Nissan: benzyna lepsza od Diesla

Nissan Motor opracował nowy silnik benzynowy, który jego zdaniem przyćmiewa najnowsze technologie wysokoprężne

Publikacja: 15.08.2016 12:51

Nissan Motor opracował nowy silnik benzynowy, który jego zdaniem przyćmiewa najnowsze technologie wy

Nissan Motor opracował nowy silnik benzynowy, który jego zdaniem przyćmiewa najnowsze technologie wysokoprężne

Foto: Bloomberg

W nowym silniku zastosowano technologię zmiennego sprężania, co zdaniem japońskich inżynierów pozwala w danej chwili na dobranie optymalnego stopnia sprężania mieszanki. To kluczowy czynnik decydujący o mocy i sprawności wszystkich silników benzynowych. Nowa technologia nadaje silnikowi sprawność silnika z turbodoładowaniem, a jego moc i spalanie są porównywalne z dzisiejszymi silnikami wysokoprężnymi i hybrydowymi. Dotychczas żadnemu procentowi nie udało się osiągnąć takiego poziomu sprawności.

Do prawdziwego przełomu technologicznego dochodzi w czasie, gdy skandal z emisjami Volkswagena zaszkodził opinii Diesla.

– Silniki Diesla to dziś gorący temat na świecie. Uważamy, że nasz nowy silnik benzynowy może z czasem zastąpić najbardziej zaawansowane dziś silniki wysokoprężne — powiedział Kinichi Tanuma, starszy rangą inżynier w Nissanie, kierujący działem projektowania produktów marki Infiniti.

— Każdy pracuje nad zmiennym stopniem sprężania i innymi technologiami, aby wydatnie zwiększyć oszczędność pracy silników benzynowych, przynajmniej na najbliższe 20 lat — ocenia dyrektor firmy doradczej IHS Automotive na Azję-Pacyfik, James Chao. — Zwiększenie sprawności paliwowej silników spalinowych ma zasadnicze znaczenie dla producentów. Nie wszyscy konsumenci zaakceptują przecież koncepcję samochodu na baterie. Jednak istnieją duże wyzwania: większy stopień skomplikowania i koszty, także kwestie związane z wibracją — dodał.

Nowe cacko, nie tylko dla Infiniti

Nowa jednostka napędowa o zmiennym stopniu sprężania, z doładowaniem Variable Compression-Turbo (VC-T) zostanie oficjalnie pokazana we wrześniu na salonie w Paryżu. Początkowo będzie instalowana w samochodach Infiniti w przyszłym roku — podali inżynierowie Nissana. Docelowo znajdzie się też w innych samochodach Nissana i możliwe, że w pojazdach partnera z sojuszu, Renaulta.

Czterocylidrowy silnik 2,0 z turbodoładowaniem zapewnia średnią oszczędność 27 proc. zużycia paliwa w porównaniu z V6 3,5 l, który zastąpi, przy porównywalnej mocy i momencie obrotowym. Nissan podaje, że dorównuje silnikom Diesla momentem obrotowym, co decyduje o przyspieszeniu.

Jednostka jest także tańsza od obecnie nowoczesnych silników wysokoprężnych z turbosprężarkami — poinformowali inżynierowie Nissana na briefingu w ośrodku techniczno-produktowym w Attsugi koło Tokio. Ich zdaniem, powinna również spełniać normy emisji tlenków azotu i innych gazów na niektórych rynkach bez konieczności instalowania kosztownych systemów kontroli.

Optymalny stopień sprężania

Stopień sprężania określa zakres redukowania mieszanki paliwa z powietrzem przed jej odpaleniem w cylindrze i zamianie na energię. Im jest wyższy, tym silnik pracuje sprawniej dając oszczędność paliwa, a przy turbodoładowaniu — większą moc. Projektanci silników brali przy ustalaniu stopnia sprężania dla silników benzynowych pod uwagę, czy ważniejszą jest ich moc, czy oszczędne spalanie.

Nissan wyjaśnił, że nowy silnik VC-T może wybierać optymalny stopień sprężania między 8:1 i 14:1. Zasadniczy segment silników benzynowych ma stopień między 8:1 i 10:1. Egzotyczne auta sportowe i wyścigowe mają 12:1 i więcej/.

– Uważamy, że VC-T może zastąpić albo stać się alternatywą dla niektórych dziś zaawansowanych silników Diesla — stwierdził inż. Tanuma i dodał, że dalsze oszczędności paliwa i osiągi nowej jednostki napędowej można uzyskać w konfiguracji hybrydowej — elektryczno-spalinowej. Nissan rozważa już taką opcję.

W nowym silniku zastosowano technologię zmiennego sprężania, co zdaniem japońskich inżynierów pozwala w danej chwili na dobranie optymalnego stopnia sprężania mieszanki. To kluczowy czynnik decydujący o mocy i sprawności wszystkich silników benzynowych. Nowa technologia nadaje silnikowi sprawność silnika z turbodoładowaniem, a jego moc i spalanie są porównywalne z dzisiejszymi silnikami wysokoprężnymi i hybrydowymi. Dotychczas żadnemu procentowi nie udało się osiągnąć takiego poziomu sprawności.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana