FCA: rośnie zysk ale i koszty nadzwyczajne

Fiat Chrysler Automobiles zwiększył w III kwartale o 35 proc. zysk operacyjny, ale musiał dokonać dużego odpisu na akcję naprawczą w Ameryce Płn. i na skutki eksplozji w Tiencinie, co zaszkodziło jego akcjom

Publikacja: 29.10.2015 11:13

Siódma na świecie grupa samochodowa pod względem wielkości wypracowała zysk EBITDA 1,3 mld euro wobec 968 mln rok wcześniej i spodziewanych 1,18 mld euro przez analityków. Firma notowana w Nowym Jorku i Mediolanie poinformowała jednak o dokonaniu odpisów nadzwyczajnych na 943 mln euro, w tym 761 mln euro na akcję naprawczą w Ameryce Płn. oraz 142 mln euro na likwidację skutków zniszczeń w chińskim porcie Tiencin (ta ostatnia suma ma być zwrócona przez towarzystwa ubezpieczeniowe). To spowodowało spadek cen jej akcji w połowie sesji w Mediolanie o 4,35 proc.

Po uwzględnieniu tego jednorazowego odpisu firma poniosła kwartalną stratę netto 299 mln euro po zysku 188 mln przed rokiem.

Łączne obroty wzrosły o 17 proc. do 27,5 mld euro, w Ameryce Płn. (64 proc. całości) poprawa wyniosła 35 proc. dzięki dobremu miksowi oferty i korzystnemu kursowi dolara, bo dostawy pojazdów zwiększyły się o 12 proc. do 685 tys. sztuk. W Europie (Afryce i na Bliskim Wschodzie) firma zwiększyła dostawy o 15 proc. do 250 tys. pojazdów dzięki popularności Fiata 500X i Jeepa Renegade, co pozwoliło poprawić obroty o 4 proc. do 4,6 mld euro. FCA pogorszyła wyniki o 15 proc. w Ameryce Łacińskiej i w Azji w dużej części z powodu zablokowania samochodów porcie Tiencin.

Dług netto z działalności przemysłowej na 30 września zmalał do 7,8 mld z 8 mld trzy miesiące wcześniej. Grupa poprawiła marżę operacyjną w Ameryce Płn. z 4 do 6,7 proc., ale nadal daleko jej do poziomu rywali z Detroit — General Motors, który ma 11,8 proc. i Forda z 11,3 proc. Prezes Sergio Marchionne obiecał zlikwidować tę różnicę do obu rywali do 2018 r.

W całym roku Fiat Chrysler zakłada obroty ponad 110 mld euro, zysk operacyjny 4,5 mld, dostawę 4,8 mln pojazdów i zmniejszenie długu przemysłowego o miliard euro do 6,6-7,1 mld euro.

Będący jeszcze w FCA Ferrari poprawił w kwartale zysk EBITDA o 22 proc. do 213 mln euro i obroty o 9 proc. do 723 mln dzięki zwiększeniu dostaw o 21 proc do 1949 aut. W całym roku Ferrari planuje zysk EBITDA 725-745 mln euro, dług netto 2 mld i dostawę 7700 aut.

Siódma na świecie grupa samochodowa pod względem wielkości wypracowała zysk EBITDA 1,3 mld euro wobec 968 mln rok wcześniej i spodziewanych 1,18 mld euro przez analityków. Firma notowana w Nowym Jorku i Mediolanie poinformowała jednak o dokonaniu odpisów nadzwyczajnych na 943 mln euro, w tym 761 mln euro na akcję naprawczą w Ameryce Płn. oraz 142 mln euro na likwidację skutków zniszczeń w chińskim porcie Tiencin (ta ostatnia suma ma być zwrócona przez towarzystwa ubezpieczeniowe). To spowodowało spadek cen jej akcji w połowie sesji w Mediolanie o 4,35 proc.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana