Malezyjski Proton szuka partnerów

Trzy firmy samochodowe, w tym PSA Peugeot Citroen zareagowały na propozycję współpracy z malezyjskim Protonem mającym kłopoty finansowe.

Publikacja: 25.09.2016 15:11

Malezyjski Proton szuka partnerów

Foto: Materiały Promocyjne

Konglomerat DRH-Hicom chce sprzedać swe udziały w malezyjskiej firmie. — PSA potwierdza udział w przetargu z inicjatywy Protona i konglomeratu — stwierdził rzecznik grupy francuskiej bez ujawniania innych szczegółów.

Osoba związana ze sprawą podała, że Malezyjczycy rozesłali w tym roku propozycje partnerstwa do ok. 20 różnych firm samochodowych. DRH-Hicom nie jest przeciwny sprzedaży swego większościowego pakietu w Protonie, mógłby też odstąpić markę luksusowych aut sportowych i wyścigowych Lotus należąca do Protona.

Według informatorów, także Suzuki i Renault odpowiedziały Protonowi, ale przedstawiciele tych firm nie chcieli rozmawiać z dziennikarzami.

Proton otrzymał w kwietniu rządową pomoc 1,5 mld ringgitów (325 mln euro), ale rząd w Kuala Lumpur podkreślił, że model biznesowy tej firmy jest nie do utrzymania, musi więc ona zmienić strategię i związać się z zagranicznym partnerem.

Firma powstała w 1983 r. w ramach polityki uprzemysławiania kraju przez premiera Mohameda Mahathira, w 1993 r. osiągnęła szczyt rozwoju kontrolując 74 proc. krajowego rynku dzięki sprzedawaniu zagranicznych modeli pod własną marką.

Problemy z jakością i usługami po sprzedaży, a także brak oryginalnych modeli, które zyskałyby klientów, spowodowały spadek tego udziału w rynku do 15 proc. W 2007 r. Protonem zainteresowały się VW i GM, ale negocjacje spaliły na panewce, bo władze nie chciały odstąpić pakietu kontrolnego.

Propton jest w tarapatach — DRB-Hicom podał o stracie brutto w 2015 r. 821,7 mln ringgitów głównie z powodu Protona — ale dla ewentualnego partnera może być atrakcyjny, bo nie wykorzystuje swych mocy produkcyjnych. W 2105 r. sprzedał zaledwie 102 tys. samochodów, a ma 2 fabryki w Malezji mogące wypuszczać do 400 tys. rocznie.

– Gdyby Proton chciał opracować własną technologię czy modele, musiałby mieć więcej pieniędzy. A to wielkie wyzwanie, bo bardzo mało produkuje — stwierdził Titikorn Lertsirirungsun z firmy doradczej LMC Automotive na kraje ASEAN. Firma zagraniczna mogłaby tam produkować swe modele i eksportować ej na rynki o dużym dynamicie w Azji Płd. – Wsch. — uważają w Malezji.

Konglomerat DRH-Hicom chce sprzedać swe udziały w malezyjskiej firmie. — PSA potwierdza udział w przetargu z inicjatywy Protona i konglomeratu — stwierdził rzecznik grupy francuskiej bez ujawniania innych szczegółów.

Osoba związana ze sprawą podała, że Malezyjczycy rozesłali w tym roku propozycje partnerstwa do ok. 20 różnych firm samochodowych. DRH-Hicom nie jest przeciwny sprzedaży swego większościowego pakietu w Protonie, mógłby też odstąpić markę luksusowych aut sportowych i wyścigowych Lotus należąca do Protona.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką