Rosja: Putin próbuje napędzić sprzedaż aut

Sprzedaż samochodów osobowych w Rosji spadłaby o kolejne 30-40 procent, gdyby nie było wsparcia państwa – powiedział prezydent Władimir Putin.

Publikacja: 13.11.2016 16:30

Rosja: Putin próbuje napędzić sprzedaż aut

Foto: Pixabay

-To wsparcie będzie kontynuowane w 2017 roku i wtedy rynek powinien się ustabilizować – dodał.

– Udało nam się nie tylko wybronić samą produkcję samochodów, ale nawet w przypadku ciężarówek i autobusów zanotowano niewielki wzrost produkcji – mówił Putin cytowany przez agencję Interfax. Prezydent uchylił się jednak od odpowiedzi na pytania, jaką kwotą ma zostać wsparta branża w najbliższej przyszłości. Nieoficjalnie wiadomo, że ma ona być o ok. 20 proc. większa niż w 2016.

Sprzedaż samochodów osobowych na rynku rosyjskim spada od 4 lat. Główne powody, to zubożenie społeczeństwa, spadek kursu rubla i słabnąca gospodarka. Jak ujawnił jednak prezydent podczas wizyty w fabryce w Jarosławlu , którą odwiedził wspólnie z ministrem przemysłu Denisem Manturowem, tylko w tym roku państwo rosyjskie dopłaci do funkcjonowania branży motoryzacyjnej 65 mld rubli (990 mln dol.) Z tej kwoty 50 mld, to środki przeznaczone na ten cel w roku 2016 oraz niewykorzystane fundusze z roku 2015.

W przyszłości to wsparcie ma być jeszcze wyższe.

Ministerstwo Przemysłu zapowiada jednak bliskie zakończenie programu „gotówka za złom”, czyli dopłat rządowych do kupna nowych aut, które zastąpią stare złomowane pojazdy. Dzięki temu programowi w październiku 2016 sprzedaż nowych samochodów spadła jedynie o 2,6 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2015, co uznano jako sygnał,że ten spadek powinien powoli zaczynać zmieniać się we wzrost.

Ale rosyjskie lobby motoryzacyjne Stowarzyszenie Europejskiego Biznesu (AEB) jest zdania, że nawet w 2017 roku jeszcze nie ma co marzyć o stabilizacji. A tym bardziej,jeśli dopłaty do złomowania rzeczywiście mają zniknąć.

W Rosji w październiku sprzedano 126,6 tys. samochodów osobowych i zdaniem Joerga Schreibera prezesa AEB taki wynik nie byłby możliwy, gdyby nie wsparcie władz. – To jednak nie jest tak całkiem źle – mówił Schreiber – i mam nadzieję,że do końca roku wynik poprawi się jeszcze. Jednocześnie AEB obniżyło tegoroczną prognozę sprzedaży z 1,53 mln do 1,44 mln, czyli spadek za cały ten rok ma wynieść ok 10 proc. Liczba sprzedanych aut w okresie styczeń-październik 2016 wyniosła 1,14 mln, czyli była niższa o 13 proc., niż w 2015 roku.

Nadal na rosyjskim rynku najlepiej sprzedają się Lady, a szczególnie dwa modele – limuzyna Vesta i crossover XRay. Ta marka zanotowała 13 procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2015. Kolejną rosnącą marką jest 2. na tym rynku koreańska Kia ( 4 proc. wzrostu) oraz jej siostrzana marka – Hyundai, która nie notuje spadku sprzedaży. Renault (4. w rankingu) może poszczycić się wzrostem o 2 proc. Najszybciej rośnie sprzedaż 5. pod względem udziału w rynku Toyoty – o 16 proc. w 2015.

Volkswagen zanotował 1- procentowy wzrost popytu, Skoda sprzedała w 2016 tyle, co rok wcześniej. Najbardziej ucierpiały Ford (spadek o 8 proc.) i Chevrolet, który zamknął fabrykę w St Petersburgu (spadek o 30 proc.).

-To wsparcie będzie kontynuowane w 2017 roku i wtedy rynek powinien się ustabilizować – dodał.

– Udało nam się nie tylko wybronić samą produkcję samochodów, ale nawet w przypadku ciężarówek i autobusów zanotowano niewielki wzrost produkcji – mówił Putin cytowany przez agencję Interfax. Prezydent uchylił się jednak od odpowiedzi na pytania, jaką kwotą ma zostać wsparta branża w najbliższej przyszłości. Nieoficjalnie wiadomo, że ma ona być o ok. 20 proc. większa niż w 2016.

Pozostało 84% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką