Mocny akcent stycznia w Niemczech

Liczba sprzedanych nowych samochodów w Niemczech wzrosła w styczniu o 12 proc. do 269 400, do poziomu najwyższego od prawie 20 lat, po lekkim spadku (-1) w grudniu — podała organizacja producentów VDA.

Publikacja: 04.02.2018 10:23

Mocny akcent stycznia w Niemczech

Foto: Fotorzepa

Tak dobry wynik został osiągnięty dzięki popularności marek z innych krajów, bo import samochodów skoczył o 19 proc. do 79 900, do prawie jednej trzeciej całości. „Nowy rok zaczął się dobrze” – podkreśliła VDA i wyjaśniła, że była to konsekwencja dużych zamówień w końcu poprzedniego roku, a nie większej liczby dni roboczych w styczniu. 

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, sprzedaż diesli zmalała, tym razem o 17 proc., a ich udział w rynku zmniejszył się do 33 proc. z 45 proc. rok wcześniej. Klienci odchodzili od tego rodzaju napędu, bo kilka dużych miast niemieckich zapowiedziało zakaz wjazdu do centrum, ponadto jest jeszcze żywy w pamięci skandal Dieselgate.

Dodatkowo na Volkswagena, Daimlera i BMW spłynęła od poniedziałku nowa fala oburzenia, bo zarzuca się im potajemne finansowanie testowania emisji spalin przez diesle na małpach i ludziach. Te rewelacje zaszokowały rząd w Berlinie i Komisję Europejską, dotychczas zwolniono 3 szefów z tych firm, ale skutki tego skandalu pojawią się dopiero w lutym.

Oznaką, że firmy samochodowe są pod presją jest ogłoszenie przez VDA, że VW, Daimler i BMW pokryją ostatecznie całą część sektora prywatnego w publicznym funduszu na poprawę jakości powietrza w miastach. Te trzy firmy zgodziły się przeznaczyć 250 mln euro, jak oczekiwał Berlin, i zaapelowały do firm zagranicznych, by się dołożyły.

Według piątkowego sondażu telewizji ARD, 52 proc. Niemców mówi, że straciło zaufanie do przemysłu samochodowego, historycznie jednego z filarów gospodarki Niemiec.

Najlepszy rok od 2010 roku

W ubiegłym roku sprzedano w Niemczech najwięcej samochodów niż w jakimkolwiek innym bieżącej dekady: rejestracja nowych wzrosła o 2,7 proc. do 3,4 mln — podały organizacja producentów VDA i urząd motoryzacji KBA. Niemiecki rynek zwiększył się czwarty kolejny rok i osiągnął największe rozmiary w tej dekadzie — oświadczył szef VDA, Matthias Wissmann.

Sektor motoryzacji jest podstawą niemieckiej gospodarki, a stan rynku samochodów jest bacznie obserwowany przez ekonomistów, polityków, związkowców i szefów firm. Szczególnie niepokojący ich jest szybki spadek popularności diesli, niemieckiej specjalności, po skandalu z Volkswagenem. Udział w rynku napędu benzynowego zwiększył się o 5 pkt do 57,7 proc., a wysokoprężnego zmalał o 7,1 pkt do zaledwie 38,8 proc.

Sprzedaż hybryd wzrosła o 76 proc., a aut elektrycznych aż o 120 proc., ale liczby bezwzględne były nadal małe: 85 tys. hybryd i 2,5 proc. rynku i 25 tys. e-aut z 0,7 proc. Producenci obiecali w nadchodzącej dekadzie kilkadziesiąt atrakcyjnych modeli o obu wersjach niego napędu.

Na rynku dominowała grupa VW, choć jej udział zmalał o ponad 3 proc. do 18,4, Mercedes zyskał 4,8 proc., a Audi i BMW straciły odpowiednio 2,2 i 0,1 proc. Był to dobry rok dla importerów, którzy zwiększyli sprzedaż o 7,6 proc. do udziału w rynku 38,2 proc., m.in. Peugeot o 25 proc. Citroen o 8,3, Renault o 8,1, a Tesla nawet o 75 proc., ale jej udział w rynku był znikomy: 0,1 proc.

W 2017 r. wyprodukowano w Niemczech 5,6 mln samochodów, z czego 77,4 proc. (4,4 mln) wy eksportowano.

Tak dobry wynik został osiągnięty dzięki popularności marek z innych krajów, bo import samochodów skoczył o 19 proc. do 79 900, do prawie jednej trzeciej całości. „Nowy rok zaczął się dobrze” – podkreśliła VDA i wyjaśniła, że była to konsekwencja dużych zamówień w końcu poprzedniego roku, a nie większej liczby dni roboczych w styczniu. 

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, sprzedaż diesli zmalała, tym razem o 17 proc., a ich udział w rynku zmniejszył się do 33 proc. z 45 proc. rok wcześniej. Klienci odchodzili od tego rodzaju napędu, bo kilka dużych miast niemieckich zapowiedziało zakaz wjazdu do centrum, ponadto jest jeszcze żywy w pamięci skandal Dieselgate.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana