Volkswagen podpadł w 20 krajach Unii

Komisja Europejska uznała, że Volkswagen naruszył przepisy o ochronie konsumentów w 20 krajach Unii oszukując w testach na emisję spalin — podał dziennik „Die Welt” powołując się na źródła z Brukseli.

Publikacja: 06.09.2016 11:34

Volkswagen podpadł w 20 krajach Unii

Foto: Rzeczpospolita

Niemiecki producent samochodów naruszył przede wszystkim dwie dyrektywy obowiązujące w całej Unii — o sprzedaży i gwarancji dóbr konsumpcyjnych, która zakazuje firmom przesadzać z ekologicznymi osiągami ich wyrobów w zachęcaniu do kupowania ich i dyrektywę o nieuczciwych praktykach handlowych.

Komisarz przemysłu i rynku wewnętrznego, Elżbieta Bieńkowska nakłaniała kilka razy Volkswagena do zastanowienia się nad mechanizmem dobrowolnych odszkodowań dla posiadaczy pojazdów z dieslami, ale nie otrzymała zadowalającej odpowiedzi — uważa Komisja. Jej zdaniem, do krajowych wymiarów sprawiedliwości należy ustalenie, czy konsumenci mogą dochodzić takich odszkodowań.

Dla zagwarantowania sprawiedliwego traktowania zmotoryzowanych w Unii komisarz ds. ochrony konsumentów, Vera Jourova zwróciła się pisemnie do krajowych organizacji ochrony konsumentów o zbieranie informacji. „W tym tygodniu spotka się w Brukseli z ich przedstawicielami” — napisała w majlu rzeczniczka Komisji w odpowiedzi na pytanie agencji Reutera. Volkswagen odmówił wypowiedzi w tej sprawie.

Jourova powiedziała niemieckiemu dziennikowi, że nie skończyła jeszcze analizowania informacji pochodzących z krajów członkowskich. — Jednak już okazuje się, że Volkswagen wyraźnie naruszył europejskie kodeksy dotyczące konsumpcji w większości krajów członkowskich. Dlatego uważam za konieczne włączenie się nas w prace koordynacyjne na poziomie europejskim — powiedziała.

Według źródeł cytowanych przez „Die Welt”, Vera Jourova spotka się w najbliższych dniach z przedstawicielami organizacji ochrony konsumentów, aby podjąć próbę ustalenia strategii domagania się odszkodowań od Volkswagena.

Niemiecka grupa zgodziła się wcześniej zapłacić miliardy dolarów posiadaczom jej pojazdów w USA, natomiast odmawia zrobienia tego samego wobec właścicieli 8,5 mln samochodów w Europie, gdzie obowiązują inne przepisy prawne.

Niemiecki producent samochodów naruszył przede wszystkim dwie dyrektywy obowiązujące w całej Unii — o sprzedaży i gwarancji dóbr konsumpcyjnych, która zakazuje firmom przesadzać z ekologicznymi osiągami ich wyrobów w zachęcaniu do kupowania ich i dyrektywę o nieuczciwych praktykach handlowych.

Komisarz przemysłu i rynku wewnętrznego, Elżbieta Bieńkowska nakłaniała kilka razy Volkswagena do zastanowienia się nad mechanizmem dobrowolnych odszkodowań dla posiadaczy pojazdów z dieslami, ale nie otrzymała zadowalającej odpowiedzi — uważa Komisja. Jej zdaniem, do krajowych wymiarów sprawiedliwości należy ustalenie, czy konsumenci mogą dochodzić takich odszkodowań.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana