FCA: rośnie zysk ale i koszty nadzwyczajne

Fiat Chrysler Automobiles zwiększył w III kwartale o 35 proc. zysk operacyjny, ale musiał dokonać dużego odpisu na akcję naprawczą w Ameryce Płn. i na skutki eksplozji w Tiencinie, co zaszkodziło jego akcjom

Publikacja: 29.10.2015 11:13

Siódma na świecie grupa samochodowa pod względem wielkości wypracowała zysk EBITDA 1,3 mld euro wobec 968 mln rok wcześniej i spodziewanych 1,18 mld euro przez analityków. Firma notowana w Nowym Jorku i Mediolanie poinformowała jednak o dokonaniu odpisów nadzwyczajnych na 943 mln euro, w tym 761 mln euro na akcję naprawczą w Ameryce Płn. oraz 142 mln euro na likwidację skutków zniszczeń w chińskim porcie Tiencin (ta ostatnia suma ma być zwrócona przez towarzystwa ubezpieczeniowe). To spowodowało spadek cen jej akcji w połowie sesji w Mediolanie o 4,35 proc.

Po uwzględnieniu tego jednorazowego odpisu firma poniosła kwartalną stratę netto 299 mln euro po zysku 188 mln przed rokiem.

Łączne obroty wzrosły o 17 proc. do 27,5 mld euro, w Ameryce Płn. (64 proc. całości) poprawa wyniosła 35 proc. dzięki dobremu miksowi oferty i korzystnemu kursowi dolara, bo dostawy pojazdów zwiększyły się o 12 proc. do 685 tys. sztuk. W Europie (Afryce i na Bliskim Wschodzie) firma zwiększyła dostawy o 15 proc. do 250 tys. pojazdów dzięki popularności Fiata 500X i Jeepa Renegade, co pozwoliło poprawić obroty o 4 proc. do 4,6 mld euro. FCA pogorszyła wyniki o 15 proc. w Ameryce Łacińskiej i w Azji w dużej części z powodu zablokowania samochodów porcie Tiencin.

Dług netto z działalności przemysłowej na 30 września zmalał do 7,8 mld z 8 mld trzy miesiące wcześniej. Grupa poprawiła marżę operacyjną w Ameryce Płn. z 4 do 6,7 proc., ale nadal daleko jej do poziomu rywali z Detroit — General Motors, który ma 11,8 proc. i Forda z 11,3 proc. Prezes Sergio Marchionne obiecał zlikwidować tę różnicę do obu rywali do 2018 r.

W całym roku Fiat Chrysler zakłada obroty ponad 110 mld euro, zysk operacyjny 4,5 mld, dostawę 4,8 mln pojazdów i zmniejszenie długu przemysłowego o miliard euro do 6,6-7,1 mld euro.

Będący jeszcze w FCA Ferrari poprawił w kwartale zysk EBITDA o 22 proc. do 213 mln euro i obroty o 9 proc. do 723 mln dzięki zwiększeniu dostaw o 21 proc do 1949 aut. W całym roku Ferrari planuje zysk EBITDA 725-745 mln euro, dług netto 2 mld i dostawę 7700 aut.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne