Reklama
Rozwiń
Reklama

Polska zagadka Opla

Koncern PSA twierdzi, że fabryki GM w naszym kraju nie ucierpią. Przykład zakładów Fiata w Tychach nakazuje jednak ostrożność.

Publikacja: 06.03.2017 19:59

Polska zagadka Opla

Foto: Bloomberg

Opel przechodzi w ręce Francuzów. Koncern PSA, do którego należą Peugeot i Citroen, przejmie niemiecką markę wraz z siostrzanym brytyjskim Vauxhallem od General Motors za 2,2 mld euro. Dzięki transakcji stanie się drugim po Volkswagenie producentem samochodów w Europie z 16-proc. udziałem w rynku.

Do PSA trafią m.in. dwa polskie zakłady General Motors Manufacturing Poland (GMMP): fabryka samochodów w Gliwicach oraz fabryka silników w Tychach. Ta druga przechodzi gruntowną modernizację, przygotowując się do rozpoczęcia produkcji nowej generacji jednostek napędowych.

W obu zakładach fuzja wzbudziła niepokój, bo należy zakładać, że francuscy właściciele Opla będą chcieli restrukturyzować przejęte od GM aktywa. I choć gliwicki zakład należy do najbardziej efektywnych w strukturze niemieckiej marki, a koszty pracy są tam kilkakrotnie niższe niż w Niemczech, to siła nacisku niemieckich związków zawodowych w obronie swoich miejsc pracy byłaby z pewnością znacznie większa niż związkowców w Polsce.

Na razie o jakichkolwiek cięciach zatrudnienia czy produkcji oplowskich fabryk nic się nie mówi. Także sami związkowcy wypowiadają się wstrzemięźliwie na temat przejęcia Opla przez PSA.

– Teraz podpisano umowę ramową. Dopiero na jej podstawie będą powstawać szczegółowe porozumienia – mówi „Rzeczpospolitej” Mariusz Król, szef Solidarności w GMMP i członek Europejskiej Rady Zakładowej Opla. Zaznacza, że wszystkie dotychczasowe umowy i porozumienia zawarte w Oplu z pracownikami mają być przez Francuzów respektowane. Podobnie twierdzą polskie władze. – Z porozumienia wynika, że do 2019 r. nie będzie zmian w zatrudnieniu – poinformowało nas Ministerstwo Rozwoju.

Reklama
Reklama

Nic jednak nie może być pewne. Przykład przeniesionej z Tychów do Włoch produkcji fiata pandy pokazuje, że ekonomiczne racje przegrywają w starciu z interesami politycznymi. Zdecydował nacisk ze strony ówczesnego premiera Silvio Berlusconiego, który domagał się ochrony i tworzenia miejsc pracy we Włoszech.

Polska może jednak również zyskać, gdyby potwierdziły się pogłoski o możliwym przeniesieniu produkcji astry z brytyjskiego Ellesmere Port do Gliwic lub ulokowaniu w Gliwicach innego modelu produkowanego przez PSA.

Opel przechodzi w ręce Francuzów. Koncern PSA, do którego należą Peugeot i Citroen, przejmie niemiecką markę wraz z siostrzanym brytyjskim Vauxhallem od General Motors za 2,2 mld euro. Dzięki transakcji stanie się drugim po Volkswagenie producentem samochodów w Europie z 16-proc. udziałem w rynku.

Do PSA trafią m.in. dwa polskie zakłady General Motors Manufacturing Poland (GMMP): fabryka samochodów w Gliwicach oraz fabryka silników w Tychach. Ta druga przechodzi gruntowną modernizację, przygotowując się do rozpoczęcia produkcji nowej generacji jednostek napędowych.

Reklama
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama