Popyt ze strony biznesu zwiększa także sprzedaż drogich samochodów: w ubiegłym miesiącu rejestracje marek premium wzrosły o jedną piątą.

Jak podał w piątek Instytut Samar, w październiku zarejestrowano w Polsce prawie 36,9 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych. To o 8,4 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Łączna sprzedaż liczona od stycznia przekroczyła 384,2 tys. sztuk, co daje wzrost tok do roku o 16,7 proc. Podobny wzrost nastąpił w przypadku samych aut osobowych, których w ciągu dziesięciu miesięcy sprzedano 335,3 tys. Z kolei październikowa sprzedaż, choć niższa niż we wrześniu, okazała się najlepszym wynikiem tego miesiąca ostatniej dekady. Według Samaru, październik był także kolejnym, dziewiętnastym miesiącem nieprzerwanego wzrostu sprzedaży w ujęciu rocznym.

Optymizm studzi jednak poziom reeksportu: w porównaniu do ubiegłego roku zwiększył się o przeszło jedną czwartą i wyniósł w ubiegłym miesiącu 7,6 proc. Oznacza to, że blisko 2,8 tys. aut zostało zaraz po zarejestrowaniu wywiezionych za granicę. W rzeczywistości liczba ta może być jeszcze większa, bo część firm zajmująca się sprzedażą aut zagranicznym klientom notowana jest w grupie klientów indywidualnych co sprawia, że dane dotyczące wywozu aut pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

W pierwszej piętnastce najbardziej popularnych w Polsce marek wyniki poprawiło w październiku trzynastu importerów, a spadki odnotował jedynie Ford i Nissan. W okresie liczonym od stycznia do października zdecydowana większość marek zwiększyła sprzedaż z wynikiem dwucyfrowym. Na czele nieustannie znajduje się Skoda, która w dziesięciu miesiącach roku sprzedała przeszło 42,5 tys. aut, o 17,5 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Do Skody należą także dwa pierwsze miejsca w rankingu najlepiej sprzedających się modeli: na pierwszym miejscu jest Octavia, a na drugi Fabia. Dopiero za nimi są Opel Astra i Volkswagen Golf.

Volkswagen zajmuje także drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży marek. W październiku sprzedaż ponad 3,3 tys. aut, a w dziesięciu miesiącach przeszło 33,7 tys. – o 22 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Na podium utrzymuje się także Toyota ze sprzedażą 2,7 tys. aut w październiku oraz 32,6 tys. od stycznia do października. Kolejne miejsca zajmują Opel, Ford i Renault.