Nowy Nissan Leaf walczy z Modelem 3 Tesli

Nissan Motor pokazał nową wersję swego elektrycznego auta Leaf o większej autonomii z zamiarem konkurowania z Modelem 3 Tesli i wyciszenia krytyk, jakoby mała autonomia zniechęcała do kupowania takich pojazdów

Publikacja: 07.09.2017 11:48

Nowy Nissan Leaf walczy z Modelem 3 Tesli

Foto: Bloomberg

Nowy Leaf pojawi się w Japonii w sprzedaży od 2 października, a w innych krajach w styczniu, ma autonomię ok. 150 mil (241 km) — według oszacowań amerykańskiego urzędu nadzoru — dzięki baterii o pojemności 40 kWh. Ceny w Japonii zaczną się od 3,15 mln jenów (28 992 dolarów, 24 325 euro). Poprzednia wersja miała zasięg 107 mil (170 km). Podczas prezentacji nowej wersji prezes Hiroto Saikawa poinformował, że w 2018 r. pojawi się kolejna wersja tego auta o autonomii ponad 300 mil (480 km) z baterią 60 kWh.

– Jeśli auto odniesie sukces, będzie istotną częścią portfelu produktów Nissana. Samochód elektryczny nie będzie już produktem niszowym — stwierdził Saikawa. Producent zakłada sprzedaż na świecie ponad 90 tys. sztuk rocznie podwajając, a nawet potrajając sprzedaż poprzedniego modelu, który w 2016 r. znalazł chętnych na 47 tys. sztuk.

Nowego Leafa wyposażono w dodatkowe funkcje autonomicznej jazdy na autostradzie, autoparkowania i w e-pedał, który pozwala przyśpieszać i hamować. Karoserii nadano bardziej sportową sylwetkę, aby oddalić wrażenie, ze stać na nie tylko ludzi bogatych i nastawionych na ochronę środowiska. Auto będzie posiadać baterię litowo-jonową produkcji Automotive Energy Supply, spółki j. v. Renaulta z NEC sprzedanej w sierpniu chińskiemu funduszowi GSR Capital.

Wiceprezes ds. globalnego planowania produktów, Ivan Espinosa zwrócił uwagę, że za tę cenę doszło do pełnej zmiany modelu: ma technologię autonomicznej jazdy na autostradzie, nową baterię, nowy napęd. Czy może być nieatrakcyjny dla młodego klienta? „

Mimo wszystkich usprawnień analitycy są zdania, że zbyt mała autonomia nie zachęca do rezygnowania z tradycyjnych samochodów, zwłaszcza w Stanach, gdzie paliwo jest tak tanie. — Dopóki nie dojdzie do znacznej poprawy autonomii i/lub oszczędności, bo paliwo jest tanie, kupujący auta elektryczne będą kierować się altruizmem albo względami ekologii. To nadal jest niszowy rynek — stwierdziła analityk transportu azjatyckiego w w Macquarie Securities, Janet Lewis.

Do tej premiery dochodzi po wejściu amerykańskiej Tesli w segment rynku zdominowany dotąd przez Nissana z Modelem 3 o autonomii 22 mil (350 km) w cenie 35 tys. dolarów. Tesla podała, że otrzymała zamówienia na pół miliona tych aut, co wskazuje na wyzwanie rzucone Nissanowi. Eksperci uważają, że potrzebna będzie autonomia ok. 400 km i cena rzędu 25 tys. euro, aby doprowadzić do prawdziwego zwiększenia liczby klientów. Leaf może spełniać te kryteria w 2018 r.

Nowy Leaf pojawi się w Japonii w sprzedaży od 2 października, a w innych krajach w styczniu, ma autonomię ok. 150 mil (241 km) — według oszacowań amerykańskiego urzędu nadzoru — dzięki baterii o pojemności 40 kWh. Ceny w Japonii zaczną się od 3,15 mln jenów (28 992 dolarów, 24 325 euro). Poprzednia wersja miała zasięg 107 mil (170 km). Podczas prezentacji nowej wersji prezes Hiroto Saikawa poinformował, że w 2018 r. pojawi się kolejna wersja tego auta o autonomii ponad 300 mil (480 km) z baterią 60 kWh.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście