Mimo Dieselgate VW wyprzedził Toyotę

Kolejne przestoje w Japonii z różnych przyczyn sprawiły, że Toyota zmniejszyła w I półroczu sprzedaż na świecie i dała się wyprzedzić grupie Volkswagena mimo skandalu z emisjami

Publikacja: 31.07.2016 13:43

Mimo Dieselgate VW wyprzedził Toyotę

Foto: Bloomberg

Japońska grupa z markami Toyota, Lexus i Daihatsu zmniejszyła na świecie sprzedaż o 0,6 proc. do 4,992 mln samochodów z 5,021 mln rok wcześniej. Grupa VW dostarczyła w tym samym czasie 5,1156 mln sztuk, o 1,5 proc. więcej.

Toyota była liderem przez kolejne 4 lata do 2015 r., ale w tym roku jej produkcja w Japonii ucierpiała z powodu kwietniowego trzęsienia ziemi, które uszkodziło zakład głównego dostawcy, co wstrzymało linie montażowe na kilka tygodni w całym kraju. Wcześniej w lutym doszło do eksplozji w hucie dostarczającej elementów, co spowodowało tygodniową przerwę. Tylko w czerwcu sprzedaż aut Toyoty (Camry, Corolla, Prius) zmalała o 1,1 proc. do 881 tys.

Grupa VW nie odczuła dotąd mocno skutków Dieselgate; sprzedaż marki VW masowego rynku zmalała wprawdzie, ale popyt na auta Skody i luksusowe Audi i Porsche pokrył to z naddatkiem. Największa grupa w Europie spodziewa się w całym roku lekkiego przekroczenia 9,93 mln sztuk z 2015 r., bo popyt w Chinach i Europie Zachodniej przeważy nad spadkiem w obu Amerykach i w Rosji — powiedział szef pionu sprzedaży, Fred Kappler.

Grapa podtrzymała prognozy wyników w 2016 r., przewiduje, że obroty zmaleją o 5 proc. z powodu słabego popytu w Ameryce Płd. i w Rosji i na skutek wahań kursów walut. Marża operacyjna wyniesie 5-6 proc. wobec 6 proc. w 2015 r., po korekcie po elementy nadzwyczajne.

Grupa nie odczuła dotąd skutków Brexitu na sprzedaż na Wyspach i w Europie. Nie ma w najbliższych planach podwyższania cen, aby wyrównać straty z deprecjacji funta, może jednak to zrobić, jeśli niski kurs utrzyma się. — Zobaczymy, jak potoczy się funt szterling i co zrobią konkurenci — dodał Kappler.

Skandal z emisjami zaszkodził reputacji firmy i wywołał mnóstwo pozwów sądowych., ale grupa utrzymała poziom sprzedaży oferując rabaty kupującym w Stanach i w innych krajach przestawiając się jednocześnie na auta elektryczne i usługi transportowe.

Marka VW mocno traci

Volkswagen podał o zmniejszeniu w II kwartale zysku operacyjnego o 12 proc. do 808 mln euro głównego działu samochodów osobowych z 914 mln rok wcześniej, bo wydatki związane ze skandalem z emisjami i mniejsza sprzedaż były większe od cięć kosztów. To dało głównej marce marżę zysku 2,9 proc., o 0,3 proc lepiej niż w I kwartale, ale mniej wobec 3,3 proc. w ubiegłym roku, i znacznie gorzej od rywali: Toyoty, PSA i Renaulta.

Na główną markę przypadło w kwartale 1,5 mld euro kosztów z łącznej sumy 2,2 mld dodatkowych odpisów na skandal z emisjami. Grupa wyjaśniła, że wahania kursowe i większa sprzedaż tańszych samochodów przyczyniły się też do gorszych wyników głównej marki.

Po 6 miesiącach zysk operacyjny grupy wyniósł 7,5 mld euro i był większy od spodziewanego przez analityków.

Analitycy uważają, że trwały postęp w zwiększaniu zyskowności marki VW będzie zależeć od nadchodzących rozmów dyrekcji ze związkami zawodowymi o strategii i przyszłości niemieckich fabryk o wysokich kosztach funkcjonowania. Związki chcą ustalenia stałych celów produkcji i inwestycji w rozmowach z szefem marki, Herbertem Diessem.

– Producenci masowego rynku są na razie bardzo rentowymi. Marka VW musi znacznie poprawić się — uważa Arndt Ellinghost z Evercore ISI i zaleca kupowanie akcji VW.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego