Będzie dobry rok na rynku aut

W tym roku nabywców znajdzie o kilkadziesiąt tysięcy samochodów więcej niż w 2014 r.

Publikacja: 03.09.2015 21:00

Będzie dobry rok na rynku aut

Foto: Bloomberg

Polski rynek samochodów na dobre odbił się od dna. Sprzedaż aut osobowych rosła w ubiegłym miesiącu w tempie dwucyfrowym, natomiast w segmencie pojazdów dostawczych wzrost utrzymuje się nieprzerwanie od grudnia ub.r.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w sierpniu łączna liczba rejestracji sięgnęła 27,1 tys. pojazdów, co w porównaniu z tym samym miesiącem sprzed roku oznacza wzrost o 16,2 proc. W przypadku aut osobowych dynamika jest wyższa i wynosi 17,8 proc. Co prawda w porównaniu z lipcem rynek zaliczył spadek, ale to zjawisko sezonowe. Od początku roku liczba rejestracji aut osobowych zwiększyła się w ujęciu rocznym o 4,3 proc. i zbliżyła się do 231 tys.

Liderem polskiego rynku pozostaje Skoda. W tym roku zarejestrowano 29,5 tys. aut tej marki, choć jej sprzedaż po ośmiu miesiącach nieznacznie (o 2,3 proc.) spadła. Na drugim miejscu umocniła się Toyota. Dzięki prawie 15-proc. wzrostowi (23,1 tys.) ma już jedną dziesiątą całego rynku. Na trzecim miejscu utrzymuje się Volkswagen, ale tuż za nim jest Opel, ze sprzedażą wyższą od ubiegłorocznej o 17,3 proc. (ponad 19,7 tys.) i apetytem na kolejny wzrost po wprowadzeniu na rynek nowej astry.

Decydują firmy

Tegoroczne zwyżki to głównie zasługa zakupów firm. Jak twierdzi Instytut Samar, udział przedsiębiorców w rynku wyniósł w sierpniu 69,5 proc. Udział klientów indywidualnych może być jeszcze mniejszy, bo w statystykach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców spółki cywilne i osoby prowadzące działalność gospodarczą liczone są po stronie osób fizycznych.

Przedsiębiorcy będą także decydować o dynamice rynku w kolejnych miesiącach: według PZPM rośnie aktywność firm zajmujących się długoterminowym wynajmem aut (w sierpniu ich zakupy wzrosły r./r. o jedną czwartą).

Cała tegoroczna sprzedaż ma być lepsza niż przed rokiem. – Liczę, że liczba rejestracji zwiększy się o 4–5 proc., choć potencjał wzrostowy rynku jest większy – na poziomie ok. 7 proc. Zakupy może jednak hamować niepewność co do rozwoju sytuacji w gospodarce – uważa Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland.

Volvo z rekordem

Gospodarcza niepewność nie wpłynie raczej mocno na sprzedaż marek premium, bardziej odpornych na wahania koniunktury. Od stycznia dynamika wzrostu sprzedaży tego segmentu (prawie 15 proc.) jest prawie pięciokrotnie wyższa niż w przypadku marek popularnych.

– W tym roku nie mieliśmy wsparcia w postaci ulg na auta z kratką, a mimo to znów pobijemy rekord sprzedaży – mówi Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Auto Polska. Bestsellerem marki jest model XC60, który od kilku lat jest w Polsce najchętniej wybieranym autem segmentu premium. Widać też duże zainteresowanie najnowszym, flagowym SUV-em szwedzkiego producenta – modelem XC90.

Według organizacji europejskich producentów ACEA w pierwszym półroczu w sprzedaży aut osobowych na rynku unijnym Polska zajmowała ósme miejsce.

Polski rynek samochodów na dobre odbił się od dna. Sprzedaż aut osobowych rosła w ubiegłym miesiącu w tempie dwucyfrowym, natomiast w segmencie pojazdów dostawczych wzrost utrzymuje się nieprzerwanie od grudnia ub.r.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w sierpniu łączna liczba rejestracji sięgnęła 27,1 tys. pojazdów, co w porównaniu z tym samym miesiącem sprzed roku oznacza wzrost o 16,2 proc. W przypadku aut osobowych dynamika jest wyższa i wynosi 17,8 proc. Co prawda w porównaniu z lipcem rynek zaliczył spadek, ale to zjawisko sezonowe. Od początku roku liczba rejestracji aut osobowych zwiększyła się w ujęciu rocznym o 4,3 proc. i zbliżyła się do 231 tys.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana