Autobusy mini podkręciły popyt w publicznym transporcie

Mocnym, przeszło 18-procentowym wzrostem zakończył się 2015 rok na polskim rynku nowych autobusów.

Publikacja: 17.01.2016 19:20

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zarejestrowano 1742 pojazdy. Rekordowym miesiącem okazał się grudzień, w którym rejestracje sięgnęły 2012 sztuk. W sumie ubiegły rok okazał się w tym segmencie motoryzacyjnego rynku najlepszym w ostatnich latach.

Popyt napędzały dwie kategorie pojazdów: autobusy mini oraz miejskie. Tych pierwszych wjechało na drogi 698 sztuk, o jedna czwartą więcej niż w ubiegłym roku. Daje to ok. 58 rejestracji miesięcznie w porównaniu do średniej na poziomie 46 sztuk w także dobrym dla tego segmentu roku 2014. Liderem tej klasy pojazdów jest Mercedes-Benz: tylko w grudniu niemiecka marka zarejestrowała 67 autobusów mini, natomiast od stycznia – 541. Jak podaje PZPM, to wynik lepszy od ubiegłorocznego o 77,5 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się marki: Volkswagen, Opel i renault.

Autobusy mini kupują najczęściej prywatni przedsiębiorcy. Duże powodzenie segment mini zawdzięcza dwóm zasadniczym atutom. Pierwszym jest cena kilkakrotnie niższa od autobusu „normalnych” rozmiarów oraz zużycie paliwa na poziomie samochodu terenowego. Kolejnym jest fakt, że część zakupów wspiera PFRON, dotujący pojazdy przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych.

Segment miejski może pochwalić się rejestracjami 111 autobusów w grudniu i 695 w całym roku 2015. Całoroczny wynik okazał się lepszy od 2014 roku o przeszło jedną piątą. Najwięcej nowych pojazdów trafiło na ulice Warszawy, która wprowadziła do ruchu 177 autobusów. W tym znalazło się 10 elektrycznych Solarisów, co było pierwszą w Polsce tak dużą transakcją tego typu. W rankingu rejestracji na drugim miejscy znalazł się Radom (71), ale prywatna firma rejestrująca tam autobusy, które eksploatowane są na liniach we Wrocławiu. 67 nowych autobusów miejskich pojawiło się w Katowicach, 47 w Tychach, 42 w Łodzi.

Dobry wynik wypracowały autobusy turystyczne. W tym segmencie zarejestrowano 248 autokarów, o jedną dziesiąta więcej niż rok wcześniej. – Jedyny segment na znaczącym minusie to autobusy międzymiastowe, gdzie skumulowany wynik rejestracji wyniósł tylko 80 sztuk, o 37 mniej niż w roku 2014 – podaje PZPM.

W rankingu marek zdecydowanie prowadzi Mercedes-Benz z blisko 36-procentowym udziałem w rynku i rejestracją 625 nowych autobusów. Na drugim miejscu jest Solaris z udziałem 20-procentowym, natomiast na miejscu trzecim znalazł się MAN, którego rynkowy udział za ubiegły rok wyniósł 8,5 proc. w porównaniu do 3,5 proc. rok wcześniej.

W ubiegłym roku widać było rosnące zainteresowanie przewoźników autobusami z ekologicznym napędem. Według Aleksandra Kiereckiego z branżowej firmy analitycznej JMK, w obecnym roku pojawią się zamówienia w ramach nowej perspektywy unijnej. Pierwsze dostawy będą realizowane jednak dopiero w ostatnim kwartale, a największa fala dostaw pojawi się dopiero w roku 2017. – Spodziewam się, że większość pojazdów zamawianych w ramach unijnego dofinansowania będzie miała napędy alternatywne, które wymagają więcej czasu na wyprodukowanie – powiedział Rzeczpospolitej Kierecki.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana