumulatora dawcy (kabel czerwony)

3. Kabel czarny wpiąć do sprawnego akumulatora, a drugi koniec do masy samochodu biorcy

4. Uruchomić najpierw silnik dawcy

5. Usunąć kable w odwrotnej kolejności

Opinia

Rafał Wilczek | Koordynator Centrum Technicznego Volkswagen Leasing

Sprawny samochód to podstawa bezpiecznej jazdy o każdej porze roku, choć zimą warto szczególnie zadbać o auto, w tym o wymianę opon na zimowe. W przypadku nowych czy kilkuletnich pojazdów wystarczy też wykonywać przeglądy w wyznaczonych przez producenta marki terminach lub po osiągnięciu danej liczby kilometrów. Dużym ułatwieniem dla kierowców, a przy tym opłacalnym finansowo rozwiązaniem mogą być pakiety serwisowe Volkswagen Leasing dedykowane zarówno firmom, jak i klientom indywidualnym.

Czym charakteryzują się pakiety serwisowe? Bez względu na formę zakupu samochodu z Grupy Volkswagena – za gotówkę, na kredyt czy w leasingu – pozwalają one zaplanować wydatki na kolejne lata użytkowania auta i zapewniają przewidywalne koszty serwisowania. Naprawy i przeglądy pojazdu wykonywane są w autoryzowanych stacjach obsługi, w oparciu o wysokie standardy jakości, przy użyciu oryginalnych części i po preferencyjnych stawkach.

W ofercie marek należących do Grupy Volkswagena zazwyczaj są dwa pakiety serwisowe: podstawowy i rozszerzony. Pakiet podstawowy obejmuje m.in. wymianę oleju, filtrów, płynu hamulcowego i świec. Pakiet rozszerzony dodatkowo obejmuje wymianę: tarcz i klocków hamulcowych, szczęk, cylinderków i bębnów hamulcowych, a także sprzęgła i piór wycieraczek. Pakiet rozszerzony daje również pewność, że te elementy zostaną naprawione poza okresowymi przeglądami, w czasie gwarancji i po jej zakończeniu.

Odmrażacz do szyb i zamków, skrobaczka już przydają się zmotoryzowanym. Wyjeżdżając w tereny mniej uczęszczane lub na kilka dni warto mieć linkę holowniczą, a nawet woreczek z piaskiem i łopatkę do śniegu. Nie należy także zapominać o wymianie płynu w spryskiwaczach na zimowy, sprawnych wycieraczkach i akumulatorze. Nie polecamy także smarowania „na wszelki wypadek” zamków – potraktowane smarem lub preparatem potrafią zamarznąć. Warto jednak posmarować silikonowymi preparatami uszczelki drzwi, aby nie przymarzały.

Pozostało 93% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana