Polskie autobusy wjeżdżają w nowe nisze

Napędy alternatywne zwiększają zyski polskich producentów autobusów.

Publikacja: 14.12.2015 21:00

Jeden z dwóch Solarisów z ogniwem paliwowym dostarczonych do Hamburga

Jeden z dwóch Solarisów z ogniwem paliwowym dostarczonych do Hamburga

Foto: materiały prasowe

Solaris i Solbus oferują autobusy z napędem wodorowym. Znaleźli na nie klientów w Niemczech i Holandii. Dwa solarisy spalające wodór w ogniwie paliwowym jeżdżą już w Hamburgu.

– Mamy coraz więcej zapytań o takie napędy – zauważa zajmujący się nimi w dziale rozwoju Solarisa Michał Pikuła. Podkreśla, że nie są to modele laboratoryjne. – Już zademonstrowaliśmy, że technologia działa i teraz wchodzi w fazę przemysłową – dodaje. Ogniwa dostarczyła kanadyjska firma Ballard.

W styczniu konkurencyjny Solbus przekaże do Holandii autobus na wodór z ogniwem paliwowym. Kujawski producent wykorzystał holenderskie ogniwo paliwowe firmy HyMove.

Obaj polscy producenci notują też sukcesy w sprzedaży autobusów elektrycznych. Podpoznański producent sprzedał m.in. dziesięć do Warszawy, cztery do Berlina, po jednym do Drezna i Jaworzna. Pojazd taki testuje też Paryż.

Oferta obejmuje elektryczne modele od 9 do 24 m długości. Każdy z nich jest przy tym dwa razy droższy od wersji z napędem konwencjonalnym. Dlatego choć produkcja Solarisa będzie w tym roku mniejsza niż rok wcześniej (sięgnie 1300 sztuk, o 80 mniej niż w 2014 roku), przychody pozostaną na podobnym poziomie 1,5 mld zł.

Kujawski Solbus, który kilka lat temu zbankrutował, wyszedł z tarapatów finansowych. – W tym roku przychody sięgną 100 mln zł, a zysk będzie kilkumilionowy – zapewnia jeden z prezesów firmy Michał Śliżak.

Dodaje, że w przyszłym roku firma dodatkowo umocni się. – Polscy producenci autobusów mają dobrą renomę i wygrywamy przetargi na coraz bardziej zaawansowane technicznie autobusy – zauważa prezes. Solbus dostarczył już po jednym elektrycznym autobusie do Austrii i Niemiec. – Ponieważ popyt na modele z napędem alternatywnym będzie rósł, w przyszłych lata zwiększą się także nasze przychody – mówi Śliżak.

Solbus w tym roku wyprodukuje ok. 100 autobusów. – Liczba jest podobna do uzyskanej kilka lat temu, jednak przychody będą dwa razy większe, co związane jest ze wzrostem średniej ceny autobusu z 450 tys. do blisko 1 mln zł – tłumaczy Michał Śliżak.

Większe zyski i rosnące wymagania przyczyniają się do rozwoju badań. Solaris zatrudnia w Biurze Badań i Rozwoju 120 inżynierów, a Solbus zatrudnia 30 w dziale badawczo-rozwojowym. Solaris zatrudnia w Polsce ogółem 2300 osób; Solbus 200 osób.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej