Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego rejestracje nowych aut użytkowych powyżej 3,5 tony sięgnęły w 2015 roku poziomu 24,2 tys. sztuk. To o przeszło jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. To także wynik lepszy niż w rekordowym do tej pory roku 2007. W samym grudniu liczba rejestracji w ujęciu rocznym podskoczyła o 26,5 proc.
Szczególnie dużym powodzeniem cieszyły się ciągniki samochodowe używane przede wszystkim w transporcie międzynarodowym. W grudniu sprzedano ponad półtora tysiąca takich pojazdów, o przeszło jedną czwartą więcej niż w ostatnim miesiącu 2014 roku. Z kolei w całym roku ubiegłym ten segment zwiększył się o blisko jedną trzecią, do ponad 17 tys. sztuk.
Zdaniem PZPM jest to efektem zwiększenia popytu na przewozy towarowe. Według GUS od stycznia do listopada 2015 roku w transporcie drogowym przewieziono 185,3 mln ton towarów, o 7 proc. więcej niż w tym czasie rok wcześniej, a wpływ na ten wzrost miała mieć m.in. poprawa koniunktury w budownictwie. Nieźle wypadł także rynek samochodów dostawczych, których w grudniu sprzedano ponad 6,3 tys., o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Rejestracje pojazdów dostawczych za cały rok zbliżyły się do poziomu 53,3 tys. sztuk, o 17 proc. wyższego niż w roku. 2014
Polski rynek samochodów użytkowych rósł w ubiegłym roku szybciej niż cały unijny rynek łącznie. Według organizacji europejskich producentów samochodowych ACEA w minionych 12 miesiącach w krajach UE zarejestrowano łącznie 1,89 mln pojazdów, o 12,2 proc. więcej niż w roku 2014. Przy tym dynamika wzrostu sprzedaży bardzo się różniła na poszczególnych rynkach: o ile w Hiszpanii wzrosła o 38 proc., a w Wielkiej Brytanii o 16,4 proc., o tyle na największym motoryzacyjnym rynku Europy – w Niemczech – powiększyła się o zaledwie o 3,9 proc., a we Francji o 2,4 proc.
W Polsce największym powodzeniem w grupie najcięższych pojazdów cieszyła się marka DAF, której rejestracje podskoczyły o 37 proc. r./r., do 3,8 tys. aut. Na drugim miejscu, ale z jeszcze większym, prawie 50-proc. wzrostem, znalazł się MAN (3,7 tys.), trzecia natomiast była Scania (3,5 tys.). W grupie samochodów dostawczych najpopularniejszy okazał się Fiat z 22,5-proc. udziałem w rynku, następny był Renault, a za nim Ford.