Prowadzący śledztwo ustalili, że pewna firma amerykańska instruowała swych dealerów, by uzgadniali ceny od 2014 r. – powiedział dyrektor krajowej komisji planowania i rozwoju, zajmującej się także kontrolowaneim cen, Zhang Handong.
W obszernym wywiadzie dla dziennika w języku angielskim Zhang stwierdził, że nie należy doszukiwać się czegokolwiek w czasie ni w podmiocie tej kary. W publikacji nie było więcej szczegółów, komisja nie chciała komentować.
Wiadomość o karze pojawiła się w trudnym okresie dla stosunków USA z Chinami po zakwestionowaniu przez prezydenta-elekta długofalowej polityki amerykańskiej uznającej Tajwan za część Chin. Pekin utrzymuje, że Tajwan jest zbłąkaną prowincją Chin i nigdy nie zrezygnował z użycia siły dla odzyskania jej.
Chiny stając się największym na świecie rynkiem samochodowym nabrały istotnego znaczenia w strategii firm samochodowych, także amerykańskich gigantów General Motors i Ford. – Nic nie wiadomo nam o tej kwestii – stwierdził główny rzecznik Forda w Azji-Pacyfiku, Mark Truby.
– GM w pełni respektuje lokalne przepisy i regulacje, gdziekolwiek działamy. Nie komentujemy spekulacji środków przekazu – oświadczył GM.