Firmy napędzają sprzedaż samochodów

Już szósty miesiąc z rzędu rośnie sprzedaż samochodów. Jak poinformował w poniedziałek Instytut Samar, we wrześniu liczba rejestracji aut osobowych i dostawczych przekroczyła 32 tys. sztuk.

Publikacja: 05.10.2015 22:41

Firmy napędzają sprzedaż samochodów

Foto: Bloomberg

W porównaniu z wrześniem ubiegłego roku była wyższa o 16 proc. Natomiast w porównaniu do sierpnia wzrosła o 18 proc. Z kolei rejestracje liczone od stycznia pokazują w ujęciu rocznym wzrost o 6,5 proc. do poziomu 295,2 tys. sztuk.

Dane skumulowane w grupie samochodów osobowych pokazały, że z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych na polskim rynku marek tylko dwie odnotowały spadek: to lider rankingu Skoda (zmniejszyła rejestracje w okresie styczeń-wrzesień o 1,72 proc. do poziomu 32,7 tys. aut) oraz Dacia (spadek o 3,5 proc., 9,5 tys. zarejestrowanych samochodów).

Największym, bo prawie 29-procentowym wzrostem rejestracji może pochwalić się Nissan, który do końca września sprzedał prawie 10,8 tys. samochodów. Przeszło 15-procentowy wzrost wypracował Opel ze sprzedażą 21,7 tys. aut. O 14,7 proc. zwiększyła liczbę rejestracji Toyota, która w rankingu popularności jest druga z przeszło 10-procentowym udziałem w rynku. Trzecią pozycję zajmuje Volkswagen.

Mocne wzrosty sprzedaży miały miejsce w grupie marek premium. O 17 proc. do 6.9 tys. aut skoczyła sprzedaż BMW, które ma już jedną czwartą udziału w sprzedaży całego segmentu. O blisko 19 proc. zwiększyła się sprzedaż Mercedesa (niecałe 5,9 tys.), o 9,5 proc. poprawiło sprzedaż Audi. Największy, bo przeszło 66-procentowy skok sprzedaży miał jednak Lexus z 1,7 tys. rejestracji.

Samar zwraca uwagę, że pogłębiło się niekorzystne zjawisko reeksportu – wywożenia kupionych w polskich salonach samochodów za granicę. W samym wrześniu wyjechało w ten sposób z Polski blisko 9 proc. sprzedanych w tym miesiącu aut. – Poziom reeksportu w porównaniu do poprzedniego roku ma w ostatnich czterech miesiącach tendencję rosnącą, wynikającą prawdopodobnie z korzystnego kursu euro/złoty – twierdzą analitycy Samaru. Oznacza to, że faktyczna liczba samochodów trafiających na polskie drogi jest mniejsza niż wskazywałyby to statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Polski rynek w dalszym ciągu zawdzięcza wzrost sprzedaży firmom: ich udział w sprzedaży przekroczył już 70 proc. Należy przypuszczać, że do końca roku ta tendencja jeszcze się pogłębi.

W porównaniu z wrześniem ubiegłego roku była wyższa o 16 proc. Natomiast w porównaniu do sierpnia wzrosła o 18 proc. Z kolei rejestracje liczone od stycznia pokazują w ujęciu rocznym wzrost o 6,5 proc. do poziomu 295,2 tys. sztuk.

Dane skumulowane w grupie samochodów osobowych pokazały, że z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych na polskim rynku marek tylko dwie odnotowały spadek: to lider rankingu Skoda (zmniejszyła rejestracje w okresie styczeń-wrzesień o 1,72 proc. do poziomu 32,7 tys. aut) oraz Dacia (spadek o 3,5 proc., 9,5 tys. zarejestrowanych samochodów).

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana