Konglomerat DRH-Hicom chce sprzedać swe udziały w malezyjskiej firmie. — PSA potwierdza udział w przetargu z inicjatywy Protona i konglomeratu — stwierdził rzecznik grupy francuskiej bez ujawniania innych szczegółów.
Osoba związana ze sprawą podała, że Malezyjczycy rozesłali w tym roku propozycje partnerstwa do ok. 20 różnych firm samochodowych. DRH-Hicom nie jest przeciwny sprzedaży swego większościowego pakietu w Protonie, mógłby też odstąpić markę luksusowych aut sportowych i wyścigowych Lotus należąca do Protona.
Według informatorów, także Suzuki i Renault odpowiedziały Protonowi, ale przedstawiciele tych firm nie chcieli rozmawiać z dziennikarzami.
Proton otrzymał w kwietniu rządową pomoc 1,5 mld ringgitów (325 mln euro), ale rząd w Kuala Lumpur podkreślił, że model biznesowy tej firmy jest nie do utrzymania, musi więc ona zmienić strategię i związać się z zagranicznym partnerem.
Firma powstała w 1983 r. w ramach polityki uprzemysławiania kraju przez premiera Mohameda Mahathira, w 1993 r. osiągnęła szczyt rozwoju kontrolując 74 proc. krajowego rynku dzięki sprzedawaniu zagranicznych modeli pod własną marką.