Będzie rekord na rynku autobusów

Polski rynek autobusów ma przed sobą dobry rok. Po siedmiu miesiącach liczba rejestracji nowych pojazdów wzrosła do 1372 sztuk.

Publikacja: 04.09.2017 07:24

Będzie rekord na rynku autobusów

Foto: spółka

To o 14 proc. więcej niż w tym samym czasie rok temu. I choć w samym lipcu wynik 216 zarejestrowanych autobusów okazał się o 45 sztuk słabszy niż w tym samym miesiącu rok wcześniej, to według prognoz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), obecny rok będzie lepszy od poprzedniego.

– Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2200 autobusów – zakładają analitycy PZPM. To jednocześnie oznacza przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów.

Motorem napędowym rynku maja być rosnące zamówienia w segmencie autobusów miejskich. To efekt uruchomienia przez samorządy funduszy unijnych, którymi miejscy przewoźnicy wspierani są w zakupach.

– Należy się spodziewać sprzedaży na poziomie 900-1000 sztuk, a dokonywane przez samorządy zakupy będą wspierane finansowo z trzech źródeł: programów Polska Wschodnia, Infrastruktura i Środowisko oraz regionalnych programów operacyjnych – mówi Aleksander Kierecki, szef branżowej firmy analitycznej JMK.

Natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych, które w zeszłym roku napędzały cały rynek.

– Zakładamy, że osiągną one zbliżony poziom rejestracji do ubiegłorocznego, podobnie jak minibusy oraz autobusy międzymiastowe – prognozuje PZPM. Zakupy tych ostatnich powoli rosną po zapaści, jaka dotknęła ten segment rynku w 2009 roku, kiedy to z zakupów wycofały się przedsiębiorstwa PKS.

Teraz na zamówienia decydują się firmy realizujące głównie przewozy pracownicze, a także przewoźnicy regionalni, którzy decydują się na inwestycje w unowocześnienie taboru.

Bieżący rok przyniesie znaczące wzrosty udziału we flotach miejskich przewoźników pojazdów z napędami alternatywnymi. Przybędzie m.in. autobusów elektrycznych: wzrost tego segmentu jest mocno wspierany rządowym programem elektromobilności. Ministerstwo Energii liczy na zbudowanie rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie, który miałby dostarczyć ok. 5 tys. nowych miejsc pracy.

– Dynamiczny rozwój branży e-busów to tysiące nowych, wysoko płatnych miejsc pracy dla polskich specjalistów, silny impuls innowacyjny dla gospodarki oraz zwiększenie zdolności eksportowych Polski – zapowiedział wicepremier Mateusz Morawiecki.

Małgorzata Durda z Volvo Polska ocenia, że rozwój elektromobilności wpłynie na wzrosty w segmencie autobusów elektrycznych i ekologicznego transportu. Zwłaszcza, że kolejne miasta planują elektryfikować komunikację publiczną. Jaworzno w ciągu 2-3 lat planuje wymienić 80 proc. swojego taboru autobusowego. Z kolei kilka miesięcy temu ponad 40 samorządów i gmin podpisało porozumienie z Państwowym Funduszem Rozwoju, w którym zadeklarowały, że w kolejnych latach kupią łącznie 780 nowoczesnych elektrobusów.

– Jesteśmy w trakcie realizacji kontraktu na 35 autobusów hybrydowych dla MPK Sosnowiec, to w tej chwili nasza największa dostawa autobusów niskoemisyjnych w Polsce. Autobusy hybrydowe jeżdżą również w Świerklańcu, Warszawie i Wrocławiu – wskazuje.

Jednostki samorządu terytorialnego i miasta korzystają ze środków unijnych, ten rynek cały czas rośnie.

Miasta deklarują chęć zakupu autobusów elektrycznych na poziomie około 2 tysięcy sztuk w najbliższych latach.

– Porównując to z obecnymi rejestracjami pojazdów elektrycznych na poziomie kilkudziesięciu sztuk, będziemy obserwować wyraźny wzrost tego segmentu – prognozuje Durda.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana