Dobry rok francuskich opon

Grupa Michelin zarobiła w minionym roku na czysto o 43 proc. więcej niż rok wcześniej. Ma w tym udział także polska fabryka grupy – zakłady w Olsztynie.

Publikacja: 15.02.2017 11:23

Dobry rok francuskich opon

Foto: Bloomberg

Michelin podał wyniki za 2016 r. Zysk operacyjny był na poziomie 2,69 mld euro (2,57 mld rok wcześniej), co przełożyło się na zysk netto w wysokości przeszło 1,6 mld euro – o ponad 43 proc. wyższy niż w roku 2015.

Spółka zanotowała także wzrost marży operacyjnej na działalności bieżącej na poziomie 12,9 proc. (12,2 proc. rok wcześniej). Nakłady inwestycyjne (z wyłączeniem przejęć) były nieco wyższe – 1,811 mld euro (wobec 1,804 w 2015 r). Spółka planuje wypłatę dywidendy w wysokości 3,25 euro na akcję.

Średni wzrost sprzedaży dla wszystkich linii produktowych (opony do samochodów osobowych i dostawczych, opony do ciężarówek oraz specjalistyczne) wyniósł 2,1 proc. To wskaźnik przewyższający średnie tempo wzrostu całego rynku.

Najlepiej sprzedawały się opony do samochodów osobowych i dostawczych. Grupa zanotowała wzrost średnio o 3 proc. – głównie dzięki sukcesom ubiegłorocznych nowości produktowych. Wzrosty sprzedaży opon zarówno na pierwsze wyposażenie jak i na wymianę nastąpiły na wszystkich rynkach, za wyjątkiem Ameryki Południowej.

Rynek opon do ciężarówek znajdował się w ubiegłym roku w stagnacji. W tym kontekście średni wzrost sprzedaży w tym segmencie na poziomie 1 proc. uznać należy za satysfakcjonujący. Największe wzrosty zanotowano w Europie, natomiast największe tendencje spadkowe zaobserwowano w Ameryce Południowej i Północnej.

Rynki opon specjalistycznych, rolniczych i przemysłowych cechowało w roku 2016 spowolnienie, co przełożyło się na 1 proc. spadek sprzedaży w tym segmencie, jednak spółce udało się utrzymać swój udział rynkowy w tych liniach produktowych.

W tym roku szefowie Michelina spodziewają się utrzymania tendencji rynkowych 2016 r. Oczekiwany jest wzrost cen surowców, który przełoży się na konieczność takiego zarządzania polityką cenową, aby utrzymać dotychczasowe marże.

– W obecnej sytuacji rynkowej celem Grupy Michelin jest utrzymanie sprzedaży na poziomie globalnych trendów rynkowych, utrzymanie zysku operacyjnego w wysokości równej bądź wyższej niż w roku ubiegłym, uzyskanie na koniec roku wolnych środków pieniężnych w wysokości ponad 900 mln euro – podaje Grupa w komunikacie.

Michelin podał wyniki za 2016 r. Zysk operacyjny był na poziomie 2,69 mld euro (2,57 mld rok wcześniej), co przełożyło się na zysk netto w wysokości przeszło 1,6 mld euro – o ponad 43 proc. wyższy niż w roku 2015.

Spółka zanotowała także wzrost marży operacyjnej na działalności bieżącej na poziomie 12,9 proc. (12,2 proc. rok wcześniej). Nakłady inwestycyjne (z wyłączeniem przejęć) były nieco wyższe – 1,811 mld euro (wobec 1,804 w 2015 r). Spółka planuje wypłatę dywidendy w wysokości 3,25 euro na akcję.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana