GM sprzeda Chińczykom fabrykę w Indiach

Filia największej chińskiej grupy samochodowej SAIC Motor zamierza odkupić od General Motors pewne aktywa produkcyjne w Indiach — podał w Delhi urząd konkurencji

Publikacja: 08.01.2017 13:08

GM sprzeda Chińczykom fabrykę w Indiach

Foto: Bloomberg

Aktywa dające chińskiej grupie maleńki przyczółek na indyjskim rynku zostaną przejęte przez miejscową filię SAIC, która ma dopiero powstać — wynika z dokumentacji złożonej w urzędzie konkurencji. W ramach obocznej umowy General Motors kupiłby od SAIC 9,2 proc. udziałów w SAIC General Motors Investment, spółce j. v. zawiązanej w 2009 r. dla zwiększenia obecności koncernu w takich wschodzących rynkach jak Indie — wynika z innego dokumentu.

GM wyjaśnił po pytaniach dziennikarzy, że rozmowy z SAIC o sprzedaniu Halo!, zakładu w stanie Gudżarat, postępują, a obie strony pracują nad uzyskaniem niezbędnych zezwoleń. „Podzielimy się postępami w odpowiednim czasie” — dodał GM.

Nie było od razu zrozumiałe, czy obie umowy mają być zamianą aktywami, czy też umawiające się strony będą płacić za kupno aktywów. Osoby znające sprawę informowały w kwietniu, że chińska grupa prowadziła rozmowy o kupnie zakładu GM w Gudżaracie i zastanawiała się nad modelami, jakie zaczęłaby produkować w Indiach.

Koncern z USA podał w 2015 r., że planuje zakończenie do połowy 2016 r. produkcji w jednej z 2 fabryk w Indiach i skupienie całej działalności w jednej. Zakład Halo! może wypuszczać do 110 tys. samochodów rocznie. GM ma drugą fabrykę w Talegaon w stanie Maharasztra o mocy produkowania 170 tys. pojazdów rocznie.

Firmy zagraniczne: GM, Volskwagen i Ford maja trudności ze zwiększeniem sprzedaży w Indiach, które do 2020 r. będą trzecim rynkiem motoryzacji na świecie, teraz zwiększają eksport z tego kraju wykorzystując nadwyżkę mocy. Spadek sprzedaży i działania represyjne władz wobec samochodów z dieslami zmusiły GM do zmiany planów we Indiach.

W lipcu koncern ogłosił, że zmienia ocenę planowanej inwestycji miliarda dolarów w Indiach i wstrzymał wszelkie działania mające wprowadzić w tym kraju nową płytę podłogową, która pozwoliłaby mu skuteczniej konkurować z rynkowym liderem Suzuki Maruti. Od kwietnia do listopada sprzedaż samochodów GM w Indiach zmalała o 19 proc. do 17 868, podczas gdy w tym samym okresie rynek samochodów osobowych zwiększył się o 10 proc.

Aktywa dające chińskiej grupie maleńki przyczółek na indyjskim rynku zostaną przejęte przez miejscową filię SAIC, która ma dopiero powstać — wynika z dokumentacji złożonej w urzędzie konkurencji. W ramach obocznej umowy General Motors kupiłby od SAIC 9,2 proc. udziałów w SAIC General Motors Investment, spółce j. v. zawiązanej w 2009 r. dla zwiększenia obecności koncernu w takich wschodzących rynkach jak Indie — wynika z innego dokumentu.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana