Jak nie przepłacać za auto

Rośnie popularność kredytów oraz leasingu z wysoką wartością końcową.

Publikacja: 24.08.2015 15:09

Kredyt z wysoką wartością końcową ułatwia korzystanie z nowych samochodów

Kredyt z wysoką wartością końcową ułatwia korzystanie z nowych samochodów

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Dyrektor sprzedaży flotowej Volkswagen Leasing Daniel Trzaskowski przyznaje, że w dużych flotach 85 proc. nabywanych pojazdów stanowi leasing z wysoką wartością końcową. – Zmianę filozofii widać także w małych firmach. Coraz częściej uwaga skierowana jest nie na cenę samochodu, lecz na miesięczną ratę – wskazuje Trzaskowski. Jako przykład podaje wybór reflektorów ksenonowych, których cena zakupu sięga 3 tys. zł, lecz rozłożona na raty daje miesięczną opłatę 20 zł.

Finansowanie zakupu samochodu z wysoką wartością końcową dostępne jest nie tylko dla przedsiębiorców korzystających z leasingu. Podobny sposób zakupu mogą wybrać także klienci, w tym indywidualni, którzy stosują kredyt.

Sprzedawcy w salonach zauważają, że klienci, którzy przychodzą po samochód używany, coraz częściej wyjeżdżają nowym, posiłkując się właśnie finansowaniem z wysoką wartością końcową. – Cała kwestia sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: ile klient chce wydać miesięcznie na samochód? Jeżeli jest to np. 700 zł, wówczas zamiast Fabii nabywca może pozwolić sobie na Octavię – ocenia Trzaskowski.

Nowe auto zamiast używanego

Natomiast Michał Bednarski, dyrektor handlowy u dilera aut marek Škoda i VW Zimny w Łodzi i Piotrkowie Trybunalskim, podkreśla, że niezależnie od tego, czy klient wybrał Škoda Kredyt Niskich Rat (dla aut marki Škoda), czy EasyDrive (dla Volkswagena), korzysta z auta i nie musi się martwić po trzech, czterech latach, co zrobić z samochodem. – Ma do wyboru trzy możliwości: może na pozostałą (bliską rynkowej) wartość samochodu wziąć tradycyjny kredyt, może zapłacić gotówką lub oddać pojazd do Volkswagen Banku i wziąć nowy model – wyjaśnia dyrektor handlowy.

Podkreśla, że samochody finansowane nowoczesnym rozwiązaniem EasyDrive i Škoda Kredyt Niskich Rat są łatwiej dostępne z uwagi na znacząco mniejsze w porównaniu z tradycyjnym rozwiązaniem obciążenie miesięczne budżetu. – Nowy samochód stał się dostępny dla użytkowników, którzy dotąd nie przypuszczali, że mogą sobie na to pozwolić – podkreśla Bednarski.

Elastyczna umowa

Wskazuje też na kolejny, korzystny dla klienta aspekt kredytów z wysoką wartością wykupu: w przypadku tradycyjnego kredytu, po jego spłacie po np. siedmiu latach, auto jest niewiele warte, zatem wydana na jego zakup pula pieniędzy została niejako utracona. Za porównywalne fundusze, zamiast jeździć starzejącym się autem, można użytkować nowy i świeży samochód oraz uciec od problemów z pozbyciem się poprzedniego, co jest dzisiaj coraz trudniejsze – zauważa dyrektor.

W razie stłuczki lub szkody całkowitej, koszty naprawy lub odszkodowania pokrywane są z polisy ubezpieczeniowej OC i AC, której wykupienie w przypadku kredytu lub leasingu jest obowiązkowe. Głównym zabezpieczeniem stosowanym przez banki są cesje praw z polisy autocasco. Gdy samochód zostanie zniszczony, ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie bankowi, a nie kredytobiorcy. – Wszystko dzieje się podobnie jak przy nabyciu samochodu za gotówkę – podkreśla Bednarski. – Samochód jest naprawiany wyłącznie w autoryzowanej stacji obsługi, co zapewni wysoką jakość prac oraz części zamiennych.

Do tego dochodzi depozyt karty pojazdu oraz przewłaszczenie z warunkiem zawieszającym. Ten ostatni warunek polega na tym, że bank przejmuje pojazd, gdy klient nie spłaca rat kredytowych. Zdarzają się także kredyty samochodowe, które należy zabezpieczyć zastawem rejestrowym. Jest to koszt ok. 250 zł.

Kredyt dla każdego

Z badań przeprowadzonych w tym roku na zlecenie Volkswagen Banku wynika, że klienci Škoda Kredyt Niskich Rat to osoby, z których połowa ma już samochód lub zamierza go wymienić. Tylko 6 proc. klientów nie miało wcześniej innego auta. Z ankiet wynika także, że blisko co trzecia osoba decydująca się na ofertę Škoda Kredyt Niskich rat już wcześniej miała samochód tej marki.

Kupującymi są nadal mężczyźni – odsetek kobiet sięga 19 proc. Na Škoda Kredyt Niskich Rat decydują się osoby o dużym doświadczeniu życiowym, mające ponad 50 lat (34 proc. wśród badanych) oraz w pełni sił i rozkwicie kariery, w wieku od 31 do 40 lat (31 proc.). Tego typu kredyt popularny jest wśród osób z wyższym wykształceniem. Wśród kredytobiorców ich odsetek wynosi 60 proc., gdy na całym rynku 37 proc.

W przeciwieństwie do wykształcenia bardzo równomiernie rozkłada się podział klientów w odniesieniu do miejsca zamieszkania. Dominują w nim co prawda osoby z miast mających powyżej 200 tys. mieszkańców (37 proc. ankietowanych), ale udział badanych z pozostałych ośrodków (miast od 50 do 200 tys., od 20 do 50 tys., mniejsze miasta oraz wsie) jest w każdej kategorii dwucyfrowy.

Z kredytu z wysoką wartością końcową korzystają przede wszystkim osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, będące na samozatrudnieniu, pracujące na podstawie umowy cywilnoprawnej lub emeryci. Najwięcej z nich (27 proc.) wskazuje, że miesięcznie przychód na osobę w gospodarstwie domowym wynosi od 2001 do 3 tys. zł. 35 proc. podało, że przychód na osobę wynosi poniżej 2 tys. zł, a 16 proc. wskazało że przychód przekracza 4 tys. zł. W związku z tym oszczędniej korzystają z samochodu i mniej wydają na paliwo niż potencjalni klienci oferty.

Klienci oferty Škoda Kredyt Niskich Rat częściej kierują się ceną przy wyborze produktów niż marką. Przywiązują również mniejszą wagę do dóbr luksusowych niż segment potencjalnych klientów. Uważają, że dobre produkty wcale nie muszą oznaczać wysokiej ceny. Dlatego właśnie wartość miesięcznej raty oraz elastyczny wybór zakończenia kontraktu to czynniki, które w największym stopniu przekonały ich do skorzystania z AutoKredytu.

Michał Dyc | dyrektor sprzedaży detalicznej w Volkswagen Bank

Prostą drogą do jeżdżenia nową škodą jest innowacyjny kredyt oferowany przez Volkswagen Bank – Škoda Kredyt Niskich Rat. Jego zasady są proste i wygodne dla nabywcy. Od początku jest właścicielem samochodu, a umowa trwa trzy lub cztery lata. Pod koniec tego okresu można wybrać jedną z opcji zakończenia umowy: spłacić pozostałą część wartości auta jednorazowo lub w ratach albo zwrócić samochód do dilera i – na przykład – zmienić go na nowy na równie korzystnych zasadach. W przypadku zwrotu auta Volkswagen Bank gwarantuje jego odkup za uzgodnioną w umowie cenę. Nabywca może więc co trzy–cztery lata wygodnie i sprawnie zmienić swoją Škodę na nową i nie musi się martwić odsprzedażą auta na rynku wtórnym.

Škoda Kredyt Niskich Rat to tzw. kredyt z wysoką wartością końcową, dzięki czemu miesięczne raty są znacznie niższe niż w tradycyjnym finansowaniu samochodów. W ratach jest spłacana wyłącznie wartość, jaką auto traci w czasie trzech-czterech lat użytkowania. Nabywca nie płaci więc kredytu za cały samochód, a jedynie za jego część, a efektem są właśnie odczuwalnie niższe raty. Pozwala to na dopasowanie wydatków do możliwości domowego budżetu. Dodatkowo nową Škodę można mieć już od 0% wkładu własnego, a pozostałą wartość samochodu można spłacić w dowolnym momencie w ciągu trzech–czterech lat.

Dyrektor sprzedaży flotowej Volkswagen Leasing Daniel Trzaskowski przyznaje, że w dużych flotach 85 proc. nabywanych pojazdów stanowi leasing z wysoką wartością końcową. – Zmianę filozofii widać także w małych firmach. Coraz częściej uwaga skierowana jest nie na cenę samochodu, lecz na miesięczną ratę – wskazuje Trzaskowski. Jako przykład podaje wybór reflektorów ksenonowych, których cena zakupu sięga 3 tys. zł, lecz rozłożona na raty daje miesięczną opłatę 20 zł.

Pozostało 93% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana