Mimo Dieselgate VW wyprzedził Toyotę

Kolejne przestoje w Japonii z różnych przyczyn sprawiły, że Toyota zmniejszyła w I półroczu sprzedaż na świecie i dała się wyprzedzić grupie Volkswagena mimo skandalu z emisjami

Publikacja: 31.07.2016 13:43

Mimo Dieselgate VW wyprzedził Toyotę

Foto: Bloomberg

Japońska grupa z markami Toyota, Lexus i Daihatsu zmniejszyła na świecie sprzedaż o 0,6 proc. do 4,992 mln samochodów z 5,021 mln rok wcześniej. Grupa VW dostarczyła w tym samym czasie 5,1156 mln sztuk, o 1,5 proc. więcej.

Toyota była liderem przez kolejne 4 lata do 2015 r., ale w tym roku jej produkcja w Japonii ucierpiała z powodu kwietniowego trzęsienia ziemi, które uszkodziło zakład głównego dostawcy, co wstrzymało linie montażowe na kilka tygodni w całym kraju. Wcześniej w lutym doszło do eksplozji w hucie dostarczającej elementów, co spowodowało tygodniową przerwę. Tylko w czerwcu sprzedaż aut Toyoty (Camry, Corolla, Prius) zmalała o 1,1 proc. do 881 tys.

Grupa VW nie odczuła dotąd mocno skutków Dieselgate; sprzedaż marki VW masowego rynku zmalała wprawdzie, ale popyt na auta Skody i luksusowe Audi i Porsche pokrył to z naddatkiem. Największa grupa w Europie spodziewa się w całym roku lekkiego przekroczenia 9,93 mln sztuk z 2015 r., bo popyt w Chinach i Europie Zachodniej przeważy nad spadkiem w obu Amerykach i w Rosji — powiedział szef pionu sprzedaży, Fred Kappler.

Grapa podtrzymała prognozy wyników w 2016 r., przewiduje, że obroty zmaleją o 5 proc. z powodu słabego popytu w Ameryce Płd. i w Rosji i na skutek wahań kursów walut. Marża operacyjna wyniesie 5-6 proc. wobec 6 proc. w 2015 r., po korekcie po elementy nadzwyczajne.

Grupa nie odczuła dotąd skutków Brexitu na sprzedaż na Wyspach i w Europie. Nie ma w najbliższych planach podwyższania cen, aby wyrównać straty z deprecjacji funta, może jednak to zrobić, jeśli niski kurs utrzyma się. — Zobaczymy, jak potoczy się funt szterling i co zrobią konkurenci — dodał Kappler.

Skandal z emisjami zaszkodził reputacji firmy i wywołał mnóstwo pozwów sądowych., ale grupa utrzymała poziom sprzedaży oferując rabaty kupującym w Stanach i w innych krajach przestawiając się jednocześnie na auta elektryczne i usługi transportowe.

Marka VW mocno traci

Volkswagen podał o zmniejszeniu w II kwartale zysku operacyjnego o 12 proc. do 808 mln euro głównego działu samochodów osobowych z 914 mln rok wcześniej, bo wydatki związane ze skandalem z emisjami i mniejsza sprzedaż były większe od cięć kosztów. To dało głównej marce marżę zysku 2,9 proc., o 0,3 proc lepiej niż w I kwartale, ale mniej wobec 3,3 proc. w ubiegłym roku, i znacznie gorzej od rywali: Toyoty, PSA i Renaulta.

Na główną markę przypadło w kwartale 1,5 mld euro kosztów z łącznej sumy 2,2 mld dodatkowych odpisów na skandal z emisjami. Grupa wyjaśniła, że wahania kursowe i większa sprzedaż tańszych samochodów przyczyniły się też do gorszych wyników głównej marki.

Po 6 miesiącach zysk operacyjny grupy wyniósł 7,5 mld euro i był większy od spodziewanego przez analityków.

Analitycy uważają, że trwały postęp w zwiększaniu zyskowności marki VW będzie zależeć od nadchodzących rozmów dyrekcji ze związkami zawodowymi o strategii i przyszłości niemieckich fabryk o wysokich kosztach funkcjonowania. Związki chcą ustalenia stałych celów produkcji i inwestycji w rozmowach z szefem marki, Herbertem Diessem.

– Producenci masowego rynku są na razie bardzo rentowymi. Marka VW musi znacznie poprawić się — uważa Arndt Ellinghost z Evercore ISI i zaleca kupowanie akcji VW.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana