Największą w Europie grupa samochodowa zmniejszyła zysk operacyjny marki VW do 363 mln euro z 801 mln rok temu, analitycy spodziewali się 462 mln. Dzięki jednak dobrym wynikom Porsche, który zniwelował kłopoty głównej marki, grupa mogła poinformować o zysku BIT 3,3 mld euro, skorygował w górę prognozę rocznych obrotów i rentowności. Teraz spodziewa się tak samo 213 mld euro jak w 2015 r., choć we lipcu zapowiadała ich spadek o 5 proc. Marża operacyjna powinna uplasować się w górnym przedziale widełek 5-6 proc., bez elementów nadzwyczajnych; ‚wcześniej VW zakładał jej zmniejszcie. Sprzedaż pojazdów na świecie może być nieco większa od 9,93 mln sztuk z 2015 r. dzięki wzrostowi w Chinach.

– Wynik głównej marki zwiększa konieczność zmniejszania jej kosztów — uważa Sascha Gommel z Commerzbanku, ale zaleca trzymanie akcji VW. — VW wmanewrował się w koszty i w trudną sytuację, które musi sam rozwiązać — powiedział Arndt Ellinghorst z Evercore ISI i zaleca kupowanie akcji grupy, bo ma nadzieję, że główna marka odrodzi się.

Grupa zamierza wrócić w listopadzie na rynek obligacji, z którego wyszła od września 2015 po ujawnieniu się skandalu z emisjami spalin — zapowiedział szef pionu finansowego Frank Witter. VW nie podjął jeszcze decyzji o przedłużeniu kredytu pomostowego 20 mld euro uzyskanego w grudniu od banków na wyjście z tego skandalu — dodał. Grupa musi jednak ciąć koszty w Niemczech, by mieć pieniądze na prace nad pojazdami elektrycznymi.

Bilans III kwartału, zwykle gorszego do pozostałych, odczuł dodatkowo skutki sierpniowych strajków dwóch kooperantów, którzy wstrzymali dostawy podzespołów. Grupa nie wyprodukowała z tego powodu ok. 20 tys. modeli Golf i Passat w Wolfsburgu i Emden. Według specjalistów, to pozbawiło markę VW zysku ponad 100 mln euro.

We wrześniu nastąpiła poprawa sprzedały o 6,7 proc. — w skali całej grupy był to największy wzrost od ponad 2,5 roku, głównie dzięki popytowi w Chinach i Europie. — Część tej poprawy, zwłaszcza w Stanach, nastąpiła po zmasowanym zastosowaniu zachęt — ocenia Frank Schwobe z NordLB i zaleca trzymanie akcji VW.