Na cztery łapy

Na śliskich nawierzchniach większe bezpieczeństwo zapewnia napęd na wszystkie koła niż tylko na jedną oś.

Publikacja: 21.09.2015 15:32

Finansowanie z dużą wartością wykupu pozwala klientowi na płacenia atrakcyjnych  rat miesięcznych

Finansowanie z dużą wartością wykupu pozwala klientowi na płacenia atrakcyjnych rat miesięcznych

Foto: Audi

W?Polsce duże modele w?klasie Premium sprzedają się wyłącznie z?napędem na wszystkie koła. Dotyczy to nie tylko SUV, ale i?limuzyn. Jednym z?popularniejszych rozwiązań jest Quattro oferowane przez Audi od 1980 roku. Od tamtej pory marka sprzedała 7 mln samochodów z?napędem na wszystkie koła.

Klienci cenią sobie wyższe bezpieczeństwo oferowane przez modele Quattro. Niezależnie od warunków taki pojazd na każdej nawierzchni zachowuje się stabilniej od modelu z?napędem na jedną oś. Sekret przyczepności wynika z?rozdziału mocy i?momentu obrotowego na cztery koła, a?nie tylko na dwa. Mniejsza siła napędowa oznacza mniejsze ryzyko poślizgu, nic zatem dziwnego, że w?blisko co drugim audi jest stosowane to rozwiązanie. Marka, poza najmniejszym A1, oferuje każdy model z?napędem Quattro.

Historia

Wszystko zaczęło się od powołania w?1975 roku Ferdinanda Piecha na stanowisko członka zarządu. Piech miał wówczas 39 lat, doświadczenie zdobyte w?Porsche i?trzy lata pracy na stanowisku szefa działu rozwoju Audi.

Szybko pozyskał wewnątrz firmy zaufane grono młodych konstruktorów, którzy przedstawili mu prace prowadzone nad audi 50 z?silnikiem Polo i?terenowym volkswagenem lltis oferowanym różnym armiom NATO. Szczególne wrażenie podczas zimowych jazd testowych wywarł samochód terenowy. Pomimo słabego silnika o?mocy 75 KM pokonał na śniegu i?lodzie prototyp znacznie mocniejszego audi 200.

W?lutym 1977 roku konstruktor zawieszenia Jorgen Bensinger wpadł na pomysł, aby w?samochodzie osobowym połączyć napęd z?modelu Iltis (a?więc na cztery koła) z?silniejszym silnikiem.

Projekt ruszył bez wsparcia ze strony koncernu, bez budżetu i?bez „zlecenia konstrukcyjnego”, które w?dużym zakładzie potrzebne jest na wykonanie nawet drobiazgu. Podstawowe założenia projektu brzmiały następująco: przydatność do jazd długodystansowych, karoseria typu coupé, napęd na wszystkie koła, silnik z?turbodoładowaniem. Bezpośrednio zaangażowanych było około dziesięciu osób, które zapewniały wsparcie ze strony poszczególnych działów. Ojcami projektu byli: Jorg Bensinger – inicjator, Ferdinand Piech – patron oraz szef i?Walter Treser – kierownik działu projektowego.

Samochód otrzymał kryptonim Audi 80, ale system napędu potrzebował nazwy. Zaproponowano Carat i?Quattro. Carat to skrót od słów Coupe All Rad Antrieb Turbo. Walter Treser, autor nazwy Quattro, dowiedział się o?tej propozycji i?sprawdził, że istnieją już zaliczane do najtańszych perfumy o?tej samej nazwie. Postarał się o?jedną buteleczkę perfum i?gdy podczas posiedzenia wymieniono nazwę Carat, wyjął ją i?napomknął, że nie można nazwać produktu, który ma podbić świat, tak samo jak tandetne perfumy. W?marcu 1980 roku podczas Salonu w?Genewie Audi Quattro został przedstawiony mediom.

Sport

Od samego początku projektanci i?konstruktorzy byli zgodni, że nowy samochód należy zaprezentować na arenie sportowej. Szybką i?bezpośrednią konfrontację z?konkurencją mogły zapewnić jedynie Mistrzostwa Świata w?rajdach samochodowych w?1981 roku.

Gdy zapadła decyzja o?konieczności skompletowania zespołu rajdowego, w?pierwszej kolejności zwrócono się do Fina – Hannu Mikkola. Był to najbardziej utytułowany kierowca, nie tylko w?sezonie 1979, lecz także w?całym dziesięcioleciu. Po jazdach testowych bez wahania przyjął on propozycję Audi. Drugim kierowcą została Michéle Mouton, najszybsza kobieta na czterech kółkach.

Jesienią 1981 roku zdarzyła się rzecz niewiarygodna: Michéle Mouton jako pierwsza kobieta w?historii sportu samochodowego wygrała wyścig w?San Remo w?ramach mistrzostw świata.

Była to najlepsza reklama dla systemu quattro, dowód dla sceptycznych, którzy odtąd mieli pewność, że „nawet kobieta, mając do dyspozycji samochód z?takim napędem, może bez trudu wygrywać”.

W?sezonie 1983 tytuł mistrza świata zdobył na Audi Quattro Hannu Mikkola. Jego samochód wyposażono w?mocny, 360-konny silnik, dzięki któremu prędkość 100 km/h można było osiągnąć zaledwie w?4,2 sekundy.

Aby ostatecznie udowodnić wyższość napędu quattro, trzeba teraz było zwerbować do drużyny wyścigowej najlepszego kierowcę, Waltera Rohla. Po długich pertraktacjach umowa została podpisana.

Cztery miesiące później pomysł napędu na cztery koła zaakceptowały i?zaczęły wdrażać pozostałe koncerny. Ferdynand Piech zauważył, że tylko pociągnięcie za sobą konkurencji zapewni sukces quattro. W?przeciwnym razie stały napęd na cztery koła stałby się tylko technicznym epizodem.

W?miarę upływu lat stawało się jasne, że w?sporcie samochodowym walory quattro coraz częściej przyczyniały się do zwycięstwa. W?1990 roku Hans Joachim Stuck i?Frank Biela wygrali  DTM na Audi V8 quattro. Biela zwyciężył również w?1993 roku na Audi 80 quattro, był trzeci na mecie w?Niemczech w?1995 roku i?wygrał światowy finał w?Le Castellet.

W?następnym roku zespół Audi brał udział w?wyścigach w?siedmiu krajach i?wszędzie, pod koniec sezonu, jego kierowcy zajmowali pierwsze miejsca. W?cztery lata kierowcy Audi Quattro wygrali 72 razy na 197 startów w?różnego rodzaju wyścigach w?klasie samochodów dwulitrowych.

Z?wiedzy, jaką zdobyli inżynierowie Audi przy wyścigach sportowych, może skorzystać każdy kierowca. Napęd na cztery koła w?samochodach seryjnej produkcji zasadniczo niczym nie różni się od układu stosowanego w?samochodach rajdowych i?wyścigowych.

Pod znakiem gekona

Symbolem napędu Quattro jest gekon malajski, który sprawnie porusza się po mokrym lesie tropikalnym

Michał Dyc, dyrektor sprzedaży detalicznej Volkswagen Bank

Dzięki elastycznej ofercie finansowania zakup samochodów Audi jeszcze nigdy nie był tak komfortowy i?prosty. Audi Perfect Lease to idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców chcących używać dobrze wyposażonego i?przede wszystkim nowego samochodu za rozsądną cenę. W?Audi Perfect Lease przedsiębiorca decyduje nie tylko o?tym, ile i?jak długo chce spłacać raty, ale i?ma możliwość częstej wymiany samochodu na nowy: wystarczy po 3 latach zwrócić auto do dilera i?wybrać nowy model w?ramach kolejnej umowy. Dzięki takiej opcji można swobodnie wybrać wszystkie parametry i?wyposażenie swojego Audi, nie przejmując się odsprzedażą pojazdu po okresie użytkowania. Możliwość oddania samochodu gwarantują Volkswagen Bank i?Volkswagen Leasing.

W?dodatku obliczenie miesięcznej raty netto w?Audi Perfect Lease jest bardzo łatwe: wyniesie ona 1 procent ceny samochodu brutto, dla najczęściej wybieranych przez klientów parametrów, czyli okresu leasingu 36 miesięcy, niskiej opłaty wstępnej wynoszącej 10 procent i?rocznego limitu przebiegu do 30 000 km. Dla przykładu, Audi Q7 3.0 TDI z?legendarnym napędem quattro i?mocą 272 KM o?wartości 306 900 zł brutto jest dostępny z?ratą 3069 zł netto miesięcznie.

W?Polsce duże modele w?klasie Premium sprzedają się wyłącznie z?napędem na wszystkie koła. Dotyczy to nie tylko SUV, ale i?limuzyn. Jednym z?popularniejszych rozwiązań jest Quattro oferowane przez Audi od 1980 roku. Od tamtej pory marka sprzedała 7 mln samochodów z?napędem na wszystkie koła.

Klienci cenią sobie wyższe bezpieczeństwo oferowane przez modele Quattro. Niezależnie od warunków taki pojazd na każdej nawierzchni zachowuje się stabilniej od modelu z?napędem na jedną oś. Sekret przyczepności wynika z?rozdziału mocy i?momentu obrotowego na cztery koła, a?nie tylko na dwa. Mniejsza siła napędowa oznacza mniejsze ryzyko poślizgu, nic zatem dziwnego, że w?blisko co drugim audi jest stosowane to rozwiązanie. Marka, poza najmniejszym A1, oferuje każdy model z?napędem Quattro.

Pozostało 87% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana