USA
GM Ford i Toyota, trójka największych producentów w tym kraju podała o zmniejszeniu sprzedaży w kwietniu, co jest nowa oznaką zwolnienia tempa na rynku po długim okresie wzrostu. Cały rynek zmalał o 4,7 proc. do 1,43 mln, dając w ujęciu rocznym 16,88 mln — według danych Autodata.
GM zmniejszył sprzedaż o 6 proc. do 244 406 sztuk, ale zaznaczył jednocześnie, że segmenty krzyżówek i furgonetek (pickup truck) notują silny wzrost. Te dwa segmenty są od kilku lat główną siłą napędową całego rynku.
Sprzedaż wszystkich nowych pojazdów doszła w 2016 r do rekordowego poziomu 17,55 mln, ale popyt konsumencki zmalał w tym roku i większość firm zwiększyła rabaty, aby ograniczyć zapasy gotowych wyrobów.
Średni rabat w kwietniu zwiększył się o 11 proc. i wynosił 3903 dolary na auto, a średnia cena sprzedaży wynosiła 25 516 dolarów, podobnie jak rok temu. Furgonetki były jedynym segmentem, w którym zachęty zmalały o 6 proc. do 3276 dolarów, a klienci płacili średnio po 31 438 dolarów za pojazd, o 1 proc. więcej niż przed rokiem.
GM wyjaśnił, że średnia cena jego pojazdów wzrosła w I kwartale, a średni rabat stanowił 11,7 proc. ceny sprzedaży. Mimo tego w końcu kwietnia koncern miał na placu gotowe pojazdy na 100 dni handlowe, podczas gdy w końcu grudnia na 70 dni. Koncern chce zmniejszyć je do końca roku, ale takim zapewnieniem nie uspokoił analityków.