Rekordowy rok na rynku ciężarówek

Sprzedaż samochodów użytkowych rosła w Polsce w 2015 roku dużo szybciej niż w całej Europie.

Publikacja: 12.01.2016 21:00

Rekordowy rok na rynku ciężarówek

Foto: Bloomberg

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego rejestracje nowych aut użytkowych powyżej 3,5 tony sięgnęły w 2015 roku poziomu 24,2 tys. sztuk. To o przeszło jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. To także wynik lepszy niż w rekordowym do tej pory roku 2007. W samym grudniu liczba rejestracji w ujęciu rocznym podskoczyła o 26,5 proc.

Szczególnie dużym powodzeniem cieszyły się ciągniki samochodowe używane przede wszystkim w transporcie międzynarodowym. W grudniu sprzedano ponad półtora tysiąca takich pojazdów, o przeszło jedną czwartą więcej niż w ostatnim miesiącu 2014 roku. Z kolei w całym roku ubiegłym ten segment zwiększył się o blisko jedną trzecią, do ponad 17 tys. sztuk.

Zdaniem PZPM jest to efektem zwiększenia popytu na przewozy towarowe. Według GUS od stycznia do listopada 2015 roku w transporcie drogowym przewieziono 185,3 mln ton towarów, o 7 proc. więcej niż w tym czasie rok wcześniej, a wpływ na ten wzrost miała mieć m.in. poprawa koniunktury w budownictwie. Nieźle wypadł także rynek samochodów dostawczych, których w grudniu sprzedano ponad 6,3 tys., o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Rejestracje pojazdów dostawczych za cały rok zbliżyły się do poziomu 53,3 tys. sztuk, o 17 proc. wyższego niż w roku. 2014

Polski rynek samochodów użytkowych rósł w ubiegłym roku szybciej niż cały unijny rynek łącznie. Według organizacji europejskich producentów samochodowych ACEA w minionych 12 miesiącach w krajach UE zarejestrowano łącznie 1,89 mln pojazdów, o 12,2 proc. więcej niż w roku 2014. Przy tym dynamika wzrostu sprzedaży bardzo się różniła na poszczególnych rynkach: o ile w Hiszpanii wzrosła o 38 proc., a w Wielkiej Brytanii o 16,4 proc., o tyle na największym motoryzacyjnym rynku Europy – w Niemczech – powiększyła się o zaledwie o 3,9 proc., a we Francji o 2,4 proc.

W Polsce największym powodzeniem w grupie najcięższych pojazdów cieszyła się marka DAF, której rejestracje podskoczyły o 37 proc. r./r., do 3,8 tys. aut. Na drugim miejscu, ale z jeszcze większym, prawie 50-proc. wzrostem, znalazł się MAN (3,7 tys.), trzecia natomiast była Scania (3,5 tys.). W grupie samochodów dostawczych najpopularniejszy okazał się Fiat z 22,5-proc. udziałem w rynku, następny był Renault, a za nim Ford.

Co ciekawe, zwiększenie popytu na auta użytkowe zbiegło się w czasie ze wzrostem liczby upadłości w branży transportowej – w ub.r. o 28 proc. r./r. Według ubezpieczyciela należności Euler Hermes to jednak efekt nie tyle pogorszenia kondycji sektora, ile dokonującej się koncentracji w branży i zwiększonej konkurencji na rynkach zachodnich.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego rejestracje nowych aut użytkowych powyżej 3,5 tony sięgnęły w 2015 roku poziomu 24,2 tys. sztuk. To o przeszło jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. To także wynik lepszy niż w rekordowym do tej pory roku 2007. W samym grudniu liczba rejestracji w ujęciu rocznym podskoczyła o 26,5 proc.

Szczególnie dużym powodzeniem cieszyły się ciągniki samochodowe używane przede wszystkim w transporcie międzynarodowym. W grudniu sprzedano ponad półtora tysiąca takich pojazdów, o przeszło jedną czwartą więcej niż w ostatnim miesiącu 2014 roku. Z kolei w całym roku ubiegłym ten segment zwiększył się o blisko jedną trzecią, do ponad 17 tys. sztuk.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana