Malezyjski Proton szuka partnerów

Trzy firmy samochodowe, w tym PSA Peugeot Citroen zareagowały na propozycję współpracy z malezyjskim Protonem mającym kłopoty finansowe.

Publikacja: 25.09.2016 15:11

Malezyjski Proton szuka partnerów

Foto: Materiały Promocyjne

Konglomerat DRH-Hicom chce sprzedać swe udziały w malezyjskiej firmie. — PSA potwierdza udział w przetargu z inicjatywy Protona i konglomeratu — stwierdził rzecznik grupy francuskiej bez ujawniania innych szczegółów.

Osoba związana ze sprawą podała, że Malezyjczycy rozesłali w tym roku propozycje partnerstwa do ok. 20 różnych firm samochodowych. DRH-Hicom nie jest przeciwny sprzedaży swego większościowego pakietu w Protonie, mógłby też odstąpić markę luksusowych aut sportowych i wyścigowych Lotus należąca do Protona.

Według informatorów, także Suzuki i Renault odpowiedziały Protonowi, ale przedstawiciele tych firm nie chcieli rozmawiać z dziennikarzami.

Proton otrzymał w kwietniu rządową pomoc 1,5 mld ringgitów (325 mln euro), ale rząd w Kuala Lumpur podkreślił, że model biznesowy tej firmy jest nie do utrzymania, musi więc ona zmienić strategię i związać się z zagranicznym partnerem.

Firma powstała w 1983 r. w ramach polityki uprzemysławiania kraju przez premiera Mohameda Mahathira, w 1993 r. osiągnęła szczyt rozwoju kontrolując 74 proc. krajowego rynku dzięki sprzedawaniu zagranicznych modeli pod własną marką.

Problemy z jakością i usługami po sprzedaży, a także brak oryginalnych modeli, które zyskałyby klientów, spowodowały spadek tego udziału w rynku do 15 proc. W 2007 r. Protonem zainteresowały się VW i GM, ale negocjacje spaliły na panewce, bo władze nie chciały odstąpić pakietu kontrolnego.

Propton jest w tarapatach — DRB-Hicom podał o stracie brutto w 2015 r. 821,7 mln ringgitów głównie z powodu Protona — ale dla ewentualnego partnera może być atrakcyjny, bo nie wykorzystuje swych mocy produkcyjnych. W 2105 r. sprzedał zaledwie 102 tys. samochodów, a ma 2 fabryki w Malezji mogące wypuszczać do 400 tys. rocznie.

– Gdyby Proton chciał opracować własną technologię czy modele, musiałby mieć więcej pieniędzy. A to wielkie wyzwanie, bo bardzo mało produkuje — stwierdził Titikorn Lertsirirungsun z firmy doradczej LMC Automotive na kraje ASEAN. Firma zagraniczna mogłaby tam produkować swe modele i eksportować ej na rynki o dużym dynamicie w Azji Płd. – Wsch. — uważają w Malezji.

Konglomerat DRH-Hicom chce sprzedać swe udziały w malezyjskiej firmie. — PSA potwierdza udział w przetargu z inicjatywy Protona i konglomeratu — stwierdził rzecznik grupy francuskiej bez ujawniania innych szczegółów.

Osoba związana ze sprawą podała, że Malezyjczycy rozesłali w tym roku propozycje partnerstwa do ok. 20 różnych firm samochodowych. DRH-Hicom nie jest przeciwny sprzedaży swego większościowego pakietu w Protonie, mógłby też odstąpić markę luksusowych aut sportowych i wyścigowych Lotus należąca do Protona.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?