Parada sukcesów we Frankfurcie

Pesymiści nie mieli racji. Jeszcze na początku wątpili, że tegoroczny wzrost sprzedaż aut w Europie sięgnie co najwyżej 5 procent. Nie brakowało i takich, którzy mówili, że rynek się skurczy.

Publikacja: 13.09.2015 13:16

Parada sukcesów we Frankfurcie

Foto: AFP

Dzisiaj już wiadomo, że tempo wzrostu będzie przynajmniej dwukrotnie wyższe niż w 2014 r. To dlatego Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie, który zamkniętymi premierami zaczyna się 14 września zapowiada się wyjątkowo.

Producenci zachęceni doskonałymi wynikami sprzedaży zapowiadają rekordową liczbę premier — łącznie ma ich być 210. I nie mogą się nachwalić zwłaszcza rynku hiszpańskiego, który każdego miesiąca rośnie o ponad 20 proc. To m.in efekt nadal obowiązującego systemu dopłat do złomowania aut.

Wśród premier modele całkiem nowe — takie jak luksusowy SUV Bentleya Bentayga, bądź nowy kabriolet Rolls Royce — Dawn czy też nowa wersja auta produkowane od 1991 r. — jak Astra Sports Tourer, które wyjeżdża z fabryki Opla w Gliwicach. Ten rodzinny samochód ma w opcji system OnStar, czyli „motoryzacyjną nianię”, która kierowcy jest w stanie pomóc nie tylko dostarczając informacji wspierających nawigację, ale i wspiera w kryzysowych sytuacjach, np kolizji.

Innym autem z polskiej fabryki, po raz pierwszy zostanie pokazane na frankfurckim salonie jest nowa Lancia Ypsilon. Ten samochód przeszedł modernizację, na którą FCA wydał kilkadziesiąt milionów euro. Inaczej, niż w poprzedniej wersji, wyglądają i przód i tył auta, zderzaki, a także wnętrze. Lancia, poza Ypsilonem jest marką, z którą FCA właśnie się żegna. Ale koncern liczy, że tak, jak jest w przypadku nowego Fiata 500, także z tyskiej fabryki, odświeżony model będzie się dobrze sprzedawał.

Dzisiaj producenci coraz częściej rywalizują ze sobą najróżniejszymi nowinkami IT. Rupert Stadler, prezes Audi zapytany przez „Rzeczpospolitą” o to kiedy to „auta będą prowadzić kierowców, a nie kierowcy auta” odpowiedział, że jest to jedynie kwestia ustawodawstwa. Bo Audi jest w pełni gotowe.

Rzeczywiście w najnowszym modelu Audi 4 auto „jedzie samo”, a głos z nawigacji grzecznie, ale stanowczo upomina prowadzącego, że jego ręce powinny wrócić na kierownicę. Poza tym samochód „widzi” swoimi kamerami wszystko to, co kierowca. A prowadzący może np ustalić w tempomacie odległość, jaką chciałby utrzymać od jadącego przed nim. I coraz częściej pojawia się pytanie: kiedy wejdą już na rynek samochody autonomiczne, to kto będzie płacił mandaty za jazdę niezgodną z przepisami? Kierowca, czy producent systemu? Na razie nie ma co do tego żadnych wątpliwości, ale nawigacja pomaga przestrzegania prawa.

O ile Europa, poza Rosją wyraźnie wyszła z motoryzacyjnego kryzysu, o tyle coraz większy niepokój budzi sytuacja w Chinach i Brazylii, które do niedawna były zaliczane do wiodących na świecie. W przypadku Chin wiadomo, że nawet spowolnienie do poniżej 10 proc. wzrostu sprzedaży rocznie i sprzedaży na poziomie ok. 1,5 mln aut rocznie, nadal powoduje, że jest to dla producentów największy rynek na świecie. W przypadku Brazylii — spadek o 23 proc. w pierwszych 7 miesiącach 2015 jest sygnałem poważnych kłopotów. Podobny spadek notowany jest w Rosji, ale nie spowalnia on inwestycji w tej branży. Volkswagen właśnie otworzył pod Kaługą wybudowaną tam kosztem 250 mln euro fabrykę silników do montowanych w tym kraju VW i Skód. Kilka dni wcześniej Ford Sollers uruchomił produkcję w Tatarstanie, a wcześniej renault uruchomił zakład w Samarze. Wszyscy producenci skorzystali ze zwolnień podatkowych sięgających nawet 100 procent.

Dzisiaj już wiadomo, że tempo wzrostu będzie przynajmniej dwukrotnie wyższe niż w 2014 r. To dlatego Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie, który zamkniętymi premierami zaczyna się 14 września zapowiada się wyjątkowo.

Producenci zachęceni doskonałymi wynikami sprzedaży zapowiadają rekordową liczbę premier — łącznie ma ich być 210. I nie mogą się nachwalić zwłaszcza rynku hiszpańskiego, który każdego miesiąca rośnie o ponad 20 proc. To m.in efekt nadal obowiązującego systemu dopłat do złomowania aut.

Pozostało 85% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana