W?Polsce duże modele w?klasie Premium sprzedają się wyłącznie z?napędem na wszystkie koła. Dotyczy to nie tylko SUV, ale i?limuzyn. Jednym z?popularniejszych rozwiązań jest Quattro oferowane przez Audi od 1980 roku. Od tamtej pory marka sprzedała 7 mln samochodów z?napędem na wszystkie koła.
Klienci cenią sobie wyższe bezpieczeństwo oferowane przez modele Quattro. Niezależnie od warunków taki pojazd na każdej nawierzchni zachowuje się stabilniej od modelu z?napędem na jedną oś. Sekret przyczepności wynika z?rozdziału mocy i?momentu obrotowego na cztery koła, a?nie tylko na dwa. Mniejsza siła napędowa oznacza mniejsze ryzyko poślizgu, nic zatem dziwnego, że w?blisko co drugim audi jest stosowane to rozwiązanie. Marka, poza najmniejszym A1, oferuje każdy model z?napędem Quattro.
Historia
Wszystko zaczęło się od powołania w?1975 roku Ferdinanda Piecha na stanowisko członka zarządu. Piech miał wówczas 39 lat, doświadczenie zdobyte w?Porsche i?trzy lata pracy na stanowisku szefa działu rozwoju Audi.
Szybko pozyskał wewnątrz firmy zaufane grono młodych konstruktorów, którzy przedstawili mu prace prowadzone nad audi 50 z?silnikiem Polo i?terenowym volkswagenem lltis oferowanym różnym armiom NATO. Szczególne wrażenie podczas zimowych jazd testowych wywarł samochód terenowy. Pomimo słabego silnika o?mocy 75 KM pokonał na śniegu i?lodzie prototyp znacznie mocniejszego audi 200.
W?lutym 1977 roku konstruktor zawieszenia Jorgen Bensinger wpadł na pomysł, aby w?samochodzie osobowym połączyć napęd z?modelu Iltis (a?więc na cztery koła) z?silniejszym silnikiem.