Polacy kupują nowe opony za pieniądze z 500+

W Polsce wystrzeliła sprzedaż opon. W pierwszych ośmiu miesiącach popyt na opony do samochodów osobowych wzrósł o 12 proc. w stosunku do podobnego okresu poprzedniego roku, gdy w Europie Zachodniej nie zmienił się, wynika ze statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA). Poprawa rynku oznacza sprzedaż większą o 800 tys. opon.

Publikacja: 05.10.2016 20:38

Polacy kupują nowe opony za pieniądze z 500+

Foto: 123RF

Rośnie import z Azji

Przedstawiciele branży oponiarskiej wskazują na rosnącą popularność najtańszych marek, których udział w całości rynku na koniec sierpnia wzrósł o 0,5 pkt proc., do 46,1 proc. Marki segmentu średniego i premium lekko straciły, mając odpowiednio 29,2 proc. oraz 24,7 proc. rynku.

W tym roku wzrosła nawet (o 2 proc.) sprzedaż w segmencie opon z najniższymi indeksami prędkości S i T. Jednak największą dynamiką charakteryzuje się sprzedaż opon do szybkich aut, z indeksem V (przyrost 48-proc.) oraz z indeksami WYZ, o 30 proc.

Poza statystykami ETRMA jest jednak sprzedaż opon azjatyckich i chińskich. Branża szacuje, że w Polsce wzrosła ona w tym roku aż o 20 proc., do 1 mln sztuk. Razem azjatyccy producenci sprzedadzą w Polsce 1,5 mln opon, natomiast europejscy – 10,5 mln opon, zatem łącznie polski rynek wchłonie 12 mln opon (pod względem wielkości jest szósty w Europie). – Azjatyckie opony mają gorsze parametry od naszych, dłuższą drogę hamowania i gorzej prowadzi się na nich samochód, jednak są nowe i przez to bezpieczniejsze od opon używanych. Nie wiadomo, jakie uszkodzenia mogą mieć takie gumy – zaznacza dyrektor handlowy Continental Opony Polska Jerzy Mandala.

Import opon z Azji wypiera popularne do tej pory opony używane, sprowadzane głównie z Niemiec. Takich opon przyjeżdżało do kraju prawdopodobnie ponad 2 mln sztuk rocznie.

W ciągu ośmiu miesięcy tego roku liczba pierwszych rejestracji aut używanych wzrosła (jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego) o prawie 15 proc., do 615,5 tys. sztuk. Rejestracja nowych pojazdów powiększyła się w tym okresie o niecałe 18 proc.

Decydujące wsparcie państwa

Właściciele autokomisów przyznają, że zwiększone zainteresowanie samochodami jest efektem programu 500+. To źródło finansowania mogło rozruszać także rynek oponiarski, tym bardziej że prawie dwie trzecie aut z drugiej ręki po raz pierwszy zarejestrowanych w tym roku w Polsce (od stycznia do sierpnia) miało ponad dziesięć lat. W całym ubiegłym roku ten odsetek przekroczył 55 proc.

Opony z Chin zdobywają także rynek pojazdów użytkowych. Popyt w Polsce i w Europie się nie zmienia, a cały wzrost przejęli producenci z Chin. W tym roku powiększył się on o ponad 32 proc., w ub.r. wzrósł o 26 proc.

Import z Rosji zmalał co prawda w tym roku o 27 proc. (w poprzednim zwiększył się o 47 proc.), ale w całym roku i tak przekroczy 300 tys. opon. Łącznie z chińskimi będzie to 400 tys. gum, a zatem połowa rynku.

Zyskowna zima

Wśród beneficjentów dobrej koniunktury w branży oponiarskiej jest notowane na warszawskiej giełdzie Oponeo.pl. Akcje internetowego sprzedawcy opon podrożały od początku tego roku aż o 50 proc., biorąc zaś pod uwagę ostatnie 12 miesięcy zwyżka jest bardziej imponująca, bo przekracza 1o0 proc. W pierwszym półroczu obroty Oponeo.pl zwiększyły się rok do roku o 24 proc., do 230,8 mln zł.

– O wielkości sprzedaży w drugim półroczu jak zwykle zadecydują warunki atmosferyczne – komentuje Jakub Szkopek, analityk DM mBanku. Im zima bardziej śnieżna, tym dla spółki lepiej.

Optymistą jest Dariusz Topolewski, prezes Oponeo.pl. Oczekuje, że druga połowa roku będzie dla firmy bardzo udana. – W tym okresie marże oraz sprzedaż się poprawią, co powinno zaowocować rekordowymi wynikami w całym 2016 r. – przekonuje.

Rośnie import z Azji

Przedstawiciele branży oponiarskiej wskazują na rosnącą popularność najtańszych marek, których udział w całości rynku na koniec sierpnia wzrósł o 0,5 pkt proc., do 46,1 proc. Marki segmentu średniego i premium lekko straciły, mając odpowiednio 29,2 proc. oraz 24,7 proc. rynku.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne