Nissan: benzyna lepsza od Diesla

Nissan Motor opracował nowy silnik benzynowy, który jego zdaniem przyćmiewa najnowsze technologie wysokoprężne

Publikacja: 15.08.2016 12:51

Nissan Motor opracował nowy silnik benzynowy, który jego zdaniem przyćmiewa najnowsze technologie wy

Nissan Motor opracował nowy silnik benzynowy, który jego zdaniem przyćmiewa najnowsze technologie wysokoprężne

Foto: Bloomberg

W nowym silniku zastosowano technologię zmiennego sprężania, co zdaniem japońskich inżynierów pozwala w danej chwili na dobranie optymalnego stopnia sprężania mieszanki. To kluczowy czynnik decydujący o mocy i sprawności wszystkich silników benzynowych. Nowa technologia nadaje silnikowi sprawność silnika z turbodoładowaniem, a jego moc i spalanie są porównywalne z dzisiejszymi silnikami wysokoprężnymi i hybrydowymi. Dotychczas żadnemu procentowi nie udało się osiągnąć takiego poziomu sprawności.

Do prawdziwego przełomu technologicznego dochodzi w czasie, gdy skandal z emisjami Volkswagena zaszkodził opinii Diesla.

– Silniki Diesla to dziś gorący temat na świecie. Uważamy, że nasz nowy silnik benzynowy może z czasem zastąpić najbardziej zaawansowane dziś silniki wysokoprężne — powiedział Kinichi Tanuma, starszy rangą inżynier w Nissanie, kierujący działem projektowania produktów marki Infiniti.

— Każdy pracuje nad zmiennym stopniem sprężania i innymi technologiami, aby wydatnie zwiększyć oszczędność pracy silników benzynowych, przynajmniej na najbliższe 20 lat — ocenia dyrektor firmy doradczej IHS Automotive na Azję-Pacyfik, James Chao. — Zwiększenie sprawności paliwowej silników spalinowych ma zasadnicze znaczenie dla producentów. Nie wszyscy konsumenci zaakceptują przecież koncepcję samochodu na baterie. Jednak istnieją duże wyzwania: większy stopień skomplikowania i koszty, także kwestie związane z wibracją — dodał.

Nowe cacko, nie tylko dla Infiniti

Nowa jednostka napędowa o zmiennym stopniu sprężania, z doładowaniem Variable Compression-Turbo (VC-T) zostanie oficjalnie pokazana we wrześniu na salonie w Paryżu. Początkowo będzie instalowana w samochodach Infiniti w przyszłym roku — podali inżynierowie Nissana. Docelowo znajdzie się też w innych samochodach Nissana i możliwe, że w pojazdach partnera z sojuszu, Renaulta.

Czterocylidrowy silnik 2,0 z turbodoładowaniem zapewnia średnią oszczędność 27 proc. zużycia paliwa w porównaniu z V6 3,5 l, który zastąpi, przy porównywalnej mocy i momencie obrotowym. Nissan podaje, że dorównuje silnikom Diesla momentem obrotowym, co decyduje o przyspieszeniu.

Jednostka jest także tańsza od obecnie nowoczesnych silników wysokoprężnych z turbosprężarkami — poinformowali inżynierowie Nissana na briefingu w ośrodku techniczno-produktowym w Attsugi koło Tokio. Ich zdaniem, powinna również spełniać normy emisji tlenków azotu i innych gazów na niektórych rynkach bez konieczności instalowania kosztownych systemów kontroli.

Optymalny stopień sprężania

Stopień sprężania określa zakres redukowania mieszanki paliwa z powietrzem przed jej odpaleniem w cylindrze i zamianie na energię. Im jest wyższy, tym silnik pracuje sprawniej dając oszczędność paliwa, a przy turbodoładowaniu — większą moc. Projektanci silników brali przy ustalaniu stopnia sprężania dla silników benzynowych pod uwagę, czy ważniejszą jest ich moc, czy oszczędne spalanie.

Nissan wyjaśnił, że nowy silnik VC-T może wybierać optymalny stopień sprężania między 8:1 i 14:1. Zasadniczy segment silników benzynowych ma stopień między 8:1 i 10:1. Egzotyczne auta sportowe i wyścigowe mają 12:1 i więcej/.

– Uważamy, że VC-T może zastąpić albo stać się alternatywą dla niektórych dziś zaawansowanych silników Diesla — stwierdził inż. Tanuma i dodał, że dalsze oszczędności paliwa i osiągi nowej jednostki napędowej można uzyskać w konfiguracji hybrydowej — elektryczno-spalinowej. Nissan rozważa już taką opcję.

W nowym silniku zastosowano technologię zmiennego sprężania, co zdaniem japońskich inżynierów pozwala w danej chwili na dobranie optymalnego stopnia sprężania mieszanki. To kluczowy czynnik decydujący o mocy i sprawności wszystkich silników benzynowych. Nowa technologia nadaje silnikowi sprawność silnika z turbodoładowaniem, a jego moc i spalanie są porównywalne z dzisiejszymi silnikami wysokoprężnymi i hybrydowymi. Dotychczas żadnemu procentowi nie udało się osiągnąć takiego poziomu sprawności.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska