Ruszyła budowa hali Mercedesa w Jaworze

Rozpoczęła się budowa hali montażowo-produkcyjnej pod fabrykę silników Mercedesa przy ulicy Cukrowniczej w Jaworze. Wcześniej ta ulica dotychczas wyglądała jak puste pole.

Publikacja: 24.01.2018 15:35

Ruszyła budowa hali Mercedesa w Jaworze

Foto: materiały prasowe

Kamień węgielny, w obecności ówczesnego wicepremiera- ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego wbudowano 19 czerwca 2017 r. W kilka tygodni później ruszyły prace budowlane. W grudniu 2017 zbudowano fundamenty pod halę, której budowa ruszyła 18 stycznia. Cała inwestycja warta jest pół miliarda euro.

Zakład będzie produkował czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Pierwsze silniki nowej generacji, w tym model OM 654, jedno z najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie technologii silników diesla, zjadą z linii produkcyjnych już w połowie 2019 r. W niespełna 5 miesięcy zorganizowano zaplecze biurowe, uruchomiono przyłącza elektryczne i wodociągowe, zbudowano ogrodzenie. Powstała także inrastruktura drogi, parkingi i instalacje podziemne. zakończyły się roboty ziemne, zbrojarskie i betoniarskie związane z przygotowaniem fundamentów największego budynku przyszłej fabryki – hali nr 3, w której zostaną zamontowane zaawansowane linie produkcyjne i obróbkowe. Pierwsze stalowe słupy będą widoczne pod koniec pierwszego kwartału. W tym czasie rozpocznie się także budowa mniejszej hali i 800 metrów nowoczesnych linii obróbki i montażu. W nowo powstającej hali będą działać 3 linie montażowe a w budynku będzie się także odbywać wstępny montaż podzespołów. Dwie główne linie produkcyjne będą wyspecjalizowane w produkcji konkretnych modeli silników, mniejsza będzie posiadała możliwość przestrajania z produktu na produkt, co pozwoli szybko reagować na zmiany w popycie.

– W Jaworze powstaje fabryka, która połączy najnowsze standardy branżowe z ideą „Przemysłu 4.0″, uważaną za kolejną rewolucję przemysłową. Jako koncern znany z innowacyjnych rozwiązań, bierzemy w niej aktywny udział – powiedział Andreas Schenkel, prezes Mercedes-Benz Manufacturing Poland. – A dzięki zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań w dziedzinie ekologii i zarządzania energią, Jawor będzie pierwszym zakładem produkcyjnym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie z zerową emisją dwutlenku węgla — dodaje Andreas Schenkel.

Inwestycja Daimler AG pozwoli na wzrost zdolności produkcyjnych koncernu w oraz efektywności globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz. Koncern zanotował w 2017 roku rekordowe wyniki sprzedaży — 2,3 mln samochodów osobowych, wzrost o 9,9 proc. w porównnaniu z 2016. W Polsce ten wzrost był jeszcze większy o 40 proc. do 16,8 tys. pojazdów, co dało Mercedesowi pierwsze miejsce w segmencie premium.

Jaworski Daimler zatrudnia dzisiaj prawie 50 osób. Jedna trzecia z nich, to oddelegowani czasowo pracownicy koncernu Daimler AG. Do końca 2018 roku zespół powiększy się do 200 osób, a pracę rozpoczną pierwsi pracownicy działów produkcyjnych.

Koncern sam bierze udział w przygotowywaniu kadry. W ciągu minionych miesięcy Daimler nawiązał współpracę z lokalnymi szkołami zawodowymi: Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworze, Zespołem Szkół Samochodowych oraz Wydziałem Techniczno-Przyrodniczym Politechniki Wrocławskiej w Legnicy. Planowane jest m.in. doposażenie pracowni i warsztatów i kształcenie uczniów i nauczycieli z regionu. Ma ono na celu pomoc w podnoszeniu kwalifikacji absolwentów szkół technicznych.

Kamień węgielny, w obecności ówczesnego wicepremiera- ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego wbudowano 19 czerwca 2017 r. W kilka tygodni później ruszyły prace budowlane. W grudniu 2017 zbudowano fundamenty pod halę, której budowa ruszyła 18 stycznia. Cała inwestycja warta jest pół miliarda euro.

Zakład będzie produkował czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Pierwsze silniki nowej generacji, w tym model OM 654, jedno z najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie technologii silników diesla, zjadą z linii produkcyjnych już w połowie 2019 r. W niespełna 5 miesięcy zorganizowano zaplecze biurowe, uruchomiono przyłącza elektryczne i wodociągowe, zbudowano ogrodzenie. Powstała także inrastruktura drogi, parkingi i instalacje podziemne. zakończyły się roboty ziemne, zbrojarskie i betoniarskie związane z przygotowaniem fundamentów największego budynku przyszłej fabryki – hali nr 3, w której zostaną zamontowane zaawansowane linie produkcyjne i obróbkowe. Pierwsze stalowe słupy będą widoczne pod koniec pierwszego kwartału. W tym czasie rozpocznie się także budowa mniejszej hali i 800 metrów nowoczesnych linii obróbki i montażu. W nowo powstającej hali będą działać 3 linie montażowe a w budynku będzie się także odbywać wstępny montaż podzespołów. Dwie główne linie produkcyjne będą wyspecjalizowane w produkcji konkretnych modeli silników, mniejsza będzie posiadała możliwość przestrajania z produktu na produkt, co pozwoli szybko reagować na zmiany w popycie.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana