Jest nowy prezes w Volkswagenie

Matthias Mueller, prezes Porsche AG został wybrany nowym prezesem Volkswagena ze skutkiem natychmiastowym – poinformowała rada nadzorcza koncernu w komunikacie. Posiedzenie rady trwało wyjątkowo długo: od dziesiątej rano do 18.30.

Publikacja: 25.09.2015 19:06

Matthias Mueller, nowy prezes Volkswagena

Matthias Mueller, nowy prezes Volkswagena

Foto: AFP

Mueller będzie przez jakiś czas szefował i Porsche i całej grupie, do czasu, kiedy zostanie znaleziony następca. Jego kontrakt, jako prezesa Volkswagena wygasa w 2020 roku.

Sam Mueller nie ukrywał,że dla niego teraz najpilniejszym zadaniem jest przywrócenie zaufania do VW, co zamierza sięgnąć wszelkimi dostępnymi środkami i przy całkowitej przejrzystości działania. Matthias Mueller ma 62 lata i jako następcę Winterkorna typowany był od dawna. Najbliżej stanowiska prezesa Grupy VW był wiosną tego roku,kiedy Ferdinand Piech,nestor rodu największych udziałowców koncernu usiłował usunąć z firmy Martina Winterkorna, który w ostatni wtorek podał się do dymisji. Teraz Mueller może być zadowolony, że mu się to nie udało, bo to jego głowa spadłaby w tym skandalu jako pierwsza.

Ale jego posada dzisiaj jest nie do pozazdroszczenia, bo leży na nim odpowiedzialność za wyprowadzenie Volkswagena z obecnego kryzysu, największego w 78 letniej historii. Tylko w USA 27 prokuratorów stanowych prowadzi przeciwko niemu dochodzenie.

Mueller miał za sobą większość głosów w 20-osobowej radzie nadzorczej, w której połowę głosów mają pracownicy i związkowcy, a Berndt Osterloch,przewodniczący Rady Pracowniczej podkreślił,że jest on znany z tego,że potrafi pracować w grupie.

Zdaniem analityków Mueller jest najlepszym kandydatem na te najtrudniejsze czasy, być może nawet na okres przejściowy, zanim ostatecznie nie zostanie wybrany ktoś taki, jak Herbert Diess, szef marki Volkswagena, czy Rupert Stadler odpowiadający za Audi. Na razie rada zdecydowała się pozostawić ich obydwóch na stanowiskach.

Mueller urodzony w 1953 roku w Chemnitz skończył szkołę w Ingolstadt, pracuje w Volkswagenie od 1970 roku. Jest bardzo blisko rodziny Piechów i Porsche,oraz związkowców. Od 11 lat szefuje Porsche Ag, a swoją karierę w koncernie zaczynał od Audi jako praktykant ślusarski. Potem jednak skończył wydział informatyki na Uniwersytecie w Monachium i wrócił do pracy w Audi.

Najtrudniejsze będzie dla niego najbliższych 12 miesięcy, kiedy będzie musiał zrobić wszystko, aby VW odzyskał dawną wiarygodność. Ma ku temu kwalifikacje.Wystarczy spojrzeć jak za jego czasów zmienił się Porsche, gdzie zdecydował się na wprowadzenie do oferty SUVów, a model Macan po krótkim czasie stał się ikoną stylu. Z czasów Muellera w Porsche zysk wzrósł o 62 proc, a w tym roku sprzedaż po raz pierwszy 200 tys. sztuk.

Bezpośrednio przed przejściem do Porsche Mueller odpowiadał za rozwój produktu w samym Volkswagenie i w całej Grupie Volkswagen, w tym także w Seacie i Lamborghini. Objęcie stanowiska szefa całej grupy oznacza także, że zarobki szefa Porsche znacząco wzrosną. Mueller zarabia 6,4 mln euro rocznie, Winterkornowi w tym roku koncern miał wypłacić 28 mln, ale jego zeszłoroczne zarobki wyniosły 16 mln euro.

Przy tym analitycy podkreślają, żeby osiągnął cokolwiek,będzie musiał napracować się nad rozmontowaniem „fortecy Wolfsburga”, ale będzie to ułatwione o zwolnieniach o jakich zdecydowała piątkowa rada nadzorcza. Volkswagen jest znany z tego,że decyzje podejmuje się centralnie. – Największym wyzwaniem będzie to jak Mueller przełamie kulturę, jaka dotychczas obowiązywała w VW. Żeby ludzie wreszcie mogli się zwrócić do centrali, kiedy mają problem- mówi Lynn Wooten z Ross School of Busines Uniwersytetu Michigan.

Kiedy tylko informacje o silnej pozycji Muellera pojawiły się na rynku w ostatnią środę, akcje VW natychmiast zaczęły drożeć.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana