Będzie rekord na rynku autobusów

Polski rynek autobusów ma przed sobą dobry rok. Po siedmiu miesiącach liczba rejestracji nowych pojazdów wzrosła do 1372 sztuk.

Publikacja: 04.09.2017 07:24

Będzie rekord na rynku autobusów

Foto: spółka

To o 14 proc. więcej niż w tym samym czasie rok temu. I choć w samym lipcu wynik 216 zarejestrowanych autobusów okazał się o 45 sztuk słabszy niż w tym samym miesiącu rok wcześniej, to według prognoz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), obecny rok będzie lepszy od poprzedniego.

– Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2200 autobusów – zakładają analitycy PZPM. To jednocześnie oznacza przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów.

Motorem napędowym rynku maja być rosnące zamówienia w segmencie autobusów miejskich. To efekt uruchomienia przez samorządy funduszy unijnych, którymi miejscy przewoźnicy wspierani są w zakupach.

– Należy się spodziewać sprzedaży na poziomie 900-1000 sztuk, a dokonywane przez samorządy zakupy będą wspierane finansowo z trzech źródeł: programów Polska Wschodnia, Infrastruktura i Środowisko oraz regionalnych programów operacyjnych – mówi Aleksander Kierecki, szef branżowej firmy analitycznej JMK.

Natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych, które w zeszłym roku napędzały cały rynek.

– Zakładamy, że osiągną one zbliżony poziom rejestracji do ubiegłorocznego, podobnie jak minibusy oraz autobusy międzymiastowe – prognozuje PZPM. Zakupy tych ostatnich powoli rosną po zapaści, jaka dotknęła ten segment rynku w 2009 roku, kiedy to z zakupów wycofały się przedsiębiorstwa PKS.

Teraz na zamówienia decydują się firmy realizujące głównie przewozy pracownicze, a także przewoźnicy regionalni, którzy decydują się na inwestycje w unowocześnienie taboru.

Bieżący rok przyniesie znaczące wzrosty udziału we flotach miejskich przewoźników pojazdów z napędami alternatywnymi. Przybędzie m.in. autobusów elektrycznych: wzrost tego segmentu jest mocno wspierany rządowym programem elektromobilności. Ministerstwo Energii liczy na zbudowanie rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie, który miałby dostarczyć ok. 5 tys. nowych miejsc pracy.

– Dynamiczny rozwój branży e-busów to tysiące nowych, wysoko płatnych miejsc pracy dla polskich specjalistów, silny impuls innowacyjny dla gospodarki oraz zwiększenie zdolności eksportowych Polski – zapowiedział wicepremier Mateusz Morawiecki.

Małgorzata Durda z Volvo Polska ocenia, że rozwój elektromobilności wpłynie na wzrosty w segmencie autobusów elektrycznych i ekologicznego transportu. Zwłaszcza, że kolejne miasta planują elektryfikować komunikację publiczną. Jaworzno w ciągu 2-3 lat planuje wymienić 80 proc. swojego taboru autobusowego. Z kolei kilka miesięcy temu ponad 40 samorządów i gmin podpisało porozumienie z Państwowym Funduszem Rozwoju, w którym zadeklarowały, że w kolejnych latach kupią łącznie 780 nowoczesnych elektrobusów.

– Jesteśmy w trakcie realizacji kontraktu na 35 autobusów hybrydowych dla MPK Sosnowiec, to w tej chwili nasza największa dostawa autobusów niskoemisyjnych w Polsce. Autobusy hybrydowe jeżdżą również w Świerklańcu, Warszawie i Wrocławiu – wskazuje.

Jednostki samorządu terytorialnego i miasta korzystają ze środków unijnych, ten rynek cały czas rośnie.

Miasta deklarują chęć zakupu autobusów elektrycznych na poziomie około 2 tysięcy sztuk w najbliższych latach.

– Porównując to z obecnymi rejestracjami pojazdów elektrycznych na poziomie kilkudziesięciu sztuk, będziemy obserwować wyraźny wzrost tego segmentu – prognozuje Durda.

To o 14 proc. więcej niż w tym samym czasie rok temu. I choć w samym lipcu wynik 216 zarejestrowanych autobusów okazał się o 45 sztuk słabszy niż w tym samym miesiącu rok wcześniej, to według prognoz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), obecny rok będzie lepszy od poprzedniego.

– Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2200 autobusów – zakładają analitycy PZPM. To jednocześnie oznacza przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów.

Pozostało 83% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana