Naukowcy-hakerzy przejęli zdalnie kontrolę nad autami Chryslera

Niektóre modele samochodów Chryslera mogą być w całości przejęte i kontrolowane przez hakerów. Konsekwencje mogą być katastrofalne.

Publikacja: 22.07.2015 07:20

Naukowcy-hakerzy przejęli zdalnie kontrolę nad autami Chryslera

Foto: Bloomberg

W autach można zdalnie wyłączyć układ hamulcowy, wyłączyć silnik, ściągnąć go z drogi oraz uszkodzić system elektroniczny.

Dwóch naukowców, Charlie Miller oraz Chris Valasek, przedstawiło wyniki swoich badań magazynowi „Wired” oraz telewizji CNN. Problem niewystarczających zabezpieczeń dotyczy naszpikowanych elektroniką modeli Jeep Cherokees, Chrysler 200, czy Dodge Ram. Chodzi o roczniki 2013 i młodsze wyposażone w serwis Uconnect łączący samochody z systemem telefonii bezprzewodowej Sprint.

„W tej chwili mogę przejąć kontrolę nad każdym autem [Chryslera] w Stanach Zjednoczonych, jeśli jest on podłączony do sieci Sprint” – tłumaczył Miller reporterowi, który prowadził zaatakowane auto podczas demonstracji. Hakerzy-naukowcy zastrzegają się, że podobne problemy mogą mieć także samochody innych producentów np. Forda, czy General Motors, których po prostu nie poddano jeszcze badaniom. Mały zespół nie posiada bowiem środków na kupno samochodów i poddawanie ich różnym testom.

Reakcja Chryslera była bardzo szybka – producent zaoferował klientom uaktualnione bezpieczne oprogramowanie, które będzie można zainstalować podczas wizyt w licencjonowanych stacjach obsługi. Koncern nie opublikował jednak oficjalnego wezwania do naprawy ani ostrzeżenia dla kierowców przed potencjalnym niebezpieczeństwem.

Miller i Valasek poinformowali, że wyniki badań przedstawili Chryslerowi jeszcze w październiku ubr., dzięki czemu producent mógł opracować uaktualnioną wersję oprogramowania. W przyszłym miesiącu mają pokazać w jaki dokładnie sposób włamali się do sytemu auta i przejęli kontrolę nad kluczowymi układami pojazdu.

W odpowiedzi na potencjalne zagrożenie, dwóch senatorów Edward Markey oraz Richard Blumenthal zgłosiło już w Kongresie projekt Security and Privacy in Your Car Act – legislacji zobowiązującej do opracowania ogólnokrajowych standardów systemów elektronicznych stosowanych w pojazdach.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

W autach można zdalnie wyłączyć układ hamulcowy, wyłączyć silnik, ściągnąć go z drogi oraz uszkodzić system elektroniczny.

Dwóch naukowców, Charlie Miller oraz Chris Valasek, przedstawiło wyniki swoich badań magazynowi „Wired” oraz telewizji CNN. Problem niewystarczających zabezpieczeń dotyczy naszpikowanych elektroniką modeli Jeep Cherokees, Chrysler 200, czy Dodge Ram. Chodzi o roczniki 2013 i młodsze wyposażone w serwis Uconnect łączący samochody z systemem telefonii bezprzewodowej Sprint.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką